Stratégiaváltás folyik a Bombardier MÁV Kft-nél. A Dunakeszin működő járműjavító cég igyekszik az eddiginél kevésbé függni a tulajdonosaitól származó megrendelésektől, és minél nagyobb mértékben támaszkodni a harmadik partnerekre. „Máris vannak eredményeink: míg 2011-ben 52 százalékos volt a külföldi megbízóktól kapott megbízások aránya az árbevételünkben, 2012-ben 63 százalék, igaz a Bombardier-nek történő szállításainkkal együtt” – válaszolt a Világgazdaságnak a társaság ügyvezető igazgatója.

Orbán Péter várakozásai szerint három dolog is jó alapot ad arra, hogy a társaság 2013-at stabil helyzetben és javuló eredménnyel zárhassa: az említett átalakulás már megindult, tavaly a tervezettnél sokkal több rendelést sikerült szerezni, továbbá újabb bel- és külföldi együttműködésekre lehet számítani.

 A cég lehetőségeit Orbán Péter mellett – legalábbis a Népszabadság értesülései szerint – a magyar állam is ígéretesnek tarthatja, ha valóban meg akarja szerezni a vegyes vállalat 51 százaléknyi, külföldi hányadát. A hírt az igazgató nem kívánta kommentálni, de leszögezte: „tény, hogy a társaságunk vonzó, akárki is érdeklődik iránta. Alkalmas gyártásra, javításra is”. A társaság közel 65 százaléka áll a kanadai Bombardier tulajdonában, bő 25 százaléka a MÁV-é, 10 százaléka pedig az alkalmazottaié.

Bár a tervével ellentétben a cég tavaly nem indította be a belföldi nagysorozatú gyártást, igazgatója szerint jól „pozícionálta magát” azokra az esetekre, amikor megnyílnak a lehetőségek. Ha például a félév végére elkészül a MÁV-Gépészetnél az IC Plusz prototípusa, és a sorozatgyártás beindításáról döntenek, akkor az év vége felé elindulhat a munka is, amiben a kft. kész együttműködni a MÁV-Gépészettel. Az idén is eredményesen szeretne szerepelni a MÁV-Gépészet vasúti jármű fővizsgáztatásra kiírandó pályázatán, és megbízást remél a régi, tuskós fékrendszerű Görlitz V típusú forgóvázak tárcsafékessé alakítására is Ilyen munkát jelenleg is végez a cseh vasútnak.

Másik piaci szegmensében, a Bombardier csoport társcégeivel való együttműködés keretében tart még a norvég vasút kocsijainak átépítése és az olasz vasút kocsijainak fővizsgáztatása. 187 további új villamos alváz gyártását jelenti, hogy tavaly lehívták a brüsszeli közlekedési társaság (STIB) villamosainak alvázára vonatkozó opciót is.

A harmadik, tehát az említett új irány szerint az egyre nagyobb súlyt kapó külföldi erősítés részeként tavaly a társaság Magyarországra hozott egy addig egy lengyelországi üzem által végzett vasúti kocsi oldalfalgyártási munkát. A svájci vasút alacsonypadlós emeletes kocsijaihoz az osztrák Siemens megbízásából az alvázat és a homlokfalat egyébként is a kft. készítette, most ez kiegészül 60 jármű oldalfalaival.

Ezenkívül több magántársaságnak, egyrészt egy vasúti kocsikat bérbeadó, nyugat-európai cégnek dolgozott., továbbá egy közép-európai vasút-üzemeltetőnek végzett javítást, és egy német, vegyi anyagokat szállító társaság kísérő kocsijának felújítását kezdte el. Jelenleg is tart Dunakeszin három frankfurti villamos felújítása. A külföldi megbízókat Orbán Péter üzleti okokból nem nevezte meg.

Van min javítani

Az erősödésre szüksége is van a kft-nek, hiszen a 2011-ben még 8,8 milliárd forintos árbevételét tavaly kicsit kisebb követte, a közel félmilliárdos adózott eredményét pedig veszteség. 2012-t 500 saját dolgozóval indította és közel 450-nek zárta. Mindezt többek közt azzal magyarázta az igazgató, hogy tavaly a cégnek több projektje is lezárult, s hogy hiába szeretnének Európában fejleszteni a vasúttársaságok, ha a válság miatt beszűkültek a finanszírozási lehetőségeik. A bolgár állami vasutat is csak az állam mentette meg a csődtől.