Cégvilág

Dübörögnek a kamionok, de repülővel kevesebbet szállítottunk

Az idei harmadik negyedévben a gazdasági teljesítmények növekedésével a szállítási szolgáltatások iránti kereslet is nőtt – derült ki a Központi Statisztikai Hivatal kiadványából.

2014 harmadik negyedévében a szállított áruk tömege (77,0 millió tonna) 9,9 százalékkal nőtt az egy évvel ezelőttihez képest. A közúti szállítás 13, a csővezetékes 11, a vasúti 0,8 százalékkal nőtt, a belvízi 0,9 százalékkal csökkent. Az árutömeg 71 százalékát közúton, 16 százalékát vasúton szállították. Belföldi viszonylatban a közúti fuvarozás részesedése ennél is nagyobb, 86 százalékos volt, míg a vasúti és a belvízi szállítás esetében a nemzetközi tevékenység a meghatározó.

Az áruszállítás teljesítménye (13,9 milliárd árutonna-kilométer) 2,0 százalékkal haladta meg az előző év III. negyedévit. A csővezetékes szállítás 7,7, a közúti 1,6, a vasúti 0,8 százalékkal nőtt, a belvízi 0,6 százalékkal csökkent. Az áruszállítás összteljesítményéből a közúti 69, a vasúti 18, a csővezetékes 10, a belvízi szállítás 3 százalékkal részesedett – jelentette a KSH. A nemzetközi áruszállítás volumene 3,6, árutonna-kilométerben mért teljesítménye 1,4 százalékkal csökkent, míg a belföldi szállításé 17, illetve 13 százalékkal bővült.

A közúti áruszállítás volumene 13 százalékkal emelkedett az év III. negyedévében 2013 azonos időszakához hasonlítva. Belföldi viszonylatban 16 százalékkal nagyobb tömegű árut mozgattak, míg nemzetközi viszonylatban a volumen valamelyest mérséklődött (0,9 százalék). A jelentős belföldi volumennövekedést az építőipari, az ipari termelés és a kiskereskedelmi forgalom növekedése is pozitívan befolyásolta. Az árutonna-kilométerben mért teljesítmény a belföldi viszonylatban 5,4 százalékkal nőtt, míg a nemzetköziben az előző év III. negyedévéhez hasonlóan alakult. Összességében 13 százalékkal nagyobb volumenű árut szállítottak, közel 10 százalékkal rövidebb távolságra, miközben a futásteljesítmény csekély mértékben nőtt, az üresen megtett út aránya pedig szerény mértékben, 0,4 százalékponttal nőtt az előző év III. negyedévihez képest.

A teljesítmény növekedése továbbra is a szállítási ágazatokba sorolt vállalkozások tevékenységének az eredménye. A szállítást főtevékenységként végző vállalkozások árutonna-kilométerben mért teljesítménye 4,5 százalékkal nőtt, míg a más ágazatokba sorolt vállalkozások teljesítménye 6,3 százalékkal csökkent az egy évvel korábbihoz képest. A más ágazatokba sorolt vállalkozások a III. negyedévben kevésbé jól használták ki járműveiket, mint egy évvel korábban, ugyanis az üresen megtett út aránya 2,7 százalékponttal nőtt, 16 százalékkal több árut szállítottak közel 20 százalékkal rövidebb távolságra.

A III. negyedévben is nőtt a főként belföldre irányuló, saját számlára végzett szállítás teljesítménye (6,5), míg volumene ennél jelentősebben, 24 százalékkal. A fuvardíj ellenében végzett szállítási teljesítmény volumene a 2013. III. negyedévihez képest 8,7 százalékkal nőtt. Az egyéni vállalkozók átlagosan 7,5 százalékkal rövidebb fuvarszakaszra kaptak szállítási feladatot. Ennek következtében – annak ellenére, hogy volumenében 11 százalékkal több árut szállítottak – az árutonna-kilométerben mért teljesítményük mindössze 2,3 százalékkal nőtt. A volumennövekedést az anyag- és szállításigényes építőipari növekedés is befolyásolta, a 10 tonnánál nagyobb teherbírású tehergépkocsik és vontatók teljesítménye emelkedett, míg a többié csökkent, legnagyobb mértékben az 5–9,99 tonna teherbírású tehergépkocsiké (10 százalék).

A vasúton szállított áruk tömege (12,5 millió tonna) 2014 III. negyedévében 0,8 százalékkal bővült az előző év III. negyedévihez képest a belföldi szállítás jelentős, 27 százalékos növekedésének következtében. A nemzetközi szállítás volumene összességében 9, ezen belül a kivitel 17, az átmenő forgalom 1,2, a behozatal 5,4 százalékkal csökkent. A teljesítmény (2,4 milliárd árutonna-kilométer) szintén 0,8 százalékkal haladta meg az előző év III. negyedévit. A belföldi áruszállítás teljesítménye 46 százalékkal emelkedett, a nemzetközi szállításé 8,3 százalékkal elmaradt a 2013. III. negyedévitől. A nemzetközi forgalomban a kivitel 14, a behozatal 11 százalékkal csökkent, míg az átmenő szállítás 1,3 százalékkal emelkedett. A tárgyidőszakban a nemzetközi utak tekintetében az átlagosan megtett távolság a kivitelben 208, a behozatalban 191 kilométer volt. Az átmenő szállítások esetében az ország területén átlagosan megtett távolság 285 kilométer volt.

2014 III. negyedévében a belvízi áruforgalom volumene és teljesítménye is 1 százalékkal csökkent 2013 III. negyedévéhez viszonyítva.1 A belvízi áruszállításon belül a kis súlyt képviselő belföldi szállítás volumene és árutonnakilométerben mért teljesítménye is igen jelentős mértékben – 149, illetve 139 százalékkal – nőtt, főként a nagy mennyiségű vízépítési terméskő és kavicsszállítások miatt. A tranzitforgalom nem változott, az volumene 4,9, teljesítménye 5,8 százalékkal nőtt, a behozatal mennyisége viszont 17, az árutonnakilométerben kifejezett teljesítménye 19 százalékkal csökkent. A belvízi áruszállításban magyar lobogó alatt hajózó járművek részesedése az összes szállított áru tömegéből 9,6, az árutonna-kilométerben kifejezett összteljesítményből pedig 7,7 százalék volt.

A légi áruszállításban 2014 III. negyedévében a Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér összes áruforgalma 14,5 ezer tonna volt, 8,9 százalékkal kevesebb az egy évvel korábbinál.

légi repülő szállítás hajó áru közút
Kapcsolódó cikkek