Cégvilág

Itthon nem fenyegető az uniós autópiac stagnálása

Messze az ágazati átlag felett szerepel – jórészt hazánkban készülő modelljeivel – a Suzuki az Európai Unióban. Áprilisban 7,6 százalékkal 12 672-re, míg az első négy hónapban 17,7 százalékkal 56 502 darabra növelte eladásait, míg az EU piacbővülésének múlt havi mértéke csupán 4,6 százalék volt, a négyhavi pedig 7,4, ami révén 4,336 millió autó talált gazdára.

Jóllehet a forgalom növekedése derűlátóvá tehetné az elemzőket, egy lényeges kérdés azonban sokakat elbizonytalanít: a múlt hónapban csak a német eladások szűkültek, mégpedig ahhoz képest, hogy a legnagyobb piacról és Európa gazdasági mozdonyáról van szó, viszonylag soknak számító 3,6 százalékkal.

Másrészt a négyhavi 7,4 százalékos uniós forgalombővülés ellenére az olyan nagy alkatrészgyártók, mint a Bosch, TRW Automotive, Autoliv, Continental és Faurecia ragaszkodnak ahhoz a korábbi előrejelzésükhöz, hogy az idei járműkibocsátás csak 1-2 százalékkal bővülhet – tudósított az Automotive News.

A Continental például áprilisban azt tette közzé, hogy földrészünk személyautó és kishaszonjármű kibocsátása csak egy százalékkal bővül idén. Amint a konszern pénzügyi vezérigazgatója, Wolfgang Schaefer mondta, az alkatrészgyártók a gyenge dél-európai miatt nem emelik prognózis-értékeiket, valamint azért sem, mert az unió autóállománya még mindig viszonylag fiatal. Ez utóbbi állítás azért is érdekes, mert korábban ágazati elemzők éppen azzal indokolták a kereslet idei megugrását, hogy sok vevő érzi: ideje már a lecserélni a kocsiját. Mindenesetre Wolfgang Schaefer arra is utalt, hogy amíg az Egyesült Államokban az idei gazdasági növekedés várhatóan 2,6 százalékos lesz, addig az EU előrejelzése csak 1,5 százalékot tartalmaz, de például Olaszországban az egy százalékot sem fogja elérni. A Moody’s alelnöke és vezető elemzője, Oliver Gianni fenntartja az alkatrészgyártók számára kiadott prognózisát, hogy ugyan folytatódik az autópiac lassú magára találása, de a piacbővülés csupán 2 százalékos lesz.

A magyarországi alkatrészgyártók túlnyomó többsége a prémiummárkákat szolgálja ki, vagyis viszonylag kisebb mennyiségű, de nagyobb hozzáadott értékű egységeket szállítanak a megrendelőknek. Ez ugyanakkor azt is jelenti, hogy az ágazat egészét kevésbé érinti a termelés esetleges stagnálása, ami inkább a tömegmárkák beszállítóit fenyegeti – mondta el lapunknak Németh István, Magyar Járműalkatrészgyártók Országos Szövetsége (MAJOSZ) főtitkára. A tagvállalatok egyértelműen növelték forgalmukat az elmúlt évben. Visszaesést csupán a technológailag fejletlenebb cégeknél tapasztaltak, ami aláhúzza, hogy az innováció és a beruházás eredményez megrendeléseket.

Örvendetes trend, hogy a magyar tulajdonban lévő vállalkozások közt is szép számmal vannak olyanok, amelyek erőteljesen fejlődnek, tehát nem csupán a multinacionális csoportok magyar leányvállalatai növekedtek együtt a piaccal. Németh István örvendetesnek tartja, hogy a gyártás mellett egyre több világcég hoz K+F tevékenységet hazánkba.

alkatrészgyártás
Kapcsolódó cikkek