BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Javuló eredmények a szállodaiparban

Tavaly közelebb került a hazai szállodaipar ahhoz, hogy végre kimondhassa: túl vannak a válságon. A kedvezőbb adatok ellenére sereghajtók vagyunk a régióban.

Nagyon rossz az adórendszer, kevés a marketing és még mindig rengeteg hitel alatt nyög a hazai szállodaipar, de mindenképpen jó hír, hogy tavaly összességében javuló eredménnyel zárt az ágazat. Még mindig a keresletet meghaladó a kapacitásbővülés, de lassan konszolidálódik a piac. Uniós forrásból és állami támogatásból még mindig számtalan felesleges, indokolatlan ház épül vagy bővül, amelyek piaci alapon soha nem lesznek nyereségesek, de ez már kevésbé jellemző, mint 2011-ben volt. Csodáról persze még mindig nem lehet beszélni, hiszen a válság előtti szintet még mindig nem érte el az ágazat, de javult a jövedelmezőség. A hazai piacon az adózott eredmények az Accor kivételével mindenkinél jelentősen javultak a TOP9-ben, változatlanul a Danubius Hotels a legnagyobb, 46,4 milliárd forintos árbevétel mellett 1,4 milliárd forintos nyereséget is termelt a részvényeseknek. „Budapesten továbbra is hiányzik egy nagy kapacitású kongresszusi központ és persze hiányzik egy nemzeti légitársaság is. A MALÉV csődjének az is következménye, hogy a hagyományos légitársaságoknak nincs versenytársa, ezért Budapest elérése jóval drágább lett hagyományos járatokkal. Mindez a kiemelkedően magas áfá-val együtt Budapest versenyképességét nemzetközi összehasonlításban nagy mértékben rontja” – mondta lapunknak Kovács Balázs, a Danubius értékesítési- és marketing vezérigazgató-helyettese. A problémát egyrészt az okozza, hogy az üzleti utazók sokszor nem tudnak jóval előre tervezni és gyakran változtatni kénytelenek az utazásaikon, ami pedig nincs összhangban a fapadosok üzleti modelljével. Ezáltal egyrészt elveszíti az árelőnyt, másrészt a fapados gépek másod- harmadlagos repterekre érkeznek, ahonnan az úti cél megközelítése hosszú időt, további utazást és költséget jelent. A konferencia turizmus esetében a fapados légitársaság nem jelent komoly árelőnyt, mivel nincsenek csoportos kedvezmények. A Danubius magyarországi szállodáinak szobakiadási árbevétele 2013. első negyedévében is 8 százalékkal növekedett és így 2,2 milliárd forintot tett ki, a foglaltság 42,5 százalékról 44,5 százalékra történő emelkedésének, valamint a magasabb átlagos szoba árak (ARR) együttes hatására, ami az elmúlt évek átlagárcsökkenésének tükrében különösen örvendetes fejlemény. A vendégéjszakák száma 292 ezerre növekedett 280 ezerről, melyből a belföldi vendégéjszakák 19 százalékot tesznek ki szemben a 2012 I. negyedévi 20 százalékhoz képest. A növekmény legjelentősebb részét továbbra is az Oroszországból érkező vendégéjszakák erősödése tette ki, míg Németországból kevesebb vendég érkezett. A szobakiadás eredménye 89 millió forinttal javult 2012 I. negyedévéhez viszonyítva. Sir Bernard Schreier nemrégiben bekövetkezett halálát követően a Danubius Hotels Nyrt. igazgatósága tagjai közül egyhangú szavazással Iris Gibbort választották meg új elnöknek.

A nyári szezon biztosan javít majd a mutatókon, hiszen a Magyar Turizmus (MT) Zrt. felmérése szerint a háztartások közel 40 százaléka tervez utazást a főszezonban. Mintegy kétharmaduk belföldi nyaralást választ, főleg a budapestieknek van pénzük a pihenésre. Azok közül, akik már biztosan utaznak, csak 12 százaléka engedheti meg magának, hogy külföldön és belföldön egyaránt költsenek. „A belföldi utazások átlagos időtartama 5 éjszaka, minden harmadik ember a Balaton partjára vágyik. A háztartások 87 ezer forintot szánnak az utazásra” – fogalmazott Horváth Gergely. Az MT Zrt. vezérigazgató-helyettese hozzátette: a külföldi utazások legnépszerűbb úti célja változatlanul Horvátország maradt. A cég azt szeretné elérni, hogy 2013-ban a kereskedelmi szálláshelyeken regisztrált vendégéjszakák száma összességében 1,6 százalékkal növekedjen. A belföldi vendégéjszakák száma újra elérje a 2011-es rekordszintet, a külföldi vendégéjszakák száma pedig 3,2 százalékkal haladja meg a 2012-ben elért eredményeket a kereskedelmi szálláshelyeken. A Magyar Kongresszusi Iroda a nemzetközi konferenciák számának 2-4 százalékos növekedését várja 2013-ban, az előző évvel összehasonlításban. „Fontos, hogy az elmúlt két évben elért rekord eredményeket – melyek mind a külföldi, mind a belföldi vendégforgalomban és bevételekben meghaladták a válság előtti szintet –, és a növekedést továbbra is fenn tudjuk tartani, ezért folyamatosan kutatnunk kell az új lehetőségeket, célcsoportokat, piacokat, és marketingeszközöket” – jelentette ki Horváth Gergely turisztikai vezérigazgató-helyettes.

Jó hír, hogy márciusig 3,5 százalékkal több külföldi látogató érkezett hazánkba, mint egy évvel korábban. A turisztikai célú utak száma 11 százalékkal nőtt, a nem turisztikai célú utaké változatlan. A külföldiek összesen 18,3 millió napot töltöttek hazánkban, 7,4 százalékkal többet, mint az előző évben. Továbbra is Budapest és a nyugat-dunántúli turisztikai régiónk volt a leglátogatottabb. Mivel egyre többen fapados légitársasággal érkeznek, ezért nem meglepő, hogy 226 milliárd forintot – 1,4 százalékkal kevesebbet – költöttek hazánkban, mint tavaly ilyenkor.

A KSH adatai szerint 2013 I. negyedévében a hazai szállodákban összesen 2972 ezer vendégéjszakát töltöttek el a vendégek, ami 7,6 százalékkal több múlt évinél. A szállodák átlagos kihasználtsága az idei év első három hónapjában 38,4 százalék volt, ami kicsivel magasabb a bázisnál. A magyarországi szállodák teljesítménye Közép – Kelet Európában – a vizsgált 5 ország között továbbra is a leggyengébb volt. Feltűnő, hogy a bár a vendégéjszakák száma a budapesti szállodákban az év első három hónapjában az országos növekedés mértékét meghaladta, s az átlagos szobafoglaltság is nagyobb mértékben nőtt annál, ennek ellenére a fővárosi hotelek bruttó átlag szobaára alacsonyabb a bázisnál.

Budapesten tovább folytatódott a Malév 2012 februári csődje következtében kialakult tendencia, ami a vendégösszetételben bekövetkezett változás – a szabadidős, kevesebbet költő turisták részarányának növekedése – következtében az alacsonyabb kategóriájú szállodák iránti kereslet erősödésével, a felső kategóriás szállodák iránti kereslet csökkenésével jár. „2012-ben valóban javulás volt 2011-hez képest, de még mindig a 2007-es számok alatt vagyunk. Jó az irány, de az olcsóbb felé halad az út” – mondta lapunknak Kovács István, a Magyar Szállodák és Éttermek Szövetségének főtitkára.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.