BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Látványosan beérett a Rába holding termékstratégiája

A Rába csoport idén az árbevétel-arányos EBITDA szint 8 százalék fölé emelkedését és a 11,3 milliárd forintos nettó adósságállomány 10 milliárd alá apasztását kívánja elérni, mégpedig kétszámjegyű árbevétel-növekedés mellett – hangzott el a tőzsdei gyorsjelentés kapcsán tartott tegnapi sajtótájékoztatón.

„Az elmúlt tíz év legjobb első három hónapját zártuk márciusban, és okkal reméljük, hogy a trend folytatódik” – hangsúlyozta Pintér István, a Rába Járműipari Holding Nyrt. elnök-vezérigazgatója. A Volvo-Rába buszgyártási tervekkel kapcsolatban annyit mondott el, hogy egy „kipróbált termékkel” minden tenderen indulni fognak, de beruházásokat csak a tényleges igények függvényében hajtanak végre. Hozzátette ugyanakkor, hogy valószínűleg szükség lesz a jármű szerelősor fejlesztésére, amit készpénzből és pályázati forrásokból szándékoznak elvégezni.

A Rába és beszállító partnerei a Magyar Honvédség tenderén 2003-ban a különböző kivitelű és teherbírású katonai terepjárók kategóriában 15 évre elnyerték a kizárólagos beszállítói státust. A csoport jármű üzletága azonban nem élne meg kizárólag a katonai megrendelésekből, ezért 2007-ben piackutatásba fogott és rövidesen megkezdődött az úthenger- és dömperalvázak, valamint járműfőegységek szállítása, leginkább német és angol megrendelésre.

Amint Pintér István lapunknak elmondta, ismét találtak egy új vevőt, egy útépítő gépgyártót. A szállítás jövőre kezdődhet meg és értéke elérheti az egymillió eurót. Miután a Rába még a mintadarab gyártási fázisában van, a vezérigazgató részletes tájékoztatást későbbre ígért.

A Rába Futómű Kft. a Scania és a Volvo számára gyárt futóműalkatrészeket. Emellett komplett mezőgazdasági és off-road teherautó futóműveket szállítanak az amerikai John Deere és a Marmon-Herrington számára. A teherjárműhajtáslánc-gyártó Marmon-Herrington és a John Deere megrendelései révén tavaly a Futómű Kft. kiszállításainak 80 százaléka már komplett futómű volt.

A cég alkatrész üzletága arra számít, hogy 800 ezer autóhoz való kartámaszt szállíthat a Volkswagen-csoport egyik beszállítójának, a Fehrer Automotive GmbH-nak, és hogy az Suzuki SX4 is további lehetőségeket teremt az ülésváz és -huzatgyártás számára.

A vasra koncentrálnak

Az első negyedévben megduplázódott a csoportszintű EBITDA a tavalyi év hasonló időszakához képest és 1,292 milliárd forintot ért el. A pénzügyi eredmény 245 millió forint lett a tavalyi 109 millió forint veszteségéhez képest. A pénzügyi eredmény tartalmazza az üléshabot gyártó Fehrer Automotive-Rába Kft. vegyes vállalatban lévő tulajdonrész januári értékesítésének 524 millió forint nyereségét is. „Azért adtuk el a részesedésünket, mert nem vegyipari gyár vagyunk, mi a vasra koncentrálunk” – mondta Pintér István.


Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.