BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Koncentráció a CEP-piacon

A CEP (futár, expressz, csomag) -piacot a válság csak csekély mértékben érintette – derül ki a KSB’98 Tanácsadó Kft. LORA elemzéséből. A forgalom 2009. évi másfél százalékos esését 2010-ben közel 10 százalékos, 2011-ben pedig ezt meghaladó növekedés követte, és mintegy 76,5 milliárd forintot ért el. Tavaly a piac tovább nőtt

A belföldi forgalom mintegy háromnegyede a garantált 24 órás és a többnapos kézbesítés szegmenséből tevődik össze. Az előbbi továbbra is dinamikusan nő, az utóbbi arányának csökkenése pedig megtorpanni látszik.

A felmérés szerint az ár korábbi mindenható szerepét átvette az ár-minőség arány és a megbízhatóság. Ez több tényező eredője, de az elemzők kiemelik, hogy az elmúlt időszak kemény árversenyében kialakult általános piaci árszínvonal mellett jelentős különbség csak minőségvesztés árán realizálható, amit a megbízók többsége már nem kockáztat.

További markáns tényező a B2C szegmensben – a lakásra illetve munkahelyre történő kézbesítés mellett – felértékelődő harmadik, úgy nevezett fix pontra történő kézbesítés.

Mivel pedig a CEP piac dinamizmusának egyik motorja éppen a lakossági elektronikus kereskedelem növekedése, a következő években várhatóan ez a kézbesítési opció versenyelőnyt nyújthat egyes piaci szereplők számára. Több jelenség is ebbe az irányba mutat – mondta Kovács Beáta, a KSB’98 Tanácsadó Kft. ügyvezető igazgatója. Így például a Magyar Posta e téren mutatkozó aktivitása, vagy a Lapker Zrt. közelmúltban történt CEP piaci pozíció szerzése is. A szervezetileg továbbra is elkülönülten és változatlan menedzsment által irányított Sprinter Futárszolgálat Kft. megvásárlásával (lásd külön cíkk) lehetőséget teremtettek a két vállalkozás komplementer kompetenciáinak harmonizálására, és ez által egy új típusú piaci szerepvállalásra. Az elmúlt egy évben a CEP piac másik jelentős akvizíciójával - DPD Hungária Kft. és GTR Logistics Kft. (lásd külön cikk) - is tovább növekedett a piaci koncentráció.

A LORA projektben – a CEP piac számszerű, kvalitatív vizsgálata mellett - évek óta végeznek benchmark típusú, döntően kvantitatív, ár-minőség jellemzőkre fókuszáló elemzéseket is. Ezek a felmérések a korábbi években anonim, de valós üzleti környezetben lebonyolított, tényleges, többezres csomagfeladással történtek.

Valamennyi közelmúltban végzett felmérésük azt igazolja, hogy a jelenlegi különösen kiélezett gazdasági versenyszituációban mind a csomag feladója, mind a címzettje szempontjából felértékelődik a kézbesítés jelentősége. Ezért a szolgáltatók számára kiemelten fontos az ügyfél igények minél pontosabb megismerése, megértése és kiszolgálása.

Tavaly az elemzők szakítottak korábbi módszertanukkal, és kézbesítési benchmark elemzésük alapját a belföldi CEP forgalom több mint 90 százalékát kitevő szolgáltatók - DPD Hungária Kft., GLS General Logistics Systems Hungary Kft., Magyar Posta Zrt., Royal Sprint Kft., Runner Kft., Sprinter Futárszolgálat Kft., Trans-o-flex Hungary Kft. - vezető munkatársaival folytatott személyes interjúk és egyedi adatok képezték. Ezek alapján a szolgáltatási jellemzők terén a megbízhatóság továbbra is tartja vezető pozícióját. Második helyre tört elő a vállalt időablakban való kézbesítés, míg harmadik helyre esett vissza az ár, amit teljesen megközelített a többféle kézbesítési opció növekvő szerepe.

Vizsgálták a sikeres és sikertelen kézbesítések arányát és okait. A B2B (vállalatok közti kézbesítések döntő hányada (95,2 százalék) átlagosan már az első alkalommal, 99,5 százaléka pedig két kísérlet után sikeres. Ez – mivel a meghatározó cégek mindegyikének alapára gyakorlatilag tartalmazza a két kézbesítési kísérletet – megfelelő szintű átlagos szolgáltatói minőséget jelent. A kiemelkedően magas első sikerességi arányt elérő cégek válaszaikat mért adat alapján, míg a többi vállalkozás tapasztalati becsléssel szolgáltatta. A B2C szegmens sikerességi mutatói természetesen elmaradnak a B2B szegmenstől, de az átlagosan 79,4 százalékban első kísérletre sikeres kézbesítést az elemzés készítői nem tartják kedvezőtlennek.

A válaszokból kitűnt, hogy a sikeresség legfőbb záloga a pontos, előzetes információ. Az interjúk során a lakossági szegmensben ismételten többen is megemlítették, azt a - már 2011-ben is érzékelhető - jelenséget, hogy bizonyos árueladók agresszív értékesítési technikáinak eredményeként a potenciális vásárló rábeszélhető ugyan a megrendelésre, de a kiszállításig eltelt időben meggondolja magát, és megtagadja az áruátvételt.

Az elemzők a benchmark típusú elemzésekben 2012-ben először tettek kísérletet az időbeli mutatók mellett a kézbesítés további minőségi jellemzőinek összehasonlítására. Kovács Beáta szerint nem meglepő, hogy nem minden meghatározó CEP piaci cégtől kaptak válaszokat ezekre a kérdésekre. A rendelkezésükre álló adatokat azonban így is informatívaknak tartják..

Az elveszett és sérült csomagok tekintetében a legalacsonyabb arányt, s így a legjobb eredményt a GLS érte el. Az összes belföldi csomagszámhoz képest náluk nagyságrendileg fele annyi a problémás küldemény, mint legjelentősebb versenytársaiknál. A kártérítésbe bevont csomagszámok esetében kétfajta szolgáltatói felfogás és gyakorlat különül el. Az egyik szerint minden reklamációt tüzetesen kivizsgálnak, és a kártérítésben kifizetett összeg minimalizálására törekszenek. A másik hozzáállás, hogy szinte minden beérkező kártérítési igényt különösebb vizsgálódás nélkül kielégítenek. Az eltérő üzleti magatartás mögött jelentős piaci pozíció-, és jövedelmezőségbeli különbségek állnak.

A LORA projekt

A LORA (LOgistic Research and Analysis) projektben 2004 óta készítenek – a legjelentősebb szolgáltatók önkéntes adatszolgáltatására alapozva – CEP piaci elemzéseket. Ezek döntően – szakmai becslések mellett – tényadatokon alapulnak. Az éves idősoros elemzéseken kívül a tanulmányok tartalmazzák a legfontosabb CEP piaci szegmensek összefoglaló elemzését, valamint a cégekre vonatkozó specifikus hatékonysági mutatókat is.


Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.