BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Egymilliárd svájci frank értékű tendergyőzelem

A Stadler Rail Csoport lett a győztese a Svájci Szövetségi Vasutak pályázatának, amelyet az Alpokon keresztül észak-déli irányban áthaladó nemzetközi hálózaton közlekedő nagy sebességű vonatok beszerzésére írtak ki még 2012-ben. A szerződés értelmében a svájci vasúti járműgyártó csoport 29, tizenegy részes, óránként 250 kilométeres végsebességre képes EuroCity vonat gyártására kapott megbízást. A megrendelés fontos mérföldkő a csoport életében, ugyanis ezzel a Stadler belép a vasúti járműgyártás nagysebességű ágazatába. A többáramnemű vonatok Svájcban, Olaszországban, Németországban és Ausztriában fognak közlekedni. A tendergyőztes jármű különlegessége, hogy a világ első egyszintes, alacsonypadlós nagy sebességű vonata lesz. A megrendelés értéke 980 millió svájci frank körüli összeget tesz ki.

Peter Spuhler, a Stadler Rail Csoport tulajdonos vezérigazgatója elégedettség a megállapodással. „Nagyon büszkék vagyunk rá, hogy az általunk ajánlott járműkoncepció lett végül a legjobb a rendkívül szigorú előírásokat megfogalmazó tenderen. Úgy gondolom, hogy a járművek megbízhatóságára és rendelkezésre állására vonatkozó referenciáink, illetve az Olaszország, Németország és Ausztria számára határon átívelő közlekedésre gyártott többáramnemű vonataink pozitív hatással voltak a döntéshozatalra.

Az új, EC250 kódnevű, 400 ülőhelyes és 11 részes motorvonat 200 méter hosszú lesz. Minden jármű két, mozgáskorlátozottak számára is igénybe vehető mosdóval, első és másodosztályú helyekkel, illetve étkezőkocsival lesz felszerelve. Várhatóan 2019-től állnak forgalomba.

A kocsik úgynevezett Jacobs forgóvázakkal kapcsolódnak össze. A vonat kifejlesztésekor a Stadler Rail olyan komponenseket is felhasználhatott, amelyek már sikeresen vizsgáztak korábbi termékeinél. A cégnek ugyancsak széleskörű tapasztalata van a Svájc és Olaszország közötti határmenti közlekedésben: a térségben csaknem 40 vonat nyújt évek óta megbízható szolgáltatást. Olaszországban és Ausztriában további 18, többáramnemű Stadler vonat kapott típusengedélyt, Olaszországban pedig már több mint 100 járműve van forgalomban.

A Stadler Rail egyik legfőbb erőssége a termékinnováció. A svájci járműgyártó az elmúlt években jelentős sikereket ért el a fejlesztésben, termelésben és a nagyon rövid határidőre készülő új termékek gyártásában. Csak három év telt el a zürichi elővárosi vasúti hálózatra újonnan fejlesztett, emeletes KISS motorvonatok megrendelése és azok utasforgalomba állítása között. A Stadler Rail időről időre ugyancsak bizonyítja szakértelmét azokban az esetekben is, amikor egy már meglévő járműsorozat további fejlesztéséről van szó; legyen szó akár a FLIRT vonatok szélsőséges időjárási körülményekhez való átalakításáról Skandináviába, vagy akár az első 200 kilométer/óra végsebességű FLIRT-ök gyártásáról Norvégia és Ausztria részére. Az összes említett jármű kiváló rendelkezésre állási szintet ért el igen rövid idő alatt.

A Stadler Rail Csoportot 2011 óta erősen érinti az európai gazdasági válság és a svájci frank erősödése. A valuták értékének néhány hónap alatti változása miatt a Svájcban gyártott járművek 20 százalékkal kerülnek többe, mint az eurózónán belül készülők. Ráadásul az európai országok nagy adósságállománya a tenderkiírások drasztikus visszaeséséhez vezetett. 2012-ben a Stadler rendelésállománya az addig jellemző 2 milliárd svájci frankról 720 millióra esett.

A társaság az új piacok és területek kiaknázásával válaszolt a válságra: belépett a nagy távolságú, 250 kilométer/órás, valamint a földalatti vasutak piacára. Első földalatti megrendelését 2012-ben nyerte el Berlinben, a jelenlegi pályázattal pedig az első nagy sebességű szállítására kapott megbízást. Peter Spuhler hangsúlyozta: “Meggyőződésünk, hogy bizonyos módosításokkal más piacokon is értékesíteni tudjuk majd ezt a járműtípust.” A flotta egésze a bussnangi telephelyen készül, a forgóvázakat a winterthuri üzemben gyártják.

Az élen a fogaskerekű világpiacán

A vasúti járművek felhasználóra szabott megoldásainak rendszerét kínáló Stadler Rail Csoport Svájcban (Altenrhein, Bussnang és Winterthur), Németországban (Berlin-Pankow, Berlin-Hohenschönhausen, Berlin-Reinickendorf és Velten), Lengyelországban (Siedlce), Magyarországon (Budapest, Pusztaszabolcs és Szolnok), Csehországban (Prága), Olaszországban (Merano) és Algériában (Algír) van jelen. Világszerte több mint 5000 alkalmazottat foglalkoztat. Villamosok és villamos motorvonatok mellett személyszállító vasúti kocsikat és dízel-elektromos mozdonyokat is gyárt, továbbá globális piacvezető a fogaskerekűk piacán.


Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.