Dózsa Csaba arra hívta fel a figyelmet, hogy ez az utolsó év, amikor még új pályázati programokat lehet indítani, ugyanakkor nem csak az ezekből forrást remélő intézményeknek, hanem a már elindult projektek kedvezményezettjeinek is „össze kell kapniuk” magukat. Az elmúlt években megkezdett fejlesztések közül is számos több éves csúszásban van ugyanis, különösen az elhúzódott közbeszerzések, engedélyeztetések miatt.
A kórházi fejlesztéseket célzó nyolc térségi program közül például, holott már mintegy 50 hónapja futnak, a Debreceni Egyetemen folyó az egyetlen, amelynél sikerrel lezárult a pályázat. A kaposvári projekt 90 százalékos, a miskolci kétharmados készültségben van, míg a pécsi, illetve a szegedi egyetemé gyakorlatilag éppen hogy elindult. A 27 másik, kisebb kórházi fejlesztési projekt közül pedig egyetlen egyet sem tudtak még lezárni, sőt nem egy esetében éppen hogy az első kapavágásokon vannak csak túl.
A szakrendelői fejlesztések ugyan előrehaladottabbak, ám e téren más problémákkal kell szembenézni – derült ki abból az elemzésből, amely a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség megbízásából vizsgálta az uniós forrásokból megvalósult egészségügyi fejlesztéseket. A Corvinus Egyetem Hétfa Kutatóintézetének vezető értékelője, Kiss Norbert elmondta: a támogatási források csaknem 60 százalékát, kevés híján 200 milliárd forintot a kórházak használtak fel, míg az egészségügyi célú uniós pénzek 27,5 százalékát, 93,5 milliárd forintot szakrendelő-fejlesztésre költöttek. Arányaiban az alapellátásra, vagyis a háziorvosi, védőnői szolgálatok támogatására jutott a legkevesebb, mindössze a források 4,5 százaléka, 15 milliárd forint.
Mivel a kistérségi szakrendelők létrehozása kiemelt projekt volt az elmúlt években, a szakember ezekre külön is kitért. Mint mondta, ezek – különösen a hátrányos helyzetű régiókban megvalósult - „méltányossági” beruházások a lakossági visszajelzések alapján ugyan mindenképpen hasznosnak bizonyultak, ám a gazdasági fenntarthatóság szempontjából nem igazán szerencsések. A kistérségi szakrendelők működése ugyanis hosszabb távon nem biztosított, az üzleti tervek már a szerződéskötéskor elavultak voltak, az infrastruktúra kihasználtsága a kis üzemméretből adódóan nem is lehet hatékony, és emiatt is csak nagy nehézségek árán tudják a pénzügyi egyensúlyukat megőrizni.
Kiss Norbert arra is felhívta a figyelmet, hogy azok a kórházak, amelyek fejleszteni akarnak, most tegyék, mert számukra belátható időn belül nem lesz ilyen jelentős EU-s forrás. A következő hét éves uniós fejlesztési ciklusban az unió inkább a közösséghez közelebbi ellátások, így például a háziorvosi szolgálatok, támogatását célzó pályázatokat szorgalmazza.
Gaál Péter, az Egészségügyi Menedzserközpont igazgatója szerint nem is helyes irány, hogy az egészségügyi kormányzat a tulajdonváltásra helyezi a hangsúlyt. „Kritikusan meg kell állapítani” – mondta –, hogy a kórházak államosítás rövid távon nem eredményez látványos javulást az egészségügyben.” Szerinte ehelyett anyagilag érdekeltté kellene tenni a szakrendelőket abban, hogy végleges ellátást nyújtsanak, akinek csak lehet.
Gaál Péter, az Egészségügyi Menedzserközpont igazgatója szerint nem is helyes irány, hogy az egészségügyi kormányzat a tulajdonváltásra helyezi a hangsúlyt. „Kritikusan meg kell állapítani” – mondta –, hogy a kórházak államosítás rövid távon nem eredményez látványos javulást az egészségügyben.” Szerinte ehelyett anyagilag érdekeltté kellene tenni a szakrendelőket abban, hogy végleges ellátást nyújtsanak, akinek csak lehet. -->
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.