Akárcsak a második és a harmadik generáció, úgy a megújult Focus ST is ötajtós ferdehátú és kombi karosszériával készül. Ám a 2.0 EcoBoost turbós benzines mellett most először dízelmotorral is választható: az áttervezett szívórendszer, a sportkipufogó és a módosított vezérlőelektronika jóvoltából a kétliteres TDCi 185 lóerőt és 400 newtonmétert teljesít.

Kezdetben sem vakarózik, de igazán 1800-as fordulattól ad bele apait-anyait, intenzíven húz és keményen meglódítja a kocsit. A százas sprintet 8,1, illetve 8,3 másodperc alatt letudja a ferdehátú és a kombi, ráadásul négyhengeres dízelhez képest még a motorhang is egészen sportos: gyorsításkor mélyen hörög az ST.

Igaz, a gyári mérnök később elárulta, hogy ebben azért van némi trükk, mivel az audiorendszeren keresztül sugározzák a rock n’ rollt. Három hónapig dolgoztak azon, hogy a gázolajos kerregését elnyomó és a lelkesítő frekvenciákat kiemelő hanghatás soha ne tűnjön mesterkéltnek. Sikerült! A hatfokozatú váltó rövid utakon és pontosan kapcsolható, bár az ideális áttételezés és a motor nyomatékossága miatt viszonylag ritkán kell használni – automata viszont felárért sem rendelhető.

A Recaro sportülésekben valamivel magasabban trónolok, mint szeretném, a masszív oldaltámaszok pedig még az én átlagos testalkatomhoz is passzentosak. Ugyanakkor kanyarban nagyra értékelem, hogy szigorúan tartanak. Az alján csapott, háromküllős multifunkciós sportkormány jó fogású, csak az átmérője lehetne kisebb. Az áttételezése viszont közvetlen, mindössze 1,8-at fordul ütközéstől ütközésig – ennek persze megvan az a hátulütője, hogy a 12,4 méteres fordulóköre egy kamionéval vetekszik.

A szervorásegítés viszont már elektromos, amelynek programozását (260 paraméter) nagyon eltalálták a mérnökök: sportosan feszes és megfelelő visszajelzésekkel szolgál. Így aztán magabiztosan támadhatjuk a kanyarokat, az ST precízen követi a kormánymozdulatokat és agilisan veti rá magát az ívekre. A fékekre sem lehet panasz, vagy ha mégis, akkor a feláras 19 colos alufelnik mellé 320 helyett 335 milliméter átmérőjű féktárcsák dukálnak. A sportfutóműnél új első rugókat és elöl-hátul feszesebb lengéscsillapítókat vetettek be, úgyhogy sokáig határozottan fogja az utat és stabilan fordul a kocsi.

A kanyarokban elektronikus nyomatékvektor-szabályzás is segíti a tapadást, de forszírozott tempónál az orrnehéz dízel ST alulkormányzottá válik. Ám elég a menetstabilizáló rendszert sport üzemmódba állítani, vagy teljesen kikapcsolni, és ha terhelésváltással (hirtelen gázelvétel vagy fékezés) provokáljuk, a feneke is szépen megindul, visszaterelve az elejét a kanyarívre. A Focus ST vezetése az egyik legszórakoztatóbb a kategóriában, csakhogy a dízelmotor inkább az izmos túraautós jelleget, semmint a sportkocsis karaktert domborítja ki. Ehhez jól passzol a praktikus kombi karosszéria, a futómű sem betonkemény, és a széria start-stop rendszerrel takarékos is az autó – azért a 4,2 helyett reálisabb 6-7 liter körüli átlagfogyasztással számolni.

A benzinmotornál csak a fogyasztáscsökkentő start-stop rendszer jelent újdonságot, de akik az élményautót keresik a Focus ST-ben, továbbra is erre voksoljanak. Élénken veszi a gázadásokat és lendületesen pörög fel a kétezres EcoBoost, miközben 250 lóerős és 360 newtonméteres teljesítményével élvezetesen gyorsítja a kocsit – hosszan kihúzatva a motorhang karcos és érces, persze a motorháztető alatt megbúvó „sötét erőhöz” mérten lehetne harsányabb is. Jó, hogy a váltót is intenzívebben lehet használni, és az ideálisabb súlyelosztás miatt egyszerre semlegesebb és némi provokálásra játékosabb is a benzines ST. A hegyi szerpentinen megkergetve ez tényleg képes széles mosolyt csalni a vezető arcára.

Áttekinthetőség, biztonság, kényelem

A korábbinál jobban áttekinthető a Focus ST műszerfala, és a 8 colos érintőképernyős, hangvezérléssel is utasítható Sync 2 navigációs és multimédiás rendszer kezelése is egyszerűbb. A biztonságot számos modern vezetőtámogató berendezés szavatolja: városi koccanásgátló, holttérfigyelés, sávelhagyásra figyelmeztetés és sávtartó asszisztens, táblafelismerés, fáradtságfigyelés, automata fényszóróvezérlés, keresztirányú forgalomfigyelés, valamint programozható Ford MyKey pótkulcsok.