Cégvilág

Nagyon nagy bajban van a hazai autókereskedő szakma

Csak a rendőrségi tendernek köszönhető, hogy van még mozgás a személykocsipiacon. A haszonjárművek piaca is mélyrepülésben van. A személyautó-piac áll, mint a cövek. Ha nem kezdődött volna meg a rendőrségi tendert nyerő Opel és Skoda autók átadása, sokkal kevesebb lett volna az újonnan rendszámot kapott kocsik száma, mint tavaly novemberben. Így azonban a 4648 autó háromszázalékos emelkedést mutat a statisztika szerint. Ennek révén érhette el az első 11 havi összesítés a 48 017 darabot, ami csaknem 15 százalékkal haladja meg az elmúlt év azonos időszakában elért mennyiséget.

A Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete (MGE) kiemeli ugyanakkor, hogy a rendőrségi flottaátadás nélkül csak 12 százalékkal kapott volna több személyautó rendszámot, mint a tavalyi november végéig. Azonban ez a 12 százalék is csak látszólagos eladásbővülés, hiszen – mint a Világgazdaság korábban megírta – nagy számban vonják ki a forgalomból és viszik külföldre a személyautókat és a kishaszonjárműveket.

Ez utóbb szegmensen azonban már a kivitel sem segített a múlt hónapban, noha csak annak köszönhető, hogy az első tizenegy hónapban a kishaszonjármű-piac darabszáma nagyjából elérte a bázist. Novemberben azonban 30 százalékos volt a visszaesés. Ez részben amiatt következett be, hogy már magánhasználatra sem vesznek kishaszonjárműnek minősülő autókat. Ebbe a kategóriába tartoznak ugyanis azok a négyajtós, ötszemélyes pickupok, amelyeket egy időben nagy számban vásároltak személyautó helyett.

Miután a kishaszonjárműveket is a személyautó-kereskedők értékesítik, a szakma nagyon nagy bajban van. Az új személyautók több mint 70 százaléka cégek tulajdonába kerül, mert a számára fontos magánvásárlók továbbra sem vesznek új autókat. Igaz, a céges vásárlások jelentős része mögött tulajdonképpen a családi vállalkozások magánhasználata rejlik.

Ebben a helyzetben az MGE szükségesnek látja, hogy újraéledjen a hitelpiac, ám egyelőre nem látszik, hogy a finanszírozási lehetőségek milyen irányban nyílhatnak meg finanszírozói oldalról, és milyen mértékben jelentkezik igény a vevők részéről.

Ami a 3,5 tonnánál nagyobb össztömegű nagy haszonjárműveket illeti, az összesítés az októberi visszaesés után novemberben 3 százalékos növekedést mutat. Ez azonban egyáltalán nem jelent trendfordulót, hiszen a piac telített. A belkereskedelmi volumencsökkenés miatt egyre kevesebb áruterítő járműre van szükség, s a nemzetközi fuvarozó cégek sem számíthatnak konjunktúrára. A nemzetközi fuvarpiacon is erőteljes a volumencsökkenés, és a magyar távolsági szállító cégek bevételének jelentős részét az úgynevezett harmadik országos, vagyis hazánkat nem érintő utak teszik ki. Miután Európa is egyre kevesebbet fogyaszt, a megrendelők képesek két eurón alkudozni egy 500-600 eurós fuvarköltség esetén.

Így aztán az sem meglepő, hogy novemberben a kamionvontatóknál jóval nagyobb mértékben esett a tíz tonnánál nagyobb teherbírású utánfutók forgalomba helyezése: amíg egy éve még 226 kapott rendszámot, addig most már csak 154. Az elmúlt két évtizedben kivéreztetett mezőgazdaság sem igen villoghat, hiszen az egy évvel korábbinál 41-gyel kevesebb, csupán 94 új traktort állt munkába novemberben.

A legnagyobb vevő

Az Opel Magyarország és a Porsche Hungária nyerte Országos Rendőr-főkapitányság 1750 autó szállítására kiírt közbeszerzési pályázatát. Így 1250 Opel Astra járőrautót, s 500 Skoda Fabia bűnügyi ügyintézői kocsit kap a rendőrség. Az 1,6 literes, 115 lóerős Opel Astra Classic gépkocsikat a Schiller Autóház Kft. szereli fel a szükséges technikával és teszi alkalmassá rendőrségi használatra. Az első 240 járművet a múlt héten adták át, és várhatóan év végéig az összeset átveheti a rendőrség, akárcsak az 1200 köbcentis Fábiákat.


haszonjármű MGE autó autópiac
Kapcsolódó cikkek