BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Szalonképes üzleti modellek

Huszonegymillió eladott Passat után sem lehet hátradőlni, a trónkövetelők, a Superb és a Mondeo az első nyomában loholnak. A D-szegmensben, azaz a menedzserautók világában ugyanakkor az igazán sikeres modellek évtizedekig uralhatják a piacot

Jó alapanyagból jó minőséget kell produkálni egy olyan szegmensben, amelyben hosszabb távon is fizetőképes a kereslet: ez a flottapiac és azon belül a menedzserautók terepe. A szakmai zsargonban D-osztállyal jelölt autók tipikus üzleti modellek, melyek méretüknél fogva megfelelnek családi autónak is, miközben a hétköznapokon az elvárt megjelenést adják egy felsővezetőnek, és nem túl hivalkodóak.

Ezt alapvetően a karosszériával lehet elérni: a klasszikus lépcsőshátú szedán, vagyis a három dobozra tagolt (motorháztető-utastér-csomagtartó) elrendezés a legbeváltabb forma. Ez az, ami ami nem feltűnő egy protokoll konvojban, de azért már van respektje.

Az európai piac közel hétszázezer autót jelentő D-szegmensében évek óta vezet a Passat: a VW modellből tavaly 82 688 kelt el, ez 2,5 százalékkal marad el az előző évtől. Második helyre került a Passat testvérmodellje, az 54 ezer darabos Škoda Superb (+5,4%), harmadik a Ford Mondeo, amelyből 51 861 kelt el, ami közel tíz százalékos esést jelent egy év alatt, aminek magyarázata, hogy már kifutott a piacról a régi, de még nem indult meg a legújabb változat értékesítése. Február első hetében került a kerekedésekbe a negyedik generációs Mondeo, melyből a németeknél néhány nap alatt nyolcezret rendeltek.

Ebben a szegmensben versenyez még a Peugeot 508-as, az Opel Insignia, a Toyota Avensis, a Mazda 6-os, a Hyundai i40-es, a Citroën C5-ös, és idén jön az új Renault Laguna. Alacsony értékesítési darabszáma miatt idén eltűnik az európai piacról a hét éve bemutatott és már kifutó Honda Accord, mely továbbra is hódít az észak-amerikai piacon és Kínában, ahol Spirior néven fut.

A D-szegmens autói nemcsak menedzserkocsik, hanem a kormány, az államigazgatás felsővezetőinek a járművei Magyarországon is. Napjainkban már nem csak színében változott a magyar apparátus flotta, melyben a Passat helyett a valamivel olcsóbb, bár műszakilag teljesen azonos Superbek szolgálnak, vagyis a VW konszern D-szegmensének Škoda jelvényes modelljei. Ezek tökéletesen megfelelnek a célnak, ráadásul arcuk is némileg karakteresebb a német változatnál, bár a VIII. generációs Passat kétségtelenül fiatalosabb lett, egyre jobban elszakadt a hagyományos vonalvezetéstől. Aminek azért voltak, vannak előnyei: a kevésbé változó forma kevésbé avul egy új modell megjelenésekor, ami presztízst jelent a hétköznapi életben és előnyt a használt kocsi eladásakor, vagyis több szempontból is értékállóbb.

A majdnem derékszögben nyíló ajtók kényelmesebbé teszik a beszállást, igaz, a második üléssorban az 1,9 méter magasaknak továbbra sem leányálom az utazás, mert ugyan a lábtér hátul is bővült, ám nyomasztóan közel van a fej a tetőkárpithoz, ami egyébként valamennyi középkategóriás szedánra jellemző. Ez az ára sportos fazonnak, aminek velejárója az erősen lejtős tetőív.

Ebben a kategóriában általában maga vezet a menedzser, aki az első ülésből élvezheti a korszerű technika minden vívmányát, például a képernyőkijelzős műszerfalat, amin ízlésének és temperamentumának megfelelően változtathat. Ezt először a győri gyártású Audi TT Coupéban ismerhette meg a közönség, méghozzá tavaly Las Vegasban, a CES elektronikai kiállításon. A Passatnak is része a show-technika: az Active Info teljesen digitális műszerfal, a head-up, vagyis kivetítős kijelző, gázolásgátló vészfékrendszer, mely kritikus helyzetben automatikusan megállítja az autót, dugóban önállóan araszol és utánfutós manőverezéskor is segít.

