A piaci hírek szerint háromszázmillió dollárért adták el a katari uralkodócsaládnak Paul Gauguin tahiti lányokat ábrázoló érzéki festményét. Az értékesítést egy svájci magángyűjtemény kezelője, a korábban a Sotheby’s-nél dolgozó Rudolf Staechelin jelentette be és Guy Morin, Bázel polgármester is megerősítette.
A nagyapja nevét viselő impresszionista és posztimpresszionista műveket tartalmazó, több mint 20 darabos kollekciót kezelő alapítvány vezetője úgy fogalmazott, hogy egy kicsiny, gazdag emírségnek adta el a festményt, de nem cáfolta a sajtóértesüléseket, miszerint a katariakról van szó, hozzátéve, hogy az ügylet megerősítése nem az ő tiszte. A katari királyi család vette meg egyébként 2011-ben az eddigi listavezető képet is, Cézanne Kártyázók című művét, 250 millió dollárért, valamint számos főművet szereztek meg a nyugati modern és kortárs művészet kimagasló alkotóitól, mint Mark Rothko vagy Damien Hirst.
Az emirátus fővárosában, Dohában székelő Qatar Museums nem kommentálta a megjelent híreket, de a nemzetközi műkereskedelem szereplői tényként kezelik, hogy az 1892-ben készült “Nafea Faa Ipoipo (Mikor fogsz megházasodni?)” címet viselő olajfestmény Katarba kerül.
A kép 1946 óta a Bázeli Kunstmuseumban volt tartós letéti szerződéssel, és az állanó kiállításon állították ki.
A múzeum jövő áprilisig átépítés miatt bezár, de már korábban megromlott a viszony a város vezetése és a gyűjtő között. Rudolf Staechelin felmondta a letéti szerződést arra hivatkozva, hogy azzal a feltétellel mondott le a kölcsönzési díjról, hogy az általa tulajdonolt műveket (köztük van Gogh, Picasso és Pissarro festményeket) az állandó kiállításba integrálják.
Staechelin a vételárról nem kívánt nyilatkozni, de azt elmondta, hogy a családi vagyon 90 százaléka műtárgyakban van, amit a piac hullámzása miatt nem tartanak biztonságosnak és mivel megfelelő ajánlatot kaptak, az eladás mellett döntöttek. A kép egyelőre Bázelben marad, február 7-től a Beyeler-alapítvány Gauguin-kiállításán látható, majd bemutatják a madridi Reina Sofia Szépművészeti Múzeumban és a washingtoni Phillips Gyűjteményben, mielőtt jövő év januárjában új tulajdonosához kerül.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.