Cégvilág

Átalakul a tömegközlekedés

Tekintélyes változások várhatók az idén a budapesti tömegközlekedésben, ilyen a CAF villamosok gyártása, a Széll Kálmán tér felújítása, villamosvonalak sorának felújítása, vagy a 3-as metró meghosszabbításának az előkészítése. Ám ismét hullhat a forgács is, ha elhúzódnak a közbeszerzések és az engedélyezések, elszaladnak a költségek, vagy késnek a kivitelezők.

Olyan közlekedési infrastruktúra fejlesztések folynak, vagy kezdődnek az év során Budapesten, amelyeknek köszönhetően az év végére több ponton is javulhat a főváros közlekedése a Budapesti Közlekedési Központtól (BKK) kapott tájékoztatás alapján. Az egyik leglátványosabb új projekt a Budapestre szállítandó, 47 új, alacsonypadlós CAF villamos gyártása lehet. Korábbi sajtóvélekedések szerint a helyszín a Bombardier-MÁV Kft. Dunakeszin működő járműjavító bázisa lehet, a Bombardier már többször felmerült kivásárlása után. A találgatás megalapozottságára utal, hogy Dunakeszin készül számos európai nagyváros villamosának alváza, a telephelyen villamos felújítás is folyik, a társaság pedig 2011-ben jelezte a Világgazdaságnak, hogy kész villamost és vonatot is gyártani.

A BKK további projektjeiből több a villamosközlekedéshez kapcsolódik. Ilyen az 1-es és 3-as villamosvonal, a budai fonódó villamoshálózat kialakítása, és az újpesti Görgey Artúr utcai pálya és út felújítása. Az idén indul a hármas metró felújításának és káposztásmegyeri meghosszabbításának előkészítése.

A szélesebb értelemben vett közlekedést fogja segíteni a Kerepesi úti Százlábú híd, illetve a Sibrik Miklós úti felüljáró újjáépítése, a Széll Kálmán tér felújítása, és egy új körforgalom a XII. kerületi Stromfeld Aurél úton. Új P+R parkolók is létesülnek, az első a Kaszásdűlőn. Átadják a közbringa-rendszert a hozzá kapcsolódó kerékpáros infrastruktúra-fejlesztések I. ütemével együtt.

A beruházásokat azonban késleltetheti néhány olyan tényező is, amelyekre a társaságnak nincs ráhatása. Kérdésünkre a BKK-nál ilyenként említették közbeszerzési és engedélyezési eljárások időigényét, esetleges elhúzódását, továbbá, hogy egyes kivitelezések a vártnál többe kerülnek, a munka során előre nem tervezhető, nem várt műszaki problémák jelentkeznek, vagy csúszásba kerül a vállalkozó.

Ám, ha nem lesznek számottevő zökkenők, a főváros közlekedése 2014. végére számos ponton jobb lehet az év elejeinél. Az M4-es metrót már átadták, az ősszel véglegesítik a vele együtt életbe lépett, új, felszíni rendet is. Átadják a felújított, 3-as villamosvonalat, és a már említett 1-es egy további szakaszát. Az 1-es vonal délről, a Rákóczi hídon át eléri majd a Fehérvári utat, új kötöttpályás közlekedési kapcsolatot teremtve Dél-Buda és Pest között. Elkészül a FUTÁR is a hozzá tartozó, valós idejű információt közlő kijelzőkkel.

További járatkiszervezésekkel és új buszok vásárlásával folytatódik az új buszüzemeltetési modell megvalósítása, az idén számos új, korszerű, környezetkímélő autóbusz-üzemeltetési tender zárul le. Már beszámoltunk arról, hogy a BKK tavaly mintegy 260, opcióval 450 busz vállalkozói tendereztetését kezdte meg. A BKV 18 olyan új Ikarus V127-es buszt is üzembe helyez, amelyeknek a végszerelését maga végezte. Vesz jó állapotú, használt járműveket is, ezek honosítása, felújítása, légkondicionálása olcsóbb, mint a régiek felújítása.


A villamosvezető is ad majd jegyet

Az év elején a BKK értékesítési rendszerének közel 100 régi, elavult jegykiadó automata, és hullámzó színvonalat képviselő viszontértékesítő is a része volt, az idén, az M4-es metró átadásával egy időben elkezdődött 300, bankjegyet és bankkártyát is elfogadó automata telepítése. Ezeket öt ütemben helyezi ki a BKK, az utolsókat 2015 elején. Az új automaták révén lehetővé válik a netes értékesítés is. A BKK ügyfélközpontokat is létrehoz, és lesznek mobil értékesítési pontok is. Tavaly óta minden busz- és trolijáraton lehet jegyet venni, ez évtől (fokozatosan bevezetve) villamosokon is.

Kapcsolódó cikkek