A programba bekerülő hazai cégek nem csupán az évi tízezer darabos Volvo buszgyártás partnerei lehetnek, de bekerülhetnek a svéd cég ennél egy nagyságrenddel nagyobb kibocsátású teherjármű-üzletágába is. Mohácsi Béla szerint azzal számol a cég, hogy 2014 első negyedében „képesek leszünk autóbuszokat kibocsátani”.
A hazai piac felvevőképességét évi 200-300 darabra becsülik. A Volvo 7900-as és 8900-as városi-elővárosi járműcsaládját gyártják majd Győrben. A járműveken a Volvo mellett a Rába név is megjelenhet. Több milliárd forint lehet az az összeg, amit a Rába a buszgyártás beindítására fordít.
A Volvo tavaly októberben jelentette be, hogy Svédországból Lengyelországba telepíti át a buszgyártást. A vállalatnak már van gyára Wroclawban, és ott akarják felfuttatni a termelést a költségcsökkentés jegyében. A társaság Saefflében lévő, 300 főt foglalkoztató gyárát bezárják, az áttelepítés várhatóan 2013 júniusában fejeződik be. A döntést azzal indokolták, hogy Európában évek óta folyamatosan csökken az autóbuszok iránti kereslet, ami miatt rendkívül nagy szerepe van a versenyképes árnak.
A komplett autóbuszok egy gyárban történő előállításával pedig csökkenthetők a költségek. „A kérdés most az, hogy mi érkezik Győrbe Lengyelországból. A lengyel háttériparral ugyanis a magyar jelenleg nem tud versenyezni. A Rába valószínűleg csak futóművet tehet az alvázra” – mondta a Világgazdaságnak Vincze-Pap Sándor, a Magyar Buszgyártók Szövetségének elnöke. Hozzátette: a hazai háttéripar a motor kivételével minden alkatrészt képes előállítani: az üléstől az üveg- és lámpatestekig minden készül magyarországi gyárakban is. „Az utasoknak jó lesz, és az iparnak is jó a semmihez képest a lehetőség, de sokkal jobb is lehetne. Soha nem szavaznék a Volvóra, hiszen a saját gyártású autóbusznak 75–80 százaléka magyar hozzáadott értéket tartalmaz, jóval többet, mint amennyit a Rába-Volvo együttműködés előirányoz” – fogalmazott Vincze-Pap Sándor. Emlékeztetett: a Volán nemrég vonta vissza 114 buszra szóló tenderét, de a BKK részéről új megrendelések érkezhetnek.
Információink szerint a Kravtex lehet a Rába-Volvo együttműködés egyik kárvallottja, ám a cég részéről senki nem kívánt nyilatkozni lapunknak. A vállalatnál ugyanakkor már korábban is borúsan látták a piaci helyzetet. Egy darabig a győri gyártónál még abban bíztak, hogy kormánydöntés születik a nemzeti közlekedési holding létrejöttéről. Ezzel végre megszülethetett volna az ágazat által várt, a hazai buszállomány frissítését szolgáló közbeszerzési pályázat, amely egyúttal lehetőséget jelentett volna mind a gyártóknak, mind beszállítóiknak. A konkrét üzletkötésig a cégeknek meglehetősen sok pénzük áll a már legyártott járművekben. Egy alapkivitelű városi szólóbusz legalább 52, egy csuklós legalább 73 millió forintba kerül, mivel a városi buszoknál alapkövetelmény az alacsonypadló és a rozsdamentes váz. Az ezt nem igénylő Volán társaságok viszont akár 42 millióért is hozzájuthatnak egy egyszerű kivitelű szólóbuszhoz.
A Kravtex telephelyén tavaly áprilisban 105 elkészült jármű várt az állami megrendelésre, harminc pedig még gyártásban volt. „Ha belátható időn belül nem lesznek buszvásárlások, a gyártás beszüntetésére kényszerülünk” – nyilatkozta lapunknak akkor Krankovics István, a cég ügyvezető igazgatója. A Nabi nem kívánt az ügyben nyilatkozni lapunknak.
Évértékelés áprilisban
A Rába április 12-én tart közgyűlést, ahol értékelik a 2012-es gazdálkodási eredményeket és döntenek az adózott eredmény felhasználásról. A magyar állam 2011 őszén szerzett 73,84 százalékos tulajdonrészt a Rábában. A teljes pakett ára 8,1 milliárd forint, ugyanakkor a részesedés 73,84 százalékra történő emelése csak 6,3 milliárd forintnyi államháztartáson kívül kerülő összeget jelentett, mivel a magánnyugdíj-pénztári vagyon államosítása folyamán korábban 1,8 milliárd forint értékű részvény volt az állami adósságkezelő tulajdonában.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.