BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Tízmilliárdok vasútbiztonságra

Az Alstom, a Siemens és a Thales van versenyben egy 24 milliárdos vasútbiztonsági tenderen. A legolcsóbb ajánlat versenyez a német óriással és egy Közgép-unokával.

Három hét múlva hirdeti ki a Nemzeti Infrastruktúra Zrt. (NIF) annak a vasútbiztonsági pályázatának az eredményét, amelynek az értékét előzetesen 24,806 milliárd forintosra becsülte. Az eredmény elvileg sejthető, mert a minapi, nyilvános tenderbontás szerint az Alstom Hungária Zrt. vezette konzorcium adta be a legkedvezőbb ajánlatot, márpedig az ár 95 százalékos súllyal szerepel az elbíráláskor. A cég konzorciumi partnere az Alstom Ferroviaria Spa.

A párosnál 20 százalékkal, azaz ötmilliárd forinttal drágábban vállalná a munkát a Thales Ausztria GmbH, amely a Dunántúli Távközlési és Biztosítóberendezés Építő Kft-vel társult. Utóbbi a MÁV hasonló nevű építési főnöksége jogutódjaként jött létre 2000-ben. A Dunántúli érdekessége, hogy ígéretes profilja ellenére kimaradt a MÁV-nál folyó tevékenység-visszaszerzésekből, tavaly áprilisban a Transdanuvius ellenőrzése alá került, utóbbi ez évtől a Közgép Zrt. tulajdona. A Thales saját, 15 fős magyarországi vasút-informatikai leánycégét ugyanakkor nem vette be a konzorciumba.

A harmadik versenyző a Siemens Magyarország Zrt., amely a svájci Siemens AG-vel és a németországi Siemens AG-vel társult. A céghármas a NIF által előzetesen becsült árnál mindössze 1,25 százalékkal vállalná olcsóbban a munkát , vagyis a három pályázó közül a legdrágább ajánlatot adta.

Az elbírálásban 5 százalékos súlyt kap az, ha az ajánlattevő a kötelezően előírt 36 hónapnál 6 hónappal hosszabb jótállási időt vállal. Egyéb szempontról nem tudunk, mindazonáltal nem ritka, hogy az eredményhirdetés előtt még kétely támad valamely ajánlat vagy ajánlattevő megfelelő voltával kapcsolatban.

A mostani tender azért is nagyon fontos, mert hasonlók sora várható 2020-ig. Ezek eredményeként – az idei számok alapján – az ország 240 milliárd forintot tervez elkölteni vasúti biztosítóberendezések és az ERMTS közlekedés-irányítási rendszer telepítésére. A pályázat nyertesének a Gyoma-Békéscsaba vonalon kell biztosító- és távközlési berendezéseket és távközlési rendszereket telepítenie, ETCS-rendszert létrehoznia a Gyoma-Lőkösháza vonalon, és felújítania a békéscsabai vasútállomást, és kiépíteni az utas-tájékoztatási rendszerét is. A vasútvonal román határ túloldalán lévő (Kürtös- Arad közötti) szakaszán az Alstom végzi az ERTMS rendszer telepítését.

Mindhárom konzorcium vezetőjének és tagjainak is kiváló tapasztalatai és referenciái vannak a vasútbiztonsági piacon, de a magyarországi pályázat szempontjából nagyok közöttük a különbségek. A Thales nagyjából 25 százalékkal rendelkezik az európai vasút-informatikai fejlesztések piacán, elsősorban pályamenti ERTMS berendezések terén erős. A magasabb árat kérő Siemens elsősorban Németországban erős az ERTMS fejlesztések piacán, de úgy tudjuk, hogy csak egy átadott ERTMS vonallal büszkélkedhet. Az Alstom ERTMS megoldását 10 uniós tagországban használják, a pályamenti ERTMS-2-es berendezések piacán 40-42, a fedélzeti ERTMS berendezéseknél pedig 70-75 százalékos részesedése van.

Ám a cég csak most lépne be a hazai vasútbiztonsági szegmensbe. Talán ezzel is magyarázható, hogy ilyen kedvező árat ajánlott a tenderen, bár Andreas Knitter, az Alstom Transport regionális alelnöke a Magyar Közlekedés tegnap megjelent számában más magyarázatot adott. Eszerint a társaság a munkának akár a 80 százalékát is Magyarországon végeztetné. A tervezést az Alstom budapesti közlekedés-informatikai cége, a TIS végezné, de helyi alvállalkozók munkája lenne a kábelezés, a földmunka és sok más kritikus rendszer szállítása is, csak a berendezések érkeznének külföldről.

Nincs információnk arról, hogy a másik két pályázó mennyi magyarországi munkavégzést, beszállítást vállalna, a Thales-Dunántúli páros esetében szintén jelentős mértéket feltételezhetünk. Tény, hogy jól jár, aki itt terveztet: piaci vélemények szerint a vasúti informatikai mérnökórák Magyarországon 30 euróba kerülnek, Olaszországban 60 euróba, az uniós átlag 60-90 euró, ezen belül a németországi és a svájci inkább 90 euró. A magyarországi terveztetés, beszállítás tehát olyan költségelőnyt jelent, hogy – az Alstom ajánlati árából kiindulva –, 2020-ig vasútbiztonságra elköltendő 240 milliárd forintból 48 milliárdot meg lehetne takarítani, vagy ennyivel több beruházást lehetne végrehajtani.

Az EU fizeti a nagyját

Az ERTMS egy egységes európai közlekedés-irányítási rendszer, amely a szabványosításon keresztül növeli a közlekedés biztonságát, javítja irányítását, megkönnyíti a határokon keresztüli üzemeltetést. Kiépítését 85 százalékban finanszírozza az EU. Megléte a hét országgal határos és két európai vasúti folyosó által érintett Magyarország számára prioritás. Két részből áll: a fedélzeti vonatbefolyásoló eszközökből (ETCS) és a hozzá tartozó infokommunikációs eszközökből. Utóbbiak az ERTMS-1 esetében a pálya mentén telepített berendezéseket jelentik.


Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.