BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Kompresszió- és veszteségmérés

A kompresszió- és a veszteségmérés a két legalapvetőbb szerelői mérési módszer, amelyből egy motor átlagos állapotára, kopottságára lehet következtetni. Mindkét esetben a gyertyákat távolítják el, a gyertyanyílásra illesztik a műszert, illetve a műszer csatlakozóját. A kompresszióméréskor azt vizsgálják, hogy az adott henger dugattyúja az alsó holtpontból a felső holtpontba való eljutása alatt milyen nyomást hoz létre. Ha kopott a motor (szelep, szelepülék, gyűrű, hengerfal), nem képes a jó állapotban jellemző nyomásérték létrehozására. A kompressziómérést hengerenként végzik, akárcsak a veszteségmérést. Ekkor azt mérik, hogy a motort átforgatva az adott hengerből a kívülről bejuttatott levegő nyomása hogyan változik. Gyakorlott szerelő meg tudja állapítani, hogy szelepfészek/szelep, vagy gyűrű- illetve hengerfalkopás lehet a hiba.

Abban minden esetben biztos lehet a jármű tulajdonosa, hogy nem lesz olcsó a javítás, hiszen a pontos hibaok megtalálásához is jó eséllyel meg kell bontani a motort, nem is beszélve a javításról. Manapság ráadásul egyre több dugattyúgyűrűt használnak a konstruktőrök, amelyeket nagyobb erővel szorítanak neki a hengerfalaknak – az új erőforrásoknál különösen fontos a megfelelő olaj és az előírás szerinti olajcsere-periódus alkalmazása, ellenkező esetben fokozott kopás léphet fel. A hengerfej levételekor célszerű rögtön a teljes hengerfejet felújítani, nem csak mondjuk a problémás szelepeket cserélni és becsiszolni; ebben az esetben olyan magas a munkadíj, hogy még ezzel a pluszkiadással is gazdaságosabban jövünk ki hosszú távon nézve az autónk fenntartását.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.