BUX 41,693.23
-2.81%
BUMIX 3,921.82
-1.47%
CETOP20 1,992.63
0.00%
OTP 10,280
-4.59%
KPACK 3,100
0.00%
0.00%
-0.84%
-1.68%
-0.20%
ZWACK 17,050
-2.29%
0.00%
ANY 1,590
-3.05%
RABA 1,150
-1.29%
0.00%
0.00%
+0.62%
-0.46%
-2.16%
+25.00%
-1.72%
0.00%
0.00%
OTT1 149.2
0.00%
-1.48%
MOL 2,762
-3.76%
-1.51%
ALTEO 2,380
0.00%
0.00%
-2.91%
EHEP 1,525
+4.10%
+1.42%
-0.51%
MKB 1,972
0.00%
0.00%
-0.69%
0.00%
0.00%
SunDell 41,600
-0.95%
+1.90%
-2.21%
-2.96%
0.00%
-2.42%
GOPD 12,700
0.00%
OXOTH 3,740
0.00%
-0.45%
NAP 1,190
-3.09%
0.00%
0.00%
Forrás
RND Solutions
Cégvilág

Leállítanák a szakrendelők államosítását

Nem támogatja az összes szakrendelő államosítását a szakállamtitkárság tanácsadó testülete. A szakértők szerint az állami tulajdonlás alig hozna hasznot, ugyanakkor sokkal rugalmatlanabbá, bürokratikusabbá tenné a rendszert, és az európai alapelvekkel is ellentétes lenne.

Cserháti Péter, az helyettes egészségügyi államtitkár a közelmúltban az Egészségügyi Gazdasági Vezetők Egyesületének kongresszusán egyértelművé tette, hogy 2013-tól átkerülnek a szakrendelők az államhoz, mivel a járóbeteg-ellátás több törvény előírása szerint is állami feladat lesz a jövő évtől. Ezzel a lépéssel az ingatlanvagyon is átkerül az államhoz.

Sinkó Eszter, a Szakmai Kollégium Menedzsment és Egészség-gazdaságtani Tagozat elnöke ugyanakkor a Világgazdaságnak azt mondta: mivel a kórházakkal együtt a szakrendelők háromnegyede is állami tulajdonba került, a maradék intézményrendszerben nincs akkora hatékonysági tartalék, amiért érdemes lenne folytatni a központosítást.

Sőt, mint a testület közelmúltban született állásfoglalása rámutat: ezeknek a döntően kis járóbeteg-rendelőknek az állami tulajdonlásba vétele nem csak rendkívül körülményes, bürokratikus és forrásigényes, de az egyik legfontosabb európai alapelvvel, a szubszidiaritás elvével is ellentétes, amely kimondja, hogy a feladatokat nem szabad magasabb, centralizáltabb szintre emelni, ha azok alacsonyabb, közösségi szinten is elláthatók. Márpedig a szakrendelők államosításával sokkal rugalmatlanabb lenne az ügymenet, ami akár nagyobb zavarokat is okozhatna a betegellátás folyamatosságában.

A szakember hangsúlyozta: a járóbetegek több mint 70 százalékát már jelenleg is a központi fenntartású, államosított intézményekben (megyei és városi kórházakban) látják el, vagyis döntő az állami szerepvállalás. Ahhoz, hogy a szakellátás teljes területén megvalósuljon mindaz, amit az egészségügy vezetése szeretne, ezek után elegendő megfelelő szabályokat hozni, nem szükséges mindent államosítani.


Az állásfoglalása szerint a szakrendelők függetlensége biztosíthatja, hogy ne csak a fekvőbeteg szakellátás „előszobájaként" működjenek, hanem definitív ellátások, szoros gondozás nyújtásával megelőzzék, kiváltsák a szükségtelen kórházi bennfekvéseket.

Értesüljön a gazdasági hírekről első kézből! Iratkozzon fel hírlevelünkre!
Kapcsolódó cikkek