Magyarországi autógáz-forgalmazásról tárgyal az orosz Gazprom az itteni, lehetséges partnereivel. A legutóbbi megbeszélésre az adott alkalmat, hogy budapesti megállót és prezentációt is beiktatott a gázautózást (NGV) népszerűsítő idei, európai roadshow-jába a társaság gázuató (NGV) üzletágára létrehozott Gazprom Gazomotornoje Toplivo leányvállalat, valamint anyacége, és az E.On Global Commodities.
„Reményeim szerint már jövőre, vagy 2016-ban nyílhat meg társaságunk első, magyarországi autógáz-töltő állomása. A leendő partnereinkkel való egyeztetések még a kezdeti szakaszban vannak. Viszont a gazdasági kapcsolataink ugyanolyan jól fejlődnek, mint a szükséges infrastruktúra létrehozását érintők. Bízunk benne, hogy a magyarországi szabályozás is kedvez majd a benzinnél és a gázolajnál olcsóbb, a környezetet pedig jobban kímélő jármű-üzemanyag elterjedésének” – válaszolt lapunknak Eugen Pronin, a Gazprom Export autógáz üzletágának vezetője. Tájékoztatása szerint a gáz eladója – mint általában az oroszországi gázé – a Gazprom Export lesz, a speciálisan a járműveknek kínált termék piacának fejlesztésével pedig Oroszországon és külföldön is az említett Gazprom Gazomotornoje Toplivo foglalkozik.
Két fő termékről van szó, az elsősorban a személyautóknak szánt sűrített földgázról (CNG) és a teherautók és más, nagy járművek által égetett cseppfolyós földgázról (LNG). Eugen Pronin elutasította azt a feltevést, hogy az az európai törekvés, amely szerint csökkenteni kellene a gáztól való függést, érintheti a termék jármű-üzemanyag szegmensét is. „Itt nem a gáztól, hanem a nagyobb károsanyag-kibocsátású szénhidrogénektől való függetlenedésről, és a környezetvédelmi előnyökről van szó. Ráadásul egy kilogramm autógáz európai átlagára 1 euró körüli, míg a benzin és a dízel literje 1,2-1,5 euróba kerül” – mutatott rá. (Hosszú távú szerződés, így olajár-indexálás sincs a CNG és az LNG piacon.)
Verseny még nem nagyon van az autógázok egyelőre fejlődő, európai piacán, a viszonylag kis számú eladó inkább együttműködik. A rivalizálás elsősorban a gázüzemű autók gyártói, illetve a gáztöltő pontok fejlesztői között bontakozott ki. Az európai országok autógáz-piacai persze eltérő fejlettségűek. Nagyon jól áll Olaszország, Ukrajna, Csehország és Bulgária is, míg Magyarország a négyezer gázüzemű autójával, 18 gáztöltő állomásával és néhány tucatnyi gázüzemű autóbuszával inkább csak lehetőségnek számít.
Az üzemanyagnak szánt gáz is a hagyományos módon, azaz vezetéken jut el a vevő országba, majd a helyszínen sűrítik, illetve cseppfolyósítják. Eugen Pronin válasza szerint a Gazprom már vizsgálja, hogy műszaki, és gazdasági szempontból hol éri meg inkább megfelelő tartálykocsiban, sűrített formában továbbítani a gázt.
Tetszik az ENSZ-nek a KÉK Folyosó
A Kék Folyosó név arra utal, hogy célszerű lenne a fő európai szállítási folyosókon nemzetközi CNG és LNG töltőhálózatot kiépíteni. (A gázhoz az energiaiparban a kék színt társítják.) Az ENSZ Európai Gazdasági Bizottsága a Gazprom elgondolását már 2003-ban támogatta. A 2008-as szentpétervári G8-as találkozón konkrét lépésekről határoztak a töltőhálózat növelése érdekében. Az EU elindította a saját LNG Blue Corridors nevű projektjét. Az idei Kék folyosó road-show a Baltikumtól az Adriáig érinti európai országok sorát.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.