Cégvilág

Új helikopterek a légimentőknél

Az Airbus Helicopters által gyártott EC135 típusú mentőhelikopterek állnak szolgálatba a szentesi és a debreceni légibázison is ez év októberétől – az erről szóló szerződést a múlt héten írták alá. A tender eredménye nem meglepő, hiszen a többi bázison is e gyártó gépei teljesítenek szolgálatot

Aláírták a múlt héten azt a bérleti szerződést, melynek révén 2014 októberétől az előírásoknak mindenben megfelelő mentőhelikopterek váltják ki az Országos Mentőszolgálat egyhajtóműves gépeit a szentesi és a debreceni bázisokon – tudatta a Győrfi Pál, az Országos Mentőszolgálat kommunikációs és pr-igazgatója.

A magyar légimentésben használt többi helikopterhez hasonlóan, ezen a két helyen is az osztrák Helikopter Air Transport GmbH-tól bérelt, legkorszerűbb EC135 típusú mentőhelikopterek állnak szolgálatba októbertől, így a légimentés folyamatossága valamennyi bázison biztosított. A még májusban megjelent bérleti kiírást az indokolta, hogy a Magyar Légimentő Nonprofit Kft. szentesi és debreceni állomásán egymotoros helikopterek szolgálnak. Egy 2012. októberében született EU-s direktíva szerint viszont ez év október 28-ától az egyhajtóműves helikopterek nem repülhetnek lakott terület felett.


A tender eredménye persze nem túlságosan meglepő: egyrészt a jelenlegi személyzet kiképzése EC 135 típusú gépekre szól, ami költséghatékonysági szempontból már elég komoly tényező lehetett. A másik érv, amely az EC 135 mellett szólt, hogy a Magyar Légimentő Nonprofit Kft. flottája a most lecserélendő két gépen kívül kizárólag EC 135-ös gépekből áll. Ráadásul a típus nagyon kedvelt a légimentési feladatot ellátó szervezetek körében: 1996-os megjelenése óta több mint 500 darabot adtak már el belőle kifejezetten mentési feladatokra, így iparági becslések szerint minden negyedik mentőhelikopter EC 135-ös jelenleg.

Az EC 135 kéthajtóműves, gázturbinás, főleg kutató és mentő feladatokra alkalmazott könnyűhelikopter. Az EC-135-ös két 634 lóerős gázturbinája közül az egyik meghibásodása esetén is repülőképes marad, ami egy városok felett repülő mentőhelikopternél alapvető követelmény. A védett, csőben forgó farokrotor kisebb balesetveszélyt jelent a gyakran rendkívül szűk, növényzet, épületek és vezetékek által határolt leszállóhelyeken. A pilótán kívül két orvost vagy ápolót és két sérültet szállíthat. A gép 12,16 méter hosszú, rotorátmérője 10,2 méter. A maximális felszálló tömege 2910 kilogramm, 254 km/h-s utazósebességével 635 kilométert tud megtenni.

Az ország egész területén biztosított légimentésért a Magyar Légimentő Nonprofit Kft. felel. A szervezet honlapján szereplő tájékoztató szerint kiemelten közhasznú társaságként alapfeladatuk az országon belüli mentés (azonnali feladatok), illetve a szakmai progresszivitás figyelembe vételével a betegszállítás (azonnali, legfeljebb 1 órán belüli feladatok). Emellett a szabad kapacitás terhére végeznek biztosítói megkeresés után külföldi betegszállítást, sport és tömegrendezvényeket biztosítanak (Forma 1, rallye futamok) a mentési rendeletben foglaltak, illetve egyéb vonatkozó szabályzók szerint. Küldetésük legfontosabb célja, hogy a lakosság egészének biztosítsanak minél nagyobb arányban a 15 percen belüli kiérkezést. A hét bázis elhelyezésénél ezt az alapelvet tekintették legfontosabbnak.

Kisgépek Japánnak

Ötvenkilenc regionális repülőgép vásárlását jelentette be a Japan Airlines (JAL), a légitársaság a szintén japán Mitsubishitől és a brazil Embraertől vásárol repülőgépeket – közölte az MTI. A JAL a Mitsubishivel szándéknyilatkozatot kötött, amelyben 32 Regional Jet rendelését rögzítik, a gépeket belföldi járatokon használnák 2021-től. A brazil Embraertől a megállapodás szerint 15 darab E170-es és E190-es szintén regionális gépet vesznek, és további 12-re vételi jogot szereztek. A gépeket 2015-től folyamatosan veszik át. A beszerzések árát egyik közleményben sem tüntették fel.


Airbus légimentés helikopter
Kapcsolódó cikkek