BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Erős a haszonjárműpiac

Nagyon erőteljes növekedést produkált az év első négy hónapjában a haszonjárműpiac Magyarországon, és úgy néz ki, az egész évben kitarthat a gyors bővülés. A szép adatokban viszont nagyon komoly a szerepe az állami finanszírozási konstrukcióknak is.

Minden előzetes várakozást felülmúlt a haszonjármű-piac első négy havi növekedése: a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének (MGE) adatai szerint idén az első négy hónapban 1848 nagyhaszon-, és 5502 kishaszonjárművet értékesítettek Magyarországon, amely 35,7, illetve 26,6 százalékos növekedést jelent az egy évvel korábbihoz képest. Mindezek alapján úgy tűnik, a piac túl is teljesítheti az előzetes éves becsléseket, hiszen az MGE a múlt évi részletes statisztika közlésekor úgy kalkulált, hogy nagyhaszonjárművekből 4500-at, a kishaszonjárművekből pedig 17 ezret adhatnak el itthon az egész évben, így mindkét részpiac sokkal jobban áll az időarányosnál.

Mindezt megállapította legfrissebb havi jelentésében az MGE is, utalva arra, hogy a haszonjármű-piacot továbbra is jelentősen motiválja a Magyar Nemzeti Bank Növekedési Hitelprogramja (NHP), így az a válság előtti potenciál közelében van, ami pozitív folyamatnak tekinthető. És mert az NHP ebben az évben biztosan megmarad, a szervezet optimista a teljes piac növekedési kilátásait illetően. A nagyhaszonjármű területen viszont – állapította meg az MGE – az első negyedévben realizált, jelentősebb mennyiségű flotta átadása okozta a piac kiugró növekedését.

Az NHP kiemelt szerepét alátámasztják a Magyar Lízingszövetség tavalyi egész éves, illetve idei első három havi adatai is. A szervezet adatai szerint tavaly 113,5 milliárd forint értékben finanszíroztak teherautókat és buszokat a hazai lízingcégek, amely bő 8 százalékkal haladja meg az egy évvel korábbit. Idén az első negyedévben pedig 32,038 milliárd forintot tett ki a truck üzletágban a finanszírozás, ami a folytatást nézve igen biztató, hiszen időarányosan kedvezőbb a tavalyi egész éves új állománynál. Az NHP és a EXIM hitelprogramja pedig igen jelentős szerepet játszott a bővülésben: a Lízingszövetség adatai szerint előbbi az összes kihelyezésből 15, utóbbi pedig 6 százalékkal részesedett 2014-ben, ami összesen több mint 23 milliárd forintnyi finanszírozást jelentett a teljes tortából. Idén sem változott jelentősen a helyzet: a 32 milliárdos finanszírozásból 6,23 millárdot képviselt csak az NHP, amely 19 százalékos részarányt jelentett.

A magyar haszonjármű-piac teljesítménye egyébként nemzetközi öszehasonlításban is igen figyelemre méltó: az ACEA adatai szerint a magyar piacon tavaly 21 243 darab haszonjárművet adtak el – buszokkal együtt – 2014-ben, amely 26,2 százalékos bővülést jelentett 2013-hoz képest. Ezzel pedig a magyar piac jelentősen túlszárnyalta az EU átlagát, és az ötödik legerősebb növekedést produkálta. A 3,5 tonnánál nagyobb összsúllyal rendelkező járművek kategóriájában pedig a maga 39,6 százalékos növekedésével negyedik volt az unióban a magyar piac.

Áprilisban is vitték a növekedési hitelt

A Magyar Nemzeti Bank Növekedési Hitelprogramjának (NHP) második szakaszában részt vevő hitelintézetek április végéig 693,6 milliárd forintnyi szerződésről nyújtottak be adatszolgáltatást az MNB-hez, amelyből idáig 537,6 milliárdot folyósítottak, 24 ezer 919 ügylethez és 16 ezer 675 vállalkozáshoz kapcsolódóan – közölte a jegybank. Így a program két szakaszában együttvéve közel 22 ezer vállalkozás jutott finanszírozáshoz közel 1400 milliárd forintos összegben. A második szakaszban megkötött szerződések több mint 96 százaléka új hitel: ezen belül az új beruházási hitelek (és új lízingügyletek) részesedése 63, az új forgóeszközhiteleké 26, míg az EU-s támogatások előfinanszírozására folyósított hiteleké 11 százalékos.


Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.