A motorválasztékban a legkisebb, az 1,4 literes benzines TSI teljesítménye 125 lóerős, ehhez hat fokozatú kézi sebességváltó, a 150 és a 180 lóerős változathoz hét fokozatú DSG jár. A 2 literes dízelek teljesítménysávja 150-től 239 lóerőig terjed. A legolcsóbb modell, a Trendline ára 7,449 millió forint.

Más utat jár a Ford, amely izgalmasabb ruhákba öltözeti autóit. A Mondeo több mint két évtizede lépett ezzel a névvel a középkategóriába és sportos megjelenésével sok vásárlót sikerül elhódítania. Az ötajtós karosszéria gazdag kényelmi és biztonsági felszereltséget takar: ilyen a folyadékkristályos műszerblokk és a szériaként szállított villanymotoros csomagtér-ajtó. Kevésbé fontos extra a 45 ezer forintos elektromosan állítható kormány, melynek akkor van értelme, ha az autót többen használják, igaz be és kiszálláskor is segít.

Nem olcsó, de megéri az ötvenezer forintos felárat az elektromosan fűthető első szélvédő, mely immár húsz éve Ford specialitás és az tudja igazán értékelni, aki már kapart jeget az üvegről. Az utasok védettségét emeli magasabb szintre a légzsákos biztonsági öv, melynek felára 57 ezer forint: a Ford különleges fejlesztése ütközéskor úgy fújódik fel, mint a többi légzsák, ám a hagyományos biztonsági övhöz képest ötszörös felületen fogja a testet, ezzel hatékonyan csökkenti a borda- és kulcscsonttörések esélyét.

Feltűnő változás és az új Ford stílust jelzi a Fisetáról és Focusról már ismert nyújtott hatszög alakú hűtőrács, mely mögött 1,5 literes, 160 lóerős teljesítményű EcoBoost benzines, valamint 1,6 literes és 2 literes, dízelek szolgálnak 115 és 180 lóerős teljesítmény sávban. A legolcsóbb Trend változat ára 7,75 millió forint. Nem kevésbé gazdag a belső felszereltség, aminek része például a levegőminőség-érzékelő, amely automatikusan belsőlevegő-keringésre kapcsol, ha légszennyezést észlel.

Eltérő ősök és konstrukciók

Nem saját ötlet a Passat: a VW konszern 1969-ben megvásárolta az Auto Uniont és a hozzá tartozó Audi meg NSU márkát. Ezek legkisebből modelljéből, az 50-esből készült a Polo, a legnagyobból, az egykor NSU fejlesztésű K70-esből és Audi 80-asból pedig a VW K70-es, majd az 1973. májusában bemutatott Passat, mely leváltotta a VW zászlóshajóját, a padló alatti motorral szerelt és hátsó-kerékhajtású 411-est. A bukott modell kiváltásával megmenekült a VW, melynek vezetése sokáig ragaszkodott a farmotoros Bogár konstrukcióhoz. Ahogy a Passat, úgy az egy évvel később bemutatott Golf motorja is a kocsi orrába került és az első kerekeket hajtotta, ez a konstrukció azóta is általános a tömegmodelleknél.

A Ford Mondeo elődje, az 1982-ben bemutatott Sierra volt: az orrmotoros és hátsókerék-hajtású modellt 1993-ben váltotta az elsőkerék-hajtású Mondeo, melyet az észak-amerikai piacon 1995-től Ford Contour és Mercury Mistique néven gyártották és forgalmaztak.

A Ford Mondeo elődje, az 1982-ben bemutatott Sierra volt: az orrmotoros és hátsókerék-hajtású modellt 1993-ben váltotta az elsőkerék-hajtású Mondeo, melyet az észak-amerikai piacon 1995-től Ford Contour és Mercury Mistique néven gyártották és forgalmaztak. -->

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.