BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Napirenden az e-autók ügye

Ma még kevés az elektromos autó Magyarországon, de a kormány lendületet adna az elterjedésüknek, az ösztönzők között vizsgálja az áfakedvezményt is. A jogszabályi alapok még idén megszülethetnek, és az infrastruktúra kiépítése is megkezdődik ebben az évben.

Jelenleg nincs megfelelő infrastruktúra, amely előfeltétele lenne az elektromos autók elterjedésének, másrészt azért nem épül ki a hálózat, mert kevés az elektromos autó. Ezt a gordiuszi csomót kellene valakinek mielőbb átvágnia ahhoz, hogy megmozduljon a piac – mondta a Világgazdaságnak Erdélyi Péter. A Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének (MGE) elnöke szerint az infrastruktúra fejlesztésének vagy együtt kellene haladnia a piaccal, vagy meg kellene előznie annak működését. Erdélyi szerint a hálózat kiépítésében az államnak szerepet kellene vállalnia például oly módon, hogy a közúti infrastruktúra mentén (például a parkolókban) töltőállomásokat alakítana ki, miközben a piac szereplői (töltőállomás, áruházak) is bekapcsolódnának ebbe a fejlesztésbe.

Ezek a járművek ma még nagyon drágák, a prémium kategóriába tartozókért húszmillió forintnál is többet elkérnek, igaz, 5-6 millió forintért is lehet „villanyautót” vásárolni. A Magyar Elektromobilitás Szövetség, az Autós Nagykoalíció és az MGE szerint az elektromos autók elterjedését szolgálná, ha valamilyen adókedvezményben részesülnének a vásárlók. A szakma javaslata szerint áfamértékű kedvezményt kellene kapniuk a vevőknek, és ez a kedvezmény már érezhető hatással lenne az árra – tette hozzá Erdélyi. A szervezetek azért nem az áfához kötnék a kedvezmény mértékét, mert azt a magánvevők nem tudnák visszaigényelni. Az adófizetés elkerülése is másfajta kedvezményt indokolna, ezért a szakmai szervezetek szerint inkább a személyi jövedelemadóból vagy a vállalkozási nyereségadóból kellene az elektromos autók vásárláshoz kapcsolódó kedvezményeket leírni – fogalmazott Erdélyi.

Jelenleg néhány tucat tisztán elektromos autó van forgalomban Magyarországon – mondta a Erdélyi Péter, aki szerint nemcsak a kis számuk miatt nem tűnnek ki ezek a környezetterhelés szempontjából kedvező adottságú járművek a sokaságból, hanem azért sem, mert megjelenésükben semmiben sem különböznek a „hagyományos”, benzines társaiktól. A megkülönböztetésnek pedig fontos szerepe lehetne abban, hogy a különböző kedvezmények igénybevételekor láthatóak legyenek ezek a járművek. Ezért a három szövetség azt javasolja, hogy az elektromos autók zöld rendszámot kapjanak. A megkülönböztető jel hiányában az ilyen járművek vezetői később könnyen „beleszaladhatnak” a hatóság bírságaiba.

A Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) is dolgozik a vásárlást elősegítő lépéseken. A tárca arról tájékoztatta lapunkat, hogy az áfakedvezmény vizsgálata mellett természetesen egyéb ösztönzők bevezetésére is javaslatot tesznek, például a buszsávok használatának lehetőségét, parkolási- és útdíjkedvezmények bevezetését. Az elektromos autót vásárolni tervezők számára biztató, hogy a következő kormányülések egyikén fog tárgyalni a kormány az NGM által készített Jedlik Ányos tervről. Ha pedig pozitív döntés születik a megvalósításról, megkezdődik a munka következő fázisa, ami azt jelenti, hogy az egyes érintett minisztériumok kidolgozzák a Jedlik Ányos tervben azonosított jogszabályi gátak lebontását szolgáló módosításokat, amelyeket még az idei év vége előtt hatályba is akarnak léptetni. A kabinet az év vége előtt végezni kíván a jogalkotási feladatokkal, és terveik szerint az idén megkezdődik az országos töltő-infrastruktúra kiépítése is – tette hozzá az NGM.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.