BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Egyértelmű szabályozást sürgetnek a taxisok

A személygépkocsival díj ellenében végzett közúti személyszállítási rendelet elfogadását sürgették az országos taxis érdekvédelmi szervezetek, kamarai taxis tisztségviselők és a fuvarszervezők kedden. A szervezetek képviselői nyílt levélben fordultak Orbán Viktor miniszterelnökhöz, mert – mint írták – a tavaly novemberben sikeresen zárult egyeztetés után a tervezetet érthetetlen okokból máig nem fogadták el.

A taxisok azonos feltételekkel akarnak versenyezni az elmúlt időszakban megjelent, a közösségi online lehetőségekre építő szolgáltatókkal – például az Uberrel és a WunderCarral –, ehhez azonban a többi között a fuvarszervezési tevékenység szabályozására – lényegében engedélykötelessé tételére – van szükség. „Aki nem szerzi meg a személyszállításhoz szükséges jogosítványokat, képesítéseket, nem adózik a bevétele után, olyan versenyelőnyhöz jut, amivel lehetetlen tartani a lépést” – hívta fel a figyelmet Farkas Zsolt, a Taxi Gépkocsivezetők Független Szakszervezetének elnöke utalva arra, hogy az elmúlt időszakban felbukkant új versenytársak lényegesen alacsonyabb tarifával dolgoznak, miközben a taxisokat szigorú rendeleti előírások kötik. Ha nem kell adót fizetni, mi is tudunk engedni az árból – érvelnek a taxisok.

A számos országban óriási sikereket – és taxis tiltakozást – kiváltó közösségi autósszolgáltatás, az Uber például tavaly novemberben kezdett működni Magyarországon is. Mint azt korábban lapunknak Rob Khazzam, az Uber magyarországi bevezetésének felelőse elmondta: autóik száma napról napra nő, február végén egy autó átlagos érkezési ideje a belvárosban már 4,5 perc volt a kezdeti 6,5 perchez képest. A taxisok a kezdetektől aggódva figyelték a tőkeerős, és ezáltal nyilvánvalóan jelentős lobbierővel bíró nemzetközi cég tevékenységét, amelynek jogi képviseletét ráadásul a korábban egy, Trócsányi László igazságügyi miniszterhez köthető ügyvédi iroda látja el.

Bár a miniszter többször elmondta, hogy már nincs köze a Nagy és Trócsányi Ügyvédi Irodához, Peredi Péter, a Fuvarozó Vállalkozók Országos Szövetségének főtitkára szerint ez csak a látszat. A taxisok pedig egyre elégedetlenebbek, ezt bizonyítja a múlt csütörtöki spontán demonstráció is. Akkor a sofőrök az Uber hétvégi akciója ellen tiltakoztak, a cég ugyanis 3 napos – péntektől vasárnapig tartó – akciót hirdetett, amelynek keretében bárki legfeljebb tízszer és 3 ezer forintig ingyen utazhatott.

A demonstráció pénteken megismétlődhet – az érdekvédelmi szervezetek úgy tudják, erre a szervezők már kértek is engedélyt a rendőrségtől. Farkas Zsolt azt is elmondta, miután összevetették az Uber gyakorlatát a hatályos szabályozással, jogi lépéseket is tettek a cég ellen, de ezek részleteiről nem nyilatkozott. Arról, hogy a közösségi fuvarszervezők megjelenése mekkora bevételkiesést okozott eddig a taxisoknak, nincs konkrét kimutatás.

Lapunknak egyébként Rob Khazzam korábban azt mondta, ők szabályozáspártiak, és ha szükséges, közreműködnek a megfelelő szabályozási keret kialakításában. Ezt számos más európai városban már sikerült létrehozni.

Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) hétfőn egyeztette a szakmai érdekképviseletek vezetőivel a taxis tevékenységet szabályozó kormányrendelet tervezetét, amit véleményezésre az érintett nagyvárosok polgármestereinek is megküldtek. Tasó László közlekedéspolitikáért felelős államtitkár elmondta: a tervezet a tárca egyértelmű kiállását bizonyítja a tiszta és azonos versenyfeltételek mellett. A beérkező önkormányzati vélemények alapján rövidesen véglegesítik az előterjesztést, utána pedig azonnal kezdeményezik annak beterjesztését a legkorábbi kormányülésre.

Taxis szervezetek szerint arra kaptak ígéretet: a tervezet még áprilisban a kormány elé kerül. A jelenleg hatályos kormányrendelet egyébként eredetileg 1989-ben született, és azóta sokszor módosult. Az NFM szerint időszerű, hogy az előírásokat új, egységes szerkezetű, naprakész tartalmú jogszabály váltsa fel.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.