A közelmúltban olyan műszaki és gyártmány-fejlesztéseket, valamint termelés-átalakítást hajtott végre a békéscsabai Marzek Kner Packaging Kft., amelynek révén új vevőket találhat és új – jórészt élelmiszer-ipari – piacokon is megjelenhet. Terjeszkedését segíti, hogy tevékenységének auditálása alapján minden európai országban értékesíthet. Kása István ügyvezető igazgató tájékoztatása szerint a beruházás körülbelül egymilliárd forintba került.
A Kner a fejlesztés révén az idén további 10 százalékkal hétmilliárd forinti körülire növelné az árbevételét, a létszámát ugyanilyen arányban máris 270 főre emelte, az üzemi eredményét pedig a múlt évi, 346 millió forint körüli szinten tartaná. (2005-ös tulajdonosváltásakor 2,6 milliárdos forgalom mellett 121 főt alkalmazott.) A Kner 2005 óta az ausztriai Marzek Csoport tagja egy ausztriai és egy ukrajnai társasággal együtt, utóbbi az orosz többségi lakosúnak mondott terület közepén működik, zavartalanul.
A Kner árbevételének körülbelül a 30 százaléka származik exportból, főleg német nyelvterületi piacokról és Romániából. Az erős verseny miatt azonban már az eddigi megbízásait sem volt könnyű megszereznie. Romániába például annak köszönhetően szállíthat, hogy egy multi központi beszerzésén indulva nyerte el feladat romániai csomagját. Megbízásainak 40 százaléka a gyógyszeriparból származik, további jelentős hányada pedig a vegyiparból, az élelmiszer- és az egyéb fogyasztási cikk iparból. Belföldi növekedését a nyugat-magyarországinál versenyképesebb munkabérei és az elkötelezett békéscsabai dolgozók is segítik.
Ám akadály is van bőven. Erről Kása István a Nyomda és Papíripari Szövetség elnökségi tagjaként, azaz országosan érvényes tapasztalatként is beszélt a Világgazdaságnak. Így például komoly teher a szakma cégeinek – de a befektetői bizalmat is csökkenti – a gyorsan változó szabályozás és a sok kis új adó. Részben hátránnyá vált az is, ami évekig a hazai papír- és nyomdaipar előnye volt, azaz, hogy bő harminc éve áramlik az országba a legfejlettebb nyugati technológia, így az érintett vállalatok a terület minden feladatát el tudják látni. A túlzott, uniós támogatásokkal segített beruházások és a válság miatt ugyanis a területen jelentős többletkapacitások alakultak ki. Kása István úgy látja, hogy a szakma cégeinek nem elég műszaki területen váltaniuk, tudniuk kell megújulni is. Fontos, hogy nyitottak legyenek, például megjelenjenek nemzetközi kiállításokon, érdekeiket pedig diplomáciai szervezetekkel együttműködve is érvényesítsék. A lehetőség adott: a korszerű technológiához a szakmában jellemző uniós átlagkereset harmada társul, és a most forint árfolyama is az exportnak kedvez.
Mélypont 2000 és 2005 között
A Marzek Kner Packaging jogelődje, a Kner Nyomda 2000-ben nagyon komoly változáson ment keresztül. Az akkori tulajdonosváltás után a békéscsabai telephelyen csak az egyszerű, íves címkék gyártása maradt, és 2005 között komoly beruházást nem is indított az akkori tulajdonos Mondi Packaging. A Knert 2005 októberében vásárolta meg a Marzek Etiketten GmbH, ezzel megindult a gyár újbóli felépítése. Újból meghonosodott a dobozgyártás, megújult a géppark, nőtt a létszám. A kft. ma az európai íves ofszet csomagolóanyag gyártás élvonalában van, exportja folyamatosan nő. Gyártási rendszerének alapja a gyógyszeripar előírásai szerint működik.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.