Cégvilág

Régiós cég lesz a Magyar Magánvasút Zrt.

Kizárólagos magyar tulajdonba került a legnagyobb hazai magánvasút társaság, az MMV Zrt. A csoport kilép négy szomszédos ország piacára is.

Az év eleje óta kizárólag magyar tulajdonú vállalatként működik a Magyar Magánvasút Zrt. (MMV), miután a Petrolsped Kft. kivásárolta belőle tulajdonostársát, a szlovákiai Optifin Invest pénzügyi befektetőt. A Petrolspedet három magánszemély, Kelényi Zsolt, Nagy Béla és Kozár László jegyzi.

A változás egyszerűbbé teszi az MMV működtetését, amelynek most kellett újragondolnia tevékenységét, fejlődése irányait.

„Bár évek óta vezetők vagyunk a hazai magán-vasúttársaságok között árbevételünk, a szállított mennyiség és az eredmény alapján is, nekünk is vannak problémáink és látjuk a közelgő nehézségeket is” – magyarázta a lépésváltást a Világgazdaságnak Tamás-Vadnai Éva, az MMV vezérigazgatója. Példaként a konkurencia erősödését, megszaporodását, sőt „bevadulását” emelte ki. Néhány, jellemzően szlovákiai fuvarozó, amely több országon keresztül juttatja célba szállítmányát, úgy termeli ki a hasznát, hogy minden országban a helyi szabályozási és piaci környezethez igazítja a tarifáit. Így megteheti – és meg is teszi –, hogy Magyarországon gyakran önköltségi áron vállal fuvart, ami miatt a helyi cégek jelentős versenyhátrányba kerülnek. Már tucatnyi külföldi vasúttársaság működhet az országban, a szlovákok mellett jellemzően lengyelek és osztrákok. Nem itt adóznak, sokszor itteni érdekeltségük sincs, tehát ezért sem kényszerülnek arra, hogy itt érjenek el nyereséget.

Megnehezítik a hazai vasúttársaságok működését a pályafelújítások is, mert összehangolásuk híján nincsenek alternatív útvonalak, így sok fuvar ideje megháromszorozódik, fajlagos költsége pedig megemelkedik. Ez év vége felé annyiban enyhülhet a helyzet, hogy a hazaival egy időben folyó romániai (Kürtös) és szlovéniai (Hódos) fejlesztések befejeződhetnek.

„A fentiek miatt, a tulajdonosokkal egyetértve, úgy döntöttünk, hogy mi is kilépünk a nemzetközi piacra. Elsősorban azokban az országokban szerzünk saját jogú fuvarozáshoz tanúsítványt, amelyekben már van futó forgalmunk” – közölte a vezérigazgató. A társaság már két éve megszerezte szlovákiai tanúsítványát, melyet néhányszor igénybe is vett, a nagyobb forgalmat azonban a Petrolsped szlovákiai leányvállalata végezte, amelynek csehországi jogosítványa is van. Tavaly novemberben megkapták az ausztriai biztonsági tanúsítványt is; e piac meghódítására nagyon készülnek, ezért még három-négy hónapot szánnak az alapos előkészítésre. Már folyik a romániai és a horvátországi engedély megszerzése is. Az MMV nem alapítana mindenütt leányvállalatot, kihasználva a liberalizáció adta lehetőségeket, inkább minden országban tapasztalt szakemberre bízza a képviseletet. A vasúttársaság Ukrajnán keresztüli forgalma évek óta több százezer tonna, tavaly 323 ezer volt. A szállítás az orosz-ukrán konfliktus ellenére is zavartalan, de egy ideje Kazahsztán felől kevesebb LPG érkezik, egyes forgalmak pedig Ukrajnát elkerülve, Fehéroroszországon át lépnek be a Európába.

A társaság tavaly tovább erősített a veszélyes és a rendkívüli szállítmányok szegmensében – mivel a tulajdonosa alapvetően olajtermékek szállítmányozásával foglalkozik, ez a termékcsoport az MMV által szállított áruk között is nagy, mintegy 50 százalékos súllyal szerepel.

Mozdonykarbantartás Magyarországon

Az MMV-nek 12 mozdonya van, többségében romániai gépek. Van köztük Transmontana is, amelynek a magyarországi összeszerelésére készül a rivális CER Zrt., a külföldi gyártóval. A cég eredetileg a magyar piacon szeretett volna használt mozdonyt venni, azokat itthon remotorizálni és később Magyarországon végezni a karbantartást, de akkoriban a MÁV vállalatok konkurenciának tekintették a magán-vasúttársaságokat. Így az MMV külföldön keresett megoldást és került kapcsolatba a romániai Softronickal, amelytől először használt, majd új járműveket szerzett be. Költségei csökkentése érdekében most arra készül, hogy maga végezze mozdonyai és kocsiparkja (95 Eas vagon, 37 tartálykocsi, 35 közvetítőkocsi) karbantartását és kisebb javítását. A telephely beindítása azonban nem könnyű és nem is olcsó.


vasút MMV
Kapcsolódó cikkek