Cégvilág

Tíz középvállalat vezetőjéből kettő nem készít stratégiát

Komoly fejlődési lehetőségek vannak még a tudatos tervezést illetően a hazai vállalatvezetők számára. A CIB Stafétabot Kutatásából többek között kiderül: a magyar KKV-k 80 százaléka rendelkezik üzleti tervvel, a válság hatására azonban mindössze 37 százalékuk módosította azt. A reprezentatív felmérés rávilágít arra is, hogy a KKV-k több mint a fele az adott évre, vagy maximum csak egy-két évre tervez előre, 18 százalékuk egyáltalán nem szokott stratégiai tervet készíteni és mindössze 3 százalékuk tervez öt évnél hosszabb időre. Az adatok azt mutatják, hogy a KKV-k kétharmada egyáltalán nem gondolkodott még az utódlás kérdésén. A kutatás szerint a vizsgált vállalatok 86 százaléka magyar tulajdonban van, háromnegyedénél a cégvezető egyben a tulajdonos is, közel felét pedig egyetlen vezető irányítja.

A CIB Bank megbízásából a GfK Hungária által készített CIB Stafétabot Kutatásban 800 magyar KKV döntéshozóját kérdezték a cég sikertényezőiről, utódlási elképzeléseiről és vállalatvezetési modelljeikről. A 100 millió és 10 milliárd forint közötti árbevételű vállalatok körében végzett reprezentatív felmérésből kiderül, hogy a KKV-k túlnyomó többsége, 86 százaléka teljes egészében magyar tulajdonban van és háromnegyedüknél a cégvezető egyben a tulajdonos is. A vizsgált vállalatok 42 százalékát egyetlen vezető irányítja, de 40 százalékuk szinte minden kérdésben konzultál a kulcsemberekkel a döntések meghozatala előtt. A cégvezetők jellemzően lojálisak a vállalathoz: a válaszadó vállalatok több mint felénél (55 százalék) egy ügyvezető volt az elmúlt 10 évben.

A KKV-k többsége csak rövid távon tervez előre

A felmérés szerint a hazai KKV-k közel húsz százaléka egyáltalán nem rendelkezik stratégiával, ami az árbevételük és méretük alapján meglepő adat. A stratégiával rendelkező vállalatok között lényeges eltérések vannak az időtáv tekintetében: 35 százalék esetében az üzleti terv az adott évre szól, 1-2 évre csak 24 százalék tervez, 3-5 évre 18 százalék és mindössze 3 százalék gondolkodik öt évnél hosszabb időtávban. A kutatás eredménye rámutat arra is, hogy minél nagyobb egy cég árbevétele, annál valószínűbb, hogy rendelkezik 5 évnél hosszabb távú tervvel. „A tudatos tervezés meghatározó egy vállalat életében és a világos stratégia hatása minden üzleti kapcsolatában megmutatkozik. A banki gyakorlatban például sokszor egy jó üzleti terven áll vagy bukik a megfelelő finnaszírozási forma megtalálása. Úgy gondolom napjainkban a vállalati piacon a tutados tervezés nem luxus, hanem kiindulási pont, amire személyes tanácsadóink is építhetik a vállalatnak javasolt finanszírozási stratégiát” – emelte ki a kutatás kapcsán Szabados Richárd, a CIB KKV Üzletág igazgatója.

Bizonytalanságok a cégvezetés utódlása terén

Az utódlás tervezését illetően is csak kismértékben tudatosak a cégvezetők, ugyanis a megkérdezett vállalatok kétharmadánál nincs arra vonatkozó elképzelés, hogy ki veszi át a stafétabotot. Az összes megkérdezett 34 százaléka gondolkodott már az utódlás kérdésén, a cégekben pedig tulajdonosként is jelen lévő cégvezetők közel fele (47 százalék) tett így. A tulajdonos-vezetők 54 százaléka már ki is jelölte az utódot. Az ő esetükben 84 százalékban marad családon belül a cég vezetése. Érdekesség, hogy az egyvezetős vállalkozások jellemzően magasabb arányban gondolkodtak már el az utódlás kérdésén, mint a több vezető irányítása alatt működő cégek.

Mitől sikeres egy magyar KKV?

A CIB Stafétabot Kutatás kitér arra is, hogy a vállalatvezetők többsége számára egy sikeres cég legfontosabb alapismérve az elégedett, visszajáró vevőkör, a megbízhatóság és a stabilitás. Azonban a jó stratégiát, a jó kommunikációt, valamint a folyamatosan növekvő árbevételt és nyereséget jóval kevésbé tartják a siker alapvető ismérvének. A cégvezetők szerint versenyelőnyt a minőségi termékek, a szolgáltatások, a jó kapcsolatok és a kiváló munkatársak biztosítják számukra. A KKV-k vezetői a cégvezetés során a legfontosabb prioritásnak a vállalat működésének stabilitását tekintik, emellett szintén fontos a piaci pozíció megtartása és javítása is. A vállalat növekedését a válaszadók 70 százaléka tartja fontosnak. „Számunkra fontos visszajelzés, hogy a vállalatok a megbízhatóságot, a stabilitást és a minőségt tartják kiemelten fontos sikertényezőknek. Ez megerősít bennünket abban a stratégiánkban, ami előre helyezi a hosszú távon jól működő megoldásokat a rövid távú, látszólagos sikereknél” – tette hozzá Szabados Richárd.

üzleti terv kkv
Kapcsolódó cikkek