Cégvilág

Új gáztranzit: nulla köbméter

A bejelentésekkel ellentétben nyoma nincs az érintett vállalati honlapokon a január 1-jére vállalt, új, Magyaarországot érintő szlovákiai, illetve Magyarország felőli gázszállításnak.

A hivatalos tervek szerint ma kellett volna megindulnia a kereskedelmi célú gázszállításnak a magyar-szlovák összekötő vezetéken (interkonnektor), ahogyan a Magyarországon át Ukrajna felé történő kivitelnek is.

Bár fizikailag akármi is történhetett, a szlovákiai gázszállítás mára tervezett indításának nyoma nincs az érintett szállítási rendszerüzemeltető társaságok honlapján. Igaz, ez sejthető is volt az előzetes bejelentés alapján, azonban egyes piaci hírek szerint mától mégis beindulhatott a szlovákiai tranzit - a korábban közölt műszaki és informatikai akadályok ellenére -, ami Magyarország részéről most gyakorlatilag importot jelentene. Egy olyan importot, ami továbbadható lenne, például Ukrajna felé. Ám a közzétett adatok szerint a kereskedelmi üzem nem indult meg, vagy, ha mégis, akkor az érintett szállítási rendszerüzemeltetők nem érezték szükségét, hogy erről 2015 január 1. délután 15 óráig tájékoztassák az érintetteket.

A magyar-szlovák vezetéken történő szállítás technikai akadálya a szadai komresszorállomás műszaki problémája volt. A cső üzembe helyezésének jelentősége abban áll, hogy általa új útvonalon érkezhetne gáz az országba.

A hazai rendszerüzemeltető, az FGSZ 2014 december 29-én közölte, hogy mától újra továbbít Magyarország felől földgázt Ukrajnába, mégpedig megszakatítható módon. Ez utóbbi kitétel azt jelenti, hogy az FGSZ a kivitelt bármikor leállíthatja, ha annak a jogszabályok által megengedett indoka van. A  kivitel újraindításának - legalábbis az FGSZ által nyilvánosságra hozott adatok szerint - azonban egyelőre nyoma nincs. Az Ukrajna felé történő kivetel esélyét javította volna, ha mától Szlovákia felől többletgáz érkezett volna Magyarországra.  

  

Értesüljön a gazdasági hírekről első kézből! Iratkozzon fel hírlevelünkre!
Kapcsolódó cikkek