BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Bővül az atomjégtörő flotta

Hamarosan új egységekkel bővül a világ egyetlen atomjégtörő flottája. A Roszatomflot az északi-tengeri szénhidrogén-termelés és a tranzit igényeire reagál a fejlesztéssel, de továbbra is szervez kalandtúrákat is, fejenként 20–25 ezer dollárért

A következő években három új és egy felújított jégtörővel bővül a négy működő atomjégtörőből és egy atommeghajtású szállító járműből álló, 55 éves orosz flotta a vezérigazgató-helyettes tájékoztatása szerint. A flotta murmanszki bázisán Musztafa Kaska magyar újságírók előtt elmondta, hogy a fejlesztésekre öt olyan, részben már folyamatban lévő megbízás, beruházás miatt van szükség, amelyek teljesítésére a jelenlegi kapacitások már nem elegendőek. Ezek a Norilszki Nikkelkombinát jelenlegi szállításaihoz, valamint a Gazprom Nyefty, a Rosznyefty, és más cégek, illetve a Jamal-projekt majdani olaj- és LNG-továbbítási igényeihez köthetők.

Az orosz flotta rendelésállománya a 2008-as mélypont óta emelkedik. A növekvő igények miatt az idén a Roszatomflot már mérlegelte, hogy szakítana a nyaranta 4-5 alkalommal szervezett kalandtúráival, amelyekre alkalmanként 120-130 főt visz el, fejenként 20-25 ezer dollárért. Egyelőre maradnak a 13 napos, Murmanszk, az Északi Sark és a Ferenc József-föld közötti utak.

„Egy átlagos cargo jégtörővel mintegy félmillió euróval olcsóbban juttatható el Murmanszkból Koreába, mint az alternatív, tengeri útvonalon” –, ismertette Alekszandr Szkrjabin, a Vajgacs atomjégtörő kapitánya. Atomjégtörői csak Oroszországnak vannak, de dízellel sok hasonló eszköz működik. „Ám a dízelesek környezetszennyezők, sok üzemanyagot kell magukkal szállítaniuk, mégis kisebb súlyúak, vagyis nehezebben birkóznak meg a jéggel” – magyarázta a kapitány.

Az első atomjégtörőt, a Lenint 1959 decemberében adták át, és 1989-ben nyugdíjazták. Pályafutása során 3741 teherhajót vezetett el célállomásáig. Ma múzeum, hajdani kapitánya, Valentyin Davidjanc vezetésével. A Lenin belül még igazi, régi, szép hajó: díszes, sok helyen intarziás faburkolattal, bútorokkal, a szalonban Vörös Október zongorával, moziteremmel, kényelmes fotelekkel, bárral és sakkasztallal. A hajó csapata telegráfon játszott meccset Gari Kaszparovval.

A Lenin után hat, kétreaktoros Arktyika és két egyreaktoros Tajmir típusú jégtörő, valamint egy Szevromputy szállító-jármű épült, erről Dmitrij Lobuszov, A Győzelem 50. Évfordulója kapitánya tájékoztatta az újságírókat. Nyomottvizes atomreaktoruk hasonlít a paksi atomerőműéhez, néhány fontos különbséggel.

A teljesítményük például egyetlen másodperc alatt egy százalékkal változtatható, a fűtőanyagukat pedig elég ötévente cserélni, míg a paksi blokkok most állnak át a 12 havonkénti cseréről a 15 havonkéntira. Az Északi Sarkot elsőként elért hajó üzemanyaga nyolc évre volt elég. Egy jégtörő működtetése napi 3-4,5 millió rubelbe kerül. A flotta éves árbevétele négymilliárd rubel, ami részben hatósági, részben piaci árú szolgáltatásból származik. A jégtörők alkalmazottai a munkával töltött négy hónapban átlagosan havi 87 ezer rubelt keresnek, a másik négyben 80 ezret.

Üzemanyag, közel tíz évre

A három új jégtörő IB60-as típusú lesz, átadásuk 2017-re, 2019-re és 2020-ra várható. „Ritm 200 nevű, orosz reaktoruk alapvetően különbözik a ma működőktől. Az üzemanyagok átrakási ideje például közelíteni fogja a 10 évet, monoblokk rendszerűek lesznek, a méretezésük pedig lehetővé teszi, hogy a hajó a sekély, például folyami vizekbe is bemehessen.

A Szibir, az Arktyika és a Rosszija jégtörőket 2016-ban vonjuk ki a forgalomból” – mondta lapunknak a Roszatomflot vezér-helyettese.

A Szibir, az Arktyika és a Rosszija jégtörőket 2016-ban vonjuk ki a forgalomból” – mondta lapunknak a Roszatomflot vezér-helyettese. -->

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.