BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

A földön maradtak a Lufthansa-gépek

Tegnap ismét kétnapos sztrájkba léptek a német Lufthansa légitársaság pilótái, április óta már a kilencedszer. A munkabeszüntetés hétfőn délben kezdődött a rövid és a közepes távú járatokon, ma pedig hajnali háromtól éjfélig tart, és a hosszú járatokra, valamint a teherszállításra is kiterjed. A sztrájk összesen 1350 járatot és 150 ezer utast érint. Budapesten több frankfurti és müncheni járatot kellett törölni, ami a code share megállapodások miatt tucatnyi másik légitársaságnak is kellemetlenséget okozott. A sztrájk központja Frankfurt, a pórul járt utasoknak átfoglalták a jegyüket máskorra vagy Németországon belül vonatjegyre cserélhették.

Európa legnagyobb légitársaságának idén eddig az áprilisi sztrájk okozta a legnagyobb kárt, amelyhez a csoporthoz tartozó fapados cég, a Germanwings is csatlakozott: a 3800 járattörlés 425 ezer utast érintett. A törlések egyrészt mintegy 170 millió euró többletköltséget eredményeztek a Lufthansának, másrészt az utasok átpártoltak a riválisokhoz. Nem véletlen, hogy a Lufthansa vezetői ezúttal is aránytalannak nevezték a sztrájkot és tárgyalást kezdeményeztek az 5400 pilótát képviselő, rendkívül erős szakszervezettel. Egyelőre nem látni, mikor és hogyan születhet meg a kompromisszum: a légitársaság ugyanis fokozatosan kivonná a korai nyugdíjazási rendszert, amit a pilóták elleneznek. Jelenleg 55 évesen lehet nyugdíjba menni, és a 65 éves rendes nyugdíjkorhatár eléréséig a fizetésük 60 százalékát kapták a pilóták. A menedzsment azonban úgy alakítaná át a rendszert, hogy a pilóták 60 éves kor felett menjenek nyugdíjba, emellett 5 százalékos béremelést is ígértek a munkavállalóknak. A kezdő pilóták fizetése a társaságnál jelenleg havi 6500 euró körül mozog, a tapasztaltabbak több mint 20 ezer eurót keresnek.

A vita hátterében az is felsejlik, hogy a légiforgalom bővülése miatt előbb-utóbb pilótahiány alakulhat ki, ezért is szeretnék a légitársaságok, hogy tapasztalt pilótáik később hagyják abba a munkát. A Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA) előrejelzése szerint 2014-ben 3,3 milliárd légiutas lesz, és 2034-ig évente 4,1 százalékkal, 7,3 milliárdra nő a számuk.

A sztrájkok ellenére októberben a Lufthansa-csoport szállította a legtöbb utast, 9,7 milliót, ám ez a légitársaság érte el a legkisebb arányú, 0,4 százalékos növekedést. A gépek töltöttsége (80,6 százalék) nem változott, kapacitásaikat 3,1 százalékkal emelték, míg járataik számát 4 százalékkal csökkentették.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.