Cégvilág

Jövőre is sokat kell játszani

Jövőre már hét kaszinó üzemelhet az országban, így a költségvetés is több játékadóból és koncessziós díjból származó bevétellel számol, mint 2014-ben

Jövőre még többet kell fogadniuk a magyar szerencsejátékosoknak ahhoz, hogy teljesüljenek a büdzsé számai. Élénkülő szerencsejáték-piaccal számol ugyanis a kormány a 2015-ös költségvetésben. Legalábbis erről tanúskodik, hogy a büdzsé tervezete szerint jövőre 4,2 milliárd forint folyhat be az államhoz szerencsejáték koncessziós díj formájában, míg a 2014-es költségvetésben csak ennek a fele, 2,1 milliárd forint szerepelt.

Játékadóból is több bevételt remél az állam jövőre: ezen a soron 39,7 milliárd forint szerepel, szemben a 2014-es 33 milliárd forinttal. Ez ugyan növekvő tendencia, de még messze van a 2010-es szinttől, amikor a játékadó-befizetés 62,5 milliárd forint volt. A Magyar Szerencsejáték Szövetség 2010-es évkönyvéből kiderül, hogy akkor a piac tiszta játékbevétele több mint 172 milliárd forintot tett ki, a játékadó felét, 31,7 milliárd forintot pedig a pénznyerő ágazat fizette be. A 2012-es tiltással ezekről a bevételeiről lemondott az állam.

A 2015-ös költségvetési törvényjavaslat szerint 1,8 százalékkal emelkednek a szerencsejátékok koncessziós díjai. Budapesten és Pest megyében a II. kategóriájú játékkaszinók esetében az idei 377 millió forint növekszik 383,8 millió forintra. A vidéki játékkaszinóknál pedig 54,9 millió forint lesz a díj. Jövőre elvileg már hét kaszinó fog üzemelni: az öt budapesti és Pest megyei koncessziót az Andy Vajna érdekeltségébe tartozó Las Vegas Casino Kft. kapta meg, míg a debreceni és nyíregyházi kaszinókoncesszió az Aranybonusz 2000 Kft.-é lett. Utóbbi Szima Gábor érdekeltsége és a két kaszinó már most is működik. Az öt kaszinója után Andy Vajnának elvileg összesen 1,9 milliárd forint koncessziós díjat kellene fizetnie, míg a vidékiek után csak 110 millió forintot. A koncessziós díj összege azonban levonható a játékadóból.

Az ágazat legnagyobb befizetője a Szerencsejáték Zrt. lesz, amely 2013-ban az értékesített játékok után összesen 46 milliárd forintnyi játékadót fizetett, ebből pedig 21,4 milliárd forint címzetten a kultúra, a filmművészet és a sport támogatását szolgálta. Idén pedig az első fél évben az állami játékszervező tevékenységéből 35,4 milliárd forint bevétele származott a költségvetésnek, ami több mint 21 százalékkal magasabb az előző év azonos időszakához képest.

Az online piacról is vár bevételeket a büdzsé tervezete: a koncessziós díj minimuma egy játéktípusra érvényes távszerencsejáték-szervezési engedély esetén 104,2 millió forint lesz 2015-ben, az idei díj 102,4 millió forint. A több játéktípusra érvényes engedélynél is a 102,4 millió forint emelkedik 104,2 millióra. Mivel egy új tervezet szerint csak annak lehet online kaszinója, akinek hagyományos is van, ezért a díjfizetők köre meglehetősen szűk lesz.

A 2015-ös költségvetés törvényjavaslatából az is kiderült, hogy a dohánytermékek kiskereskedelmének koncessziós díjából egymilliárd forint bevételre számít a kormány. Idén ez 826 millió forint volt, ami némileg alultervezettnek tűnt, hiszen kétezer fős településig 100 ezer forint, tízezer fős településig 160 ezer forint, tízezer fő feletti településen 200 ezer, míg Budapesten és a megyeszékhelyeken 240 ezer forint a koncessziós díj évente. Jelenleg mintegy hatezer nemzeti dohánybolt működik, de ez a szám növekedhet, hiszen még számos településen nem megoldott a kereskedelem, így még biztosan lesz új pályázat.

Gáláns kisvárdai adomány

A Szerencsejáték Zrt. közérdekű cél támogatására 15 millió forintot adományozott az NBIII-as Kisvárdának. A szabolcsi kisváros sokat köszönhet Seszták Miklós fejlesztési miniszternek, ugyanis 2016-ig új futballstadion is épül a településen. Az állami vállalat a Magyar Természetjáró Szövetségnek is adományozott 35 millió forintot. A szövetség elnöke Garancsi István üzletember, aki 2007 óta a Videoton FC futballklub tulajdonosa is. Az állami cég szolgáltatási szerződést is kötött a Médiaszolgáltatást- támogató és Vagyonkezelő Alappal egy termékbevezető kampányra 82,6 millió forint értékben.


Értesüljön a gazdasági hírekről első kézből! Iratkozzon fel hírlevelünkre!
Kapcsolódó cikkek