Egyértelmű szabályozást sürgetnek a taxisok
A személygépkocsival díj ellenében végzett közúti személyszállítási rendelet elfogadását sürgették az országos taxis érdekvédelmi szervezetek, kamarai taxis tisztségviselők és a fuvarszervezők kedden. A szervezetek képviselői nyílt levélben fordultak Orbán Viktor miniszterelnökhöz, mert – mint írták – a tavaly novemberben sikeresen zárult egyeztetés után a tervezetet érthetetlen okokból máig nem fogadták el.
A taxisok azonos feltételekkel akarnak versenyezni az elmúlt időszakban megjelent, a közösségi online lehetőségekre építő szolgáltatókkal – például az Uberrel és a WunderCarral –, ehhez azonban a többi között a fuvarszervezési tevékenység szabályozására – lényegében engedélykötelessé tételére – van szükség. „Aki nem szerzi meg a személyszállításhoz szükséges jogosítványokat, képesítéseket, nem adózik a bevétele után, olyan versenyelőnyhöz jut, amivel lehetetlen tartani a lépést” – hívta fel a figyelmet Farkas Zsolt, a Taxi Gépkocsivezetők Független Szakszervezetének elnöke utalva arra, hogy az elmúlt időszakban felbukkant új versenytársak lényegesen alacsonyabb tarifával dolgoznak, miközben a taxisokat szigorú rendeleti előírások kötik. Ha nem kell adót fizetni, mi is tudunk engedni az árból – érvelnek a taxisok.
A számos országban óriási sikereket – és taxis tiltakozást – kiváltó közösségi autósszolgáltatás, az Uber például tavaly novemberben kezdett működni Magyarországon is. Mint azt korábban lapunknak Rob Khazzam, az Uber magyarországi bevezetésének felelőse elmondta: autóik száma napról napra nő, február végén egy autó átlagos érkezési ideje a belvárosban már 4,5 perc volt a kezdeti 6,5 perchez képest. A taxisok a kezdetektől aggódva figyelték a tőkeerős, és ezáltal nyilvánvalóan jelentős lobbierővel bíró nemzetközi cég tevékenységét, amelynek jogi képviseletét ráadásul a korábban egy, Trócsányi László igazságügyi miniszterhez köthető ügyvédi iroda látja el.
Bár a miniszter többször elmondta, hogy már nincs köze a Nagy és Trócsányi Ügyvédi Irodához, Peredi Péter, a Fuvarozó Vállalkozók Országos Szövetségének főtitkára szerint ez csak a látszat. A taxisok pedig egyre elégedetlenebbek, ezt bizonyítja a múlt csütörtöki spontán demonstráció is. Akkor a sofőrök az Uber hétvégi akciója ellen tiltakoztak, a cég ugyanis 3 napos – péntektől vasárnapig tartó – akciót hirdetett, amelynek keretében bárki legfeljebb tízszer és 3 ezer forintig ingyen utazhatott.
A demonstráció pénteken megismétlődhet – az érdekvédelmi szervezetek úgy tudják, erre a szervezők már kértek is engedélyt a rendőrségtől. Farkas Zsolt azt is elmondta, miután összevetették az Uber gyakorlatát a hatályos szabályozással, jogi lépéseket is tettek a cég ellen, de ezek részleteiről nem nyilatkozott. Arról, hogy a közösségi fuvarszervezők megjelenése mekkora bevételkiesést okozott eddig a taxisoknak, nincs konkrét kimutatás.
Lapunknak egyébként Rob Khazzam korábban azt mondta, ők szabályozáspártiak, és ha szükséges, közreműködnek a megfelelő szabályozási keret kialakításában. Ezt számos más európai városban már sikerült létrehozni.
Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) hétfőn egyeztette a szakmai érdekképviseletek vezetőivel a taxis tevékenységet szabályozó kormányrendelet tervezetét, amit véleményezésre az érintett nagyvárosok polgármestereinek is megküldtek. Tasó László közlekedéspolitikáért felelős államtitkár elmondta: a tervezet a tárca egyértelmű kiállását bizonyítja a tiszta és azonos versenyfeltételek mellett. A beérkező önkormányzati vélemények alapján rövidesen véglegesítik az előterjesztést, utána pedig azonnal kezdeményezik annak beterjesztését a legkorábbi kormányülésre.
Taxis szervezetek szerint arra kaptak ígéretet: a tervezet még áprilisban a kormány elé kerül. A jelenleg hatályos kormányrendelet egyébként eredetileg 1989-ben született, és azóta sokszor módosult. Az NFM szerint időszerű, hogy az előírásokat új, egységes szerkezetű, naprakész tartalmú jogszabály váltsa fel.


