Dübörög a használtautó-import
A használt autók iránti egyre növekvő keresletet jól jelzi, hogy az utóbbi időben újra gombamód elszaporodtak az ideiglenesen kialakított (murvás) árusítóhelyek. Az adóelkerülések és a különféle trükkök miatt kedvező árú autók értékesítése nagyon jövedelmezőnek tűnik.
– A szakma nem a használtautó-import ellen van – emelte ki Gablini –, annál is inkább, mert egyes szegmensekben hiány van a használt autókból. A piac egészséges szerkezete miatt és környezetvédelmi, biztonsági szempontból is a 4–8 éves használt autók behozatala lenne kívánatos, ezzel szemben zömében 15–17 éves járművek érkeznek az országba, mert Nyugat-Európában ezeket le kell selejtezni, így olcsón beszerezhetők. Tehát az olyan használt autók kerülnek ilyen módon a magyar piacra, amelyeket Németországba vagy Romániába már évek óta nem lehet bevinni. Ezekben az országokban egy környezetvédelmi besorolás tiltja ki az utakról a környezetszennyező, balesetveszélyes, „roncs”-autókat. Ami tehát már máshol nem kell, azt hozzák hozzánk, illetve például Moldávia, Bulgária fogadja még be az ilyenfajta járműveket – mondta Gablini, aki azt is hozzátette: – Mi engedékenyek vagyunk. Ezek az idős autók tehát itt maradnak a nyakunkon, később pedig az adófizetők pénzén meg kell semmisíteni ezeket a járműveket. A jelenség megállításának érdekében a kormánynak, amelynek egyik szlogenje épp a környezetvédelmez kapcsolódik, meg kellene húznia egy határt, amely fölött nem lehetne behozni az ósdi, roncs járműveket – emelte ki az el elnök.
A használt autók behozatala nemcsak az említett környezetvédelmi, beleseti szempontból káros, hanem a gazdaságra is kedvezőtlen hatással van. A használ tautók döntő többsége ugyanis az áfa megfizetése nélkül, nem vállalkozás keretében kerül az országba – mondta Gablini, aki azt is hozzátette, hogy ezek az „importőrök” azért is veszélyesek, mert semmilyen szavatosságot nem vállalnak a járművekre, sok esetben pedig fellelhetetlenek.
A Központi Statisztikai Hivatal (KSH) adataiból az pontosan nem deríthető ki, hogy mely márkából hozzák be a legtöbb használt járművet, a hivatal adatai ugyanis a Magyarországon először forgalomba helyezett járművekre vonatkozik, vagyis a számokat nem bontják meg új és használt autókra. De ezekből kiderül, hogy a dobogón a Volkswagen, az Opel és a Ford áll. (Ezek között lehetnek tehát használt járművek is). A használt autó exportja viszont nem jelentős – mondta Gablini. Ez jórészt az árualap hiányával magyarázható. De ha mégis visznek ki autót Magyarországról, az például Ukrajnában vagy Modáviában talál gazdára – tette hozzá az elnök.
A Használtautó.hu adatai szerint rekordmennyiségű, mintegy 135 ezer darab használt autó adásvétele zajlott Magyarországon a második negyedévben, ami nyolc százalékkal haladja meg az előző negyedév, és 10 százalékkal a tavalyi év azonos időszakának hasonló értékét. Mindez kismértékben növekvő átlagárral párosulva a 2008-as válság óta mért legnagyobb szintjére, 135,2 százalékos magasságba lökte a gazdát cserélő használt autók összértékének alakulását mutató használtautó-indexet. (A használtautó-import és a használtautó-értékesítés között vannak átfedések: ilyen például az az eset, amikor egy behozott autó bekerül a hivatalos csatornába.)
– Bár az év eleje kissé pesszimistábban indult, a második negyedév a szokásos szezonális erősödésnél is nagyobb forgalomnövekedést produkált – magyarázta Fodor László, a Használtautó.hu szakértője. – Eközben az év eleji kisebb árcsökkenés is kompenzálódott: jelenleg valamennyi kategóriában szinte hajszálpontosan ugyanott állnak az átlagárak, mint egy évvel ezelőtt.
A jelenlegi piaci tendenciákat vizsgálva úgy tűnik, van még tere a használtautó-index további emelkedésének. Az év közepére ismét felgyorsult a használtautó-import növekedése: az első fél évben 30 százalékkal bővült ez a szegmens az egy évvel korábbi időszakhoz képest. Havonta erősen változó intenzitással, de átlagosan 12 százalékkal nőtt az újonnan forgalomba helyezett személyautók száma is. Mindez áttételesen növekvő forgalmat generál a hazai használtautó-piacon is, hiszen a fenti adásvételek az esetek zömében egy korábbi autó lecserélését jelentik.
Ezzel párhuzamosan kismértékben az árak is felfelé mozdulhatnak, mivel időközben a forint ismét jelentősen, 315 forint/euró körüli szintre gyengült, a drágább import pedig a helyettesítő hazai kínálatot is felértékeli.
A szakportál adatbázisát kategóriák szerint viszgálva megállapítható, hogy a használtautó-forgalom legnagyobb részét, 30 százalékot az alsó középkategóriába tartozó autók tették ki. A használtautó-behozatal hatása érezhető abban, hogy lassan, de folyamatosan nő mind a közép- és felső középkategóriába (jelenleg 29 százalék), mind az egyterűek kategóriájába (jelenleg 11 százalék) tartozó autók aránya a teljes