Az e-útdíj bevezetésének kezdeti nehézségei ellenére már egy kiforrott útdíjfizetési szolgáltatás áll a fuvarozók rendelkezésére – véli Bagossy Tamás, az egyik hazai bevallási közreműködő, a WebEye Magyarország ügyvezetője. Összesen 130 ezer regisztrált jármű szerepel a HU-GO adatbázisában, és közülük 70 ezer jármű fedélzeti egység segítségével, bevallási közreműködőn keresztül vallja be úthasználatát. A hazai felhasználók közel 90 százaléka ezt a megoldást részesíti előnyben a viszonylati jeggyel szemben.
Bagossy Tamás elmondta, hogy az átállás zökkenőmentesen zajlott le a türelmi időszaknak köszönhetően. A fedélzeti egységek iránti kereslet folyamatosan növekszik, két alkalommal pedig ugrásszerűen megnőtt. Először a rendszer bevezetésének időszakában tapasztaltak kimagasló keresletet, valamint a február 9-i ÁSZF változások életbe lépését megelőző hetekben. Hangsúlyozta, hogy ügyfeleik jellemzően azért döntenek az OBU használata mellett, mert ez az eszköz jelentősen megkönnyíti számukra az útdíj bevallását.
A ügyvezető szerint a rendszer stabil működését az is alátámasztja, hogy a 24 órás ügyfélszolgálatukhoz beérkező telefonos, illetve e-mailes megkeresések arányaiban csökkentek. A tavaly júliusi indulást leszámítva csupán februári ÁSZF módosítások alkalmával fogadtak a szokottnál több hívást. Ezeken kívül azonban érezhetően csökken megkeresések száma, miközben az aktív járművek száma szinte megduplázódott.
A WebEye Magyarország csúcsidőben óránként átlagosan közel 16 ezer fedélzeti egység segítségével történő virtuális jegytépést regisztrál. Ez két és félszeresével több, mint a bevezetés első hónapjában, tavaly júliusában volt.
A WebEye Magyarország megvizsgálta a havi mintegy hétmillió virtuális jegytépés mentén a hazai teherforgalom trendjeit. A 24 órás időintervallumban történő úthasználati elemzés megmutatja, hogyan alakul egy átlagos hétköznap teherforgalmának intenzitása. Eszerint a nappali teherforgalomhoz képest körülbelül a tizedére csökken az éjjeli teherközlekedés: ebben az időszakban nemzetközi fuvarokat teljesítő kamionokkal találkozhatunk az utakon. A tényleges forgalmi kép azonban ettől eltérő lehet. A magyar és a külföldi fuvarozók útdíjfizetési preferenciáit vizsgálva kiderül, hogy míg a hazai járművek közel 90 százaléka használ fedélzeti egységet, addig a külföldiek több mint 80 százaléka inkább a viszonylati jegy vásárlását részesíti előnyben.
A belföldi áruszállítás általában a hajnali órákban, fél négy körül kezdődik, jellemzően a friss élelmiszer (zöldségek, húsok, tejtermék, pékáru) illetve virág szállításával. Reggel hat és fél nyolc között ugrásszerűen megnő a teherforgalom, amikor bekapcsolódnak az egyéb kereskedelmi területek: a tartós élelmiszereket, kisebb-nagyobb használati cikkeket, üzemanyagot vagy egyéb veszélyes folyadékot, élő állatot szállító járművek, valamint évszaktól függően különböző nehéz munkagépek, agráreszközök is megkezdik útjukat. A jegytépések száma a napi csúcsot délután fél kettőre éri el, a teherforgalom pedig általában a munkaidő végéig stagnál, viszont ekkortól csökkenni kezd a teherforgalom, és éjjelre - a vasárnapi kamionstop időszakától eltekintve - a folyamatosan haladó tranzitforgalom marad a hazai utakon.
Bagossy Tamás szerint a hazai útdíjfizetési rendszerben további változások várhatóak. Úgyanis nemcsak a felhasználói igények változnak, hanem a technológiai lehetőségek is folyamatosan bővülnek. Azon dolgoznak, hogy a rendszer használatát egyre automatizáltabbá és kényelmesebbé tudják tenni a felhasználók számára – mondta.
A legnagyobb változást az Általános Szerződési Feltételek módosításának idén február 9-i hatályba lépése jelentette, amely – egyéb módosítások mellet – továbbfejlesztette a díjkategória besorolás beállítás értesítési rendszerét. Az e-útdíj bevezetésének kezdeti nehézségei ellenére már egy kiforrott útdíjfizetési szolgáltatás áll a fuvarozók rendelkezésére.
A legnagyobb változást az Általános Szerződési Feltételek módosításának idén február 9-i hatályba lépése jelentette, amely – egyéb módosítások mellet – továbbfejlesztette a díjkategória besorolás beállítás értesítési rendszerét. Az e-útdíj bevezetésének kezdeti nehézségei ellenére már egy kiforrott útdíjfizetési szolgáltatás áll a fuvarozók rendelkezésére.-->
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.