BUX 44,130.61
+3.27%
BUMIX 3,760.06
+0.44%
CETOP20 1,868.32
+1.43%
OTP 9,370
+5.07%
KPACK 3,100
0.00%
0.00%
0.00%
+1.46%
0.00%
ZWACK 17,250
-0.29%
+2.22%
ANY 1,560
+0.97%
RABA 1,105
-0.90%
0.00%
+2.55%
0.00%
0.00%
+0.13%
0.00%
+0.79%
0.00%
+0.37%
OTT1 149.2
0.00%
-0.90%
MOL 2,948
+4.76%
+1.54%
ALTEO 2,810
+1.08%
-6.25%
-1.23%
0.00%
0.00%
+2.13%
MKB 1,972
0.00%
0.00%
-0.17%
0.00%
0.00%
SunDell 45,800
0.00%
+3.95%
+1.28%
-0.24%
+7.69%
-2.70%
+2.49%
GOPD 12,400
0.00%
OXOTH 3,500
0.00%
0.00%
NAP 1,192
-2.93%
0.00%
0.00%
Forrás
RND Solutions
Cégvilág

Ford B-Max 1.5 TDCi: egy igazi karakter

A B-Max váltotta fel a korábbi fantáziátlan kis egyterű Fiesta Fusiont. Az előddel szemben a B-Max igazi karakter, bájos köntöse magával ragadó, a magas építésű dobozkasztni dacára egészen formás darabbal állunk szemben

Mivel a tetszetős fazon manapság kevés, a Ford ravasz trükkhöz folyamodott: hatásvadász módon elhagyták a hagyományos B-oszlopot, és hátul tolóajtókat alkalmaznak. Utóbbiak megvalósítása műszaki oldalról kihívás, fiskális szemüvegen át pedig költséges mulatság, ráadásul használat közben hamar rájövünk, hogy az egész gyakorlati értéke erősen megkérdőjelezhető.

A hátsó tolóajtók előnye, hogy szűk helyen, például egy másik autó mellett parkolva könnyebben megközelíthető a második üléssor.

Ettől még nem egyszerűbb a sofőrnek bejutnia, szóval az utasok bent, a vezető meg sehol. Ezt leszámítva a tolóajtó csak macera: súlya – ahogy az első ajtóé is – tetemes, mozgatásához erő kell, belülről becsukni körülményes, a kar ugyanis ilyenkor túlságosan hátul található. Nyitáskor szinte a karosszéria végéig kifut az ajtó, így például garázsban, oszlop mellett állva nagyon figyelni kell rá.

Komoly kihívás elé állította a mérnököket, hogy elhagyták a hagyományos B-oszlopot. A hiányzó merevséget úgy igyekeztek pótolni, hogy a csukott első és hátsó ajtók átfedik egymást, így a masszív rögzítő horgok révén stabil középoszlop keletkezik. A megoldás nem tökéletes, ugyanis nagyobb bukkanókon, kátyúkon áthajtva vagy az ajtó peremére könyökölve és kihajolva az ablakon néha kivillant a nyitott ajtóra figyelmeztető jelzés. Vélhetően ezek az erőhatások már elégnek bizonyultak az ajtók minimális elmozdulásához. A másik gond, hogy a tolóajtók alsó pántszerkezete gyakorlatilag lépcsőfokként kínálja magát a kisebbeknek. Persze van rajta rálépést tiltó matrica, de ez idővel biztosan lekopik.

Egy egyterűtől könnyed és sokrétű variálhatóságot várnak el, amit csak részben képes kielégíteni a B-Max. A raktér pereme elég magasan helyezkedik el, a csomagtér egész egyszerűen szűk, kerékjavító készlet esetén 318, szükségpótkerékkel pedig csupán 304 literes. A hátsó ülések nem tologathatók sínen, hagyományos módon 60:40 arányban osztva dönthetők. A Ford egyetlen igazi aduja a ledönthető jobb első ülés, ezt azonban nehezíti a szerencsétlen kiosztású hátsó támladöntés: pont a jobb oldalon hajtható le az ülés egyharmada, így hosszú (maximum 235 cm), de szélesebb rakomány esetén a teljes hátsó sort le kell dönteni, utast már nem vihetünk magunkkal.

A pöttöm csomagtér kihasználhatóságát mozgatható padlóbetét könnyíti, ez teszi lehetővé, hogy bővítéskor sík padlót kapjunk. Néhány kisebb, elemekre szedhető szekrény szállításakor tűnt csak fel, hogy milyen vaskos és helyrabló merevítés található a csomagtér felső peremén. A belső magasság elég lett volna két elem egymásra pakolásához, azonban a 15 centivel szűkebb rakodónyílás ezt megakadályozta.

A B-Max talán legüdítőbb pontja az új 1,5-ös dízel, amely a korábbi 1.6 TDCi csökkentett lökettérfogatú, visszafogottabb teljesítményű változata. A 75 lóerős blokk, a 185 Nm és a 16,5 másodperces százas gyorsulás tudatában nem számítanánk virgoncságra, pedig más a helyzet! Kellemesen vezethető a kis dízel, hangja szolid, erőleadása kiszámítható. Urasan vezetve már 2000-es fordulatnál magasabb fokozatba kapcsolhatunk, ilyenkor 1500-ra esik vissza a fordulat, ami épp a turbólyuk felett van egy hajszállal. A jól áttételezett váltó révén a dinamika egészen meggyőző, ha csupán a benyomások alapján kellett volna megtippelnem a teljesítményt, szemrebbenés nélkül a 90 lóerős mezőnybe lőttem volna be a tesztelt változatot.

Az ötgangos váltó pontosan jár a kulisszákban, a csendes futás záloga a hosszú végáttétel – 100 km/óránál 2000-es, míg 130-nál 2500-as fordulattal számolhatunk. A kormányzás közvetlensége és az ésszerűen hangolt futómű hozza a mércét, ám ne ezzel a „dobozzal” akarjunk kanyarvirtuózok lenni.

Szimpatikus elemek

A középkonzol ahogy a Fiesta és a Focus esetében is kusza, a menürendszer kiismerése sem egyszerű, a műszerfal tetején lévő apró kijelző pedig túl messze van. Némi ismerkedés után azonban sok praktikus funkciót találhatunk, ilyen szimpatikus elem például a kalibrálható komfortindex. A vezető beállíthatja, hogy az indexkar egyszeri érintése után egy vagy három fényjelzést szeretne.

Az első ülések kényelmesek, jól tartják a hátat. A második sorban a termetesebbek fejének is jut elég hely, de három főnek már keskeny a B-Max.



Az első ülések kényelmesek, jól tartják a hátat. A második sorban a termetesebbek fejének is jut elég hely, de három főnek már keskeny a B-Max. Tetszett rugalmas motor

direkt irányíthatóság

garancia (2+3 év/100 000 km)

Nem tetszett

tolóajtó

szerény variálhatóság

Összegzés

A kis egyterűek mezőnyében látványos darab a B-Max, ráadásul B-oszlop nélküli kialakításával és tolóajtajaival rögtön kirí a tömegből. Kár, hogy a variálhatósága gyenge, az oldalajtók mozgatása pedig sok esetben kompromisszumot követel, utóbbi a gyakorlatban inkább hátrány, mintsem erény.-->

Értesüljön a gazdasági hírekről első kézből! Iratkozzon fel hírlevelünkre!
Kapcsolódó cikkek