A világ egyik legszélesebb atomerőművi portfóliójára alapozva szállítana turbina szigeteket az Alstom a Paksi Atomerőmű új blokkjaihoz, közölte újságírók előtt Deák László az Alstom Hungária Zrt. elnök-vezérigazgatója.

A társaság a világ atomerőműveinek 40 százalékába szállított már berendezéseket és a világon jelenleg üzemelő atomerőművek 30 százalékában a vállalat által gyártott turbinaszigetek termelik az elektromos áramot. A Paks II-re tervezett turbinaszigetek szállításának elnyerése esetén az Alstom a több mint 60 fős magyar erőmű szervizére és az ugyancsak budapesti gőzturbina K+F részlegének kapacitására is építene. Az Alstom a közelmúltban 49-51 százalékos turbinagyártó vegyes vállalat alapításáról állapodott meg a kivitelezési megbízást januárban elnyert orosz Roszatom leányvállalatával, az Atomenergomassal. (Utóbbinak van egy szintén 51 százalékban általa ellenőrzött magyarországi leányvállalata, a Ganz EEG.)

Mint a Világgazdaság mai számában beszámoltunk, az MVM Paks II. Zrt. épp tegnap jelezte, hogy közel 400 hazai vállalkozás kész arra, hogy valmilyen formában részt vegyen a Paksra telepítendő két új atomerőművi blokkhoz kapcsolódó munkákban. Az MVM beszállítói programja mellett a Roszatom is sorra vette a magyarországi beszállítói kapacitást, és megkezdte az érdeklődők minősítését. A januárban aláírt megbízást szerződés szerint a hazai beszállítói aránynak 40 százalékosnak kell lennie.

Az Alstom kész új metrószerelvényeket szállítani a 3-as metró vonalára, Deák László érveket sorolt fel amellett, hogy szerinte miért éri meg jobban új kocsikat vásárolni a felújítandó vonalra, mint a meglévőket korszerűsíteni. Cikkünk a holnapi Világgazdaságban.