Ugyanakkor a helyzetet tovább rontja, hogy a könyvelők alól lassan kifogynak az ügyfelek. Idén közel felük (45 százalék) esetében csökkent a könyvelt vállalkozások száma. Ezzel szemben csak a megkérdezettek 11 százaléka számolt be ügyfélkör bővülésről.
A friss adatokat összevetve a 2011. év azonos időszakában elvégzett felmérés eredményeivel egy romló tendencia körvonalazódik. Az ügyfélszám csökkenés 2011-ben még csak a könyvelők harmadát érintette (32 százalék) és akkor még többen (18 százalék) számoltak be ügyfélkör bővülésről.
„Az adatok sokkolóak, de sajnos a valóságot mutatják, ezt érezzük a klubtagjaink között is. Nem tudunk árat emelni és olvad az ügyfélkör. Sajnos ezek a folyamatok már túlmutatnak a szakmai problémákon, ez a negatív tendencia vissza fog hatni a vállalkozásokra is. Ha egy könyvelőnek nincs pénze tovább képezni magát az adóegyetemeken és szakmai folyóiratokra előfizetni, akkor nem tud lépést tartani az állandó változásokkal. Ez pedig beláthatatlan következményekkel járhat - vázolta fel a helyzetet Dr. Sallai Csilla a Könyvelőiroda-Vezetők Klubjának elnöke.
Hozzátette: A kilátásokat rövidtávon tovább rontják a jövő évben életbe lépő új adónemek. A KATA-t választó ügyfelek esetében ugyanis csökken az adminisztráció, a KIVA-t választók adójának kiszámítása, pedig sokkal bonyolultabb lesz a már megszokott társasági adónál. Továbbá a könyvelési szoftverek átállításának költségeit is a szakma viseli.
Dr. Sallai Csilla szerint a megoldás a könyvelői díjak emelése lenne, mert a jelenlegi díjak az esetek nagy többségében nem fedezik a tényleges költségeket. El kellene fogadni, hogy a könyvelés nem egy standard műszaki cikk, amiből az olcsóbb is ugyanolyan jó! Ha egy vállalkozás a legolcsóbbat választja, az gyakran sokba kerül, a bírságok és az elszalasztott adómegtakarítások miatt, rontva a versenyképességet. Ez pedig senkinek sem jó.