Emelkednek a bírságok, szigorodnak a szabályok
A dokumentum számos jogszabály módosítását tartalmazza, arra, hogy a szigorítások indokoltak, az NGM szerint az elmúlt hetek brókerbotrányai is rámutattak. A törvény előkészítése egyébként már az év eleje óta folyik. A tervezet fontosabb javaslatai között van, hogy gyakoribbá válnának a jövőben az átfogó jegybanki ellenőrzések.
A központi értéktárnál kétévente, a központi szerződő félnél évente kellene vizsgálatot tartani, a hitelintézetek, befektetési alapkezelők, brókercégek és egyéb pénzügyi cégek átfogó vizsgálatát pedig a korábbi öt év helyett háromévente lenne kötelező elrendelni (ahogyan most, úgy korábban is érvényes volt az, hogy ennél sűrűbben is lehetséges ezt megtenni). A bírságok is nőnek majd, engedély nélküli pénzügyi tevékenységért vagy bennfentes kereskedésért és piacbefolyásolásért akár 2 milliárd forint is kiszabható. A fogyasztóvédelmi bírság felső határa is lehet akár 2 milliárd forint is, ha a szabálysértés a fogyasztók széles körének okoz anyagi hátrányt.
A Befektető-védelmi Alapra (Beva) vonatkozó előírások is változnak. A Beva jelenleg egymillió forintig 100 százalékos, afölött 90 százalékos kártérítést vállal. A tervezet ezt a 10 százalékos önrészt eltörli, emellett állami kezességet biztosít a Beva hitelfelvételéhez – hasonlóan az Országos Betétbiztosítási Alap hiteleihez.
A törvényjavaslat pontosítaná a jó üzleti hírnév fogalmát: jelenleg a törvény a jó üzleti hírnévhez köti a pénzügyi intézmények vezető tisztségviselőinek kinevezését, de a felügyeletre bízza, hogy eldöntse, mi számít jó üzleti hírnévnek. A módosítással törvényi szinten még világosabbá válik, milyen feltételeknek kell megfelelnie egy pénzügyi szektorbeli intézmény vezető tisztségviselőjének és tulajdonosának.
