BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Vizsgálják a repülőtér-leállást

Hatósági vizsgálat deríti ki a múlt heti repülőtér-leállás körülményeit. Eltérő álláspontok alakultak ki arról, hogy van-e kártérítési felelőssége a reptérnek

Éppen egy héttel ezelőtt kényszerült leállásra a Liszt Ferenc Repülőtér az irányítótorony és a repülőtéri vezérlőfunkciók elektromos ellátórendszerének sérülése miatt. Átmeneti technikai megoldásokkal másnap reggel sikerült megnyitni a repteret. Csak szerda hajnalban álltak vissza a hálózati áramforrásra és kötötték be az új szünetmentes áramforrást. A légügyi hivatal közigazgatási hatósági eljárás keretében vizsgálja a leállás körülményeit – közölte a fejlesztési tárca.

A HungaroControl Magyar Légiforgalmi Szolgálat Zrt. (HC) az üzemeltető Budapest Airporttól (AB) bérli a repülőtéri irányítói tevékenység ellátáshoz szükséges épületrészt. A légiforgalmi szolgálat a közműszolgáltatásokat, többek között az elsődleges és a tartalék áramellátó rendszerből származó szünetmentes áramellátást szintén a repülőtér üzemeltetőjétől vásárolja. Az elsődleges áramforrások és a BA tartalék ellátó rendszere sérülésekor a HC beépített harmadlagos rendszere tovább szolgáltatta az energiát. Miután a társaság szakemberei felmérték, hogy a BA nem tudja rövid időn belül elhárítani a hibát, a biztonságos újraindíthatóság érdekében lekapcsolták a berendezéseket. A HC saját szünetmentes tápegységeiről képes volt megszakítás nélkül biztosítani létfontosságú kommunikációs eszközein keresztül a rádió- és telefonkapcsolatot.

Az előzményekhez tartozik, hogy az irányítótornyot közel harminc éve adták át, az épület leromlott műszaki állapota miatt felújításra szorul. A rekonstrukció – a szaktárca szerint – a repülőtér üzemeltetőjének feladata. A szükséges munkálatokkal kapcsolatos tárgyalások azonban az utóbbi két évben eredménytelenül zárultak a HC és a BA között.

A BA most további fejlesztésekkel és új, nagyobb kapacitású berendezések telepítésével egy megerősített áramellátási rendszer kiépítésén dolgozik. A HC és a légügyi hivatal pedig „határozott lépéseket tesznek az irányítótorony biztonságos elektromos ellátásának újragondolása érdekében”. E szervezetek hagyják majd jóvá a BA által kidolgozott hosszú távú fejlesztési programot, amelynek célja, hogy az üzemben tartó garantálja a torony és a repülőtér zavartalan működését.

Közben vita alakult ki arról, hogy kit, milyen kártérítési felelősség terhel az ügyben. A Magyar Utazásszervezők és Utazásközvetítők Szövetségének elnöke, Molnár Gabriella szerint vis maiornak számít, ha a járat törlését olyan rendkívüli körülmények okozták, amelyeket minden ésszerű intézkedés ellenére sem lehetett volna elkerülni. Ilyen esetekben a légitársaság nem köteles kártérítést fizetni. A Flight-Refund, a légiutasok jogainak érvényesítésére szakosodott vállalkozás arra hívta fel a figyelmet, hogy kárenyhítési és nem kártérítési kötelezettségük van az európai légitársaságoknak a budapesti reptéren történtekhez hasonló vis maior helyzetekben. Ilyenkor nem érdemes pénzt várni a késések, járattörlések miatt. A Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetsége szerint viszont a bezáráshoz vezető műszaki hiba nem minősül vis maiornak: a szövetség álláspontja az, hogy a hővezeték megóvása egyértelműen a reptéri üzemeltetés körén belül eső, ahhoz hozzátartozó alapfeladat és kötelezettség.

Kellemetlenségek

Az üzemszünet miatt több ezer utasnak kellett módosítania útitervét, s jóval több mint száz járat esett ki. Az érkező gépek Bécsbe, Pozsonyba, és – a Wizz Air esetében – Debrecenbe mentek, sokat töröltek. Az utasok egy részét buszokkal szállították Budapest és a repülőterek között. Volt, aki szállodában éjszakázott, mások a terminálon aludtak. Sokan vonattal próbáltak Bécsbe utazni, de a pályaudvarokon is tumultusok alakultak ki. Mások taxival igyekeztek Bécsbe, de – lapinformációk szerint – a Bécsből induló járatok addigra dugig teltek.


Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.