BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Így szorulhat vissza a készpénzforgalom - tesztelik a mobiltárcát

Elindult a MobilTárca alkalmazás tesztelése, a következő hat hónapban mintegy kétezren próbálhatják majd ki az új megoldást. Az NFC technológián alapuló mobilfizetési módszerrel 2015-re várhatóan 74 milliárd dollár értékű tranzakció valósul meg világszerte

Tegnap hivatalosan is elindult az új mobilfizetési megoldás, a MobilTárca alkalmazás tesztelése. Az NFC (near field communication – kis távolságú vezetéknélküli kommunikáció) technológián alapuló fizetési lehetőséget a hat hónapos tesztidőszak alatt mintegy kétezren próbálhatják ki. A MobilTárca alkalmazás lényegében a meglévő bank- és hűségkártyákat jeleníti meg az okostelefonokon virtuális formában és az arra alkalmas PayPass terminálokon lehet vele fizetni. A megoldás különlegessége, hogy a fizetés és a pontgyűjtés is egy mozdulatból áll, elegendő az okostelefont a terminálhoz érinteni. A féléves tesztidőszak célja, hogy az összegyűjtött felhasználói tapasztalatok alapján tökéletesítsék a rendszert.

Radikálisan megváltoztathatja a jelenlegi készpénz és kártyahasználati szokásokat a mobilfizetés és a MobilTárca alkalmazás – mondta el a Lemák Gábor, a Magyar Mobiltárca Szövetség főtitkára a szervezet tegnapi sajtótájékoztatóján. Hovanyecz Norbert, a SuperShop ügyvezető igazgatója rámutatott arra is, hogy az új megoldás a tudatos vásárlás támogatása mellett segíthet a készpénzforgalom visszaszorításában is.

A MobilTárca széleskörű kereskedelmi bevezetése kapcsán Pukler Gábor, a Magyar Mobiltárca Szövetség elnöke, a Magyar Telekom innovációs igazgatója elmondta, hogy hat hónap után minél gyorsabban szeretnék elindítani élesben a rendszert, de ennek időpontja függ a pilot tapasztalataitól is. A tesztelés során minden olyan helyszínen lehet majd fizetni az alkalmazással, ahol PayPass terminál van.

Az MNB adatai szerint a múlt év végén már mintegy 17 ezer ilyen terminál volt az országban. Az új mobilfizetési alkalmazás kidolgozásában és tesztelésében résztvevő OTP vezérigazgató-helyettese, Kovács Antal közlése szerint a pénzintézetnek 11 ezer, az egyérintéses PayPass típusú fizetést támogató eszköze van országszerte. A MobilTárcás fizetésekre egyelőre csak az OTP Bank által kibocsátott speciális betéti kártyákat lehet használni, de a tesztelés elindulása kapcsán tartott sajtótájékoztatón elmondták, hogy más bankokkal is tárgyalnak az együttműködési lehetőségekről. Ezzel összefüggésben érdemes megemlíteni, hogy a mobil PayPass kibocsátásban azok a bankok vehetnek majd részt először, amelyek a bankkártyák révén már rendelkeznek tapasztalatokkal az ilyen jellegű fizetések kapcsán. Ilyen bank jelenleg 9 van Magyarországon.

Bár a MobilTárca jelenleg fizetésre és hűségpontok gyűjtésére, illetve beváltására szolgál, de a szakértők szerint a technológia széleskörű elterjedésével, illetve további partnerek bevonásával a tömegközlekedésben használt jegyek, bérletek, a papír-alapú belépőjegyek megvásárlására vagy akár a beléptetőrendszereknél azonosításra is alkalmas lehet a megoldás.

Az NFC alapú mobilfizetés elterjedéséhez megfelelő okostelefonokra is szükség van, azonban ezen a területen is jelentős előrelépés történt. Takács Zoltán, a Telenor vezérigazgató-helyettesének közlése szerint a mobilcég kínálatában jelenleg mintegy 20 féle, a technológiát használni tudó készülék van. A társaság anyacége Norvégiában egyébként már tesztelte ezt a szolgáltatást, és ott a felhasználók 97 százaléka jelezte, hogy élesben is szeretnék használni. Európában az elsők között van a magyarországi tesztelés – hangsúlyozta Beck György, a Vodafone Magyarország elnöke. Elmondása szerint az eszközök már megvannak, a Vodafone-nál például a készülékek 15 százaléka NFC-képes, de jövő év végére 80 százalékuk lesz ilyen.

A MasterCard által jóváhagyott, NFC fizetésre is alkalmas mobiltelefonok száma is jelentős, az idén már 20 gyártó 150 típusú készüléke kapott ilyen minősítést. A Juniper Research előrejelzése alapján 2014-re már minden ötödik, azaz összesen 300 millió mobil lesz NFC-képes. Ráadásul egyre többen élnek majd ezzel a fizetési lehetőséggel, 2015-ben már várhatóan 74 milliárd dollár értékű tranzakció valósul meg világszerte ezzel a módszerrel.

A magyarok többsége egyébként egyelőre még idegenkedik az új fizetési megoldástól, a 18-60 év közöttiek 72 százaléka még sosem használta erre a célra mobiltelefonját - derül ki az ősztől a közterületi parkolással és az autópálya-használattal kapcsolatos mobilfizetéseket kezelő Nemzeti Mobilfizetési Zrt. számára a Bell Research által készített országos kutatásból. A legtöbben a hagyományos, készpénzes fizetési módhoz való ragaszkodást jelölték meg a mobilfizetéstől való tartózkodás okaként. A mobiltelefont fizetésre használók több mint fele havonta legfeljebb 2000 forintot költ el így, míg harmaduk kétezer és ötezer forint közötti összeget.

Összefogás a mobilfizetésért

A Magyar Mobiltárca Szövetség 2011 júniusában alakult eredetileg egyesületi formában. A Szövetség az innovatív, mobil NFC technológiára alapuló fizetési megoldások, rendszerek és szolgáltatások hazai elterjedésének előmozdítására, az ezzel kapcsolatos szakmai irányelvek kialakítására és betartatására, a szakmai színvonal biztosítására és folyamatos fejlesztésére, valamint a technológia mögött lévő platform egységesítésére jött létre.

A MobilTárca projekt a Magyar Mobiltárca Szövetség koordinálásával, a legnagyobb piaci szereplők – Telekom, Telenor, Vodafone, OTP, SuperShop, MasterCard - bevonásával valósul meg. A három hazai mobilszolgáltató mindegyike kialakította saját alkalmazását. A szakértők közlése szerint a MobilTárca használata legalább annyira biztonságos, mint a csipes bankkártyáké.

A MobilTárca projekt a Magyar Mobiltárca Szövetség koordinálásával, a legnagyobb piaci szereplők – Telekom, Telenor, Vodafone, OTP, SuperShop, MasterCard - bevonásával valósul meg. A három hazai mobilszolgáltató mindegyike kialakította saját alkalmazását. A szakértők közlése szerint a MobilTárca használata legalább annyira biztonságos, mint a csipes bankkártyáké. -->

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.