Csak a Malév csődölt be a régióban
Romániában egyelőre nincs szó privatizációról, ellenben Szerbiától Lengyelországig igen. Közös vonás, hogy főleg az arab világból érkeznek a befektetők, nem véletlen, hogy a Sólyom légitársaság vélhető indulását is ománi és egyesült arab emírségekbeli tőke biztosítaná. A szerb Jat Airways például augusztus 1-től már Air Serbia néven repül, 49 százalékos tulajdonosa pedig az Etihad Airways lett. Az arabok komoly lehetőséget láthatnak a piacon, ugyanis a téli menetrendben tucatnyi új célállomás repülésére vállalkoztak. Az öreg Boeing 737-300-asokat pedig kisebb gépekre cserélik.
A lengyel parlament még májusban adott szabad utat adott a LOT privatizációjának. Még kérdéses, hogy sikeres lesz-e a folyamat, de a fő érdeklődőnek jelenleg szintén az Etihad számít. A társaságban mintegy 68 százalékos állami tulajdon van. A jelentős, mintegy 40 millió eurós veszteség miatt már többször gigantikus tőkeinjekcióra volt szükség, ezt Brüsszel eddig nem büntette, ellenben a légicég átalakítását várja, ami egyebek mellett létszámleépítést jelent.
Horvátországban még csak a lehetséges befektetői érdeklődést szeretnék feltérképezni egy októberben várható előzetes pályázattal, az esetleges vevő szintén ázsiából érkezhet. Jelenlegi állapotában piaci alapon a Croatia Airlines (CA) sem tűnik fenntarthatónak, 13 gépes flottához ugyanis 1100 alkalmazott tartozik. Így nem csoda tavaly 86,9 millió dolláros veszteséget volt kénytelen elkönyvelni. A vezetőség a horvát nemzeti légitársaság esetében is több száz munkavállaló elbocsátásától, illetve a bérek csökkentésétől reméli a helyzet javulását. Az uniós tagság pedig az évtizedek óta pumpált állami támogatásoknak is gátat szabott. A szlovén Adria Airways is már régóta eladó, eddig azonban nem járt sikerrel.
Némileg stabilizálódhatott viszont a cseh CSA anyagi helyzete, ugyanis még áprilisban megvette a részvények 44 százalékát a Korean Air, a többségi tulajdon azonban egyelőre még állami kézben van, bár a koreaiak arra is igényt tartanak. A cég természetesen veszteséges, leépíteni pedig már nem nagyon lehet, hiszen 2009 óta 4 ezer embert küldtek el. Flottája azonban a régió egyik legjobbjának mondható, hiszen Airbus 330-assal is büszkélkedhetnek, ami 276 utas szállítására alkalmas és például Prága és Szöul között repül.
Mit tervez a Sólyom?
Ma újra sajtótájékoztatót tart a Sólyom légitársaság, ahol az ígéretek szerint az eddigieknél részletesebben is bemutatják a Sólyom Holding Kft. cégstruktúráját, céljait és a jövőbeli terveket. Együttműködési szerződést is kötnek egy étolaj és szilvalekvár forgalmazásával foglalkozó céggel. A Sólyom egyetlen lízingelt, 22 éves gépe jelenleg az angliai Bournemouthban parkol. Az arab befektetők eddig nem tartották fontosnak, hogy a nyilvánosság elé lépjenek. Hatósági engedéllyel nem rendelkezik a cég, így pedig természetesen az ígért jegyértékesítés sem indult még be.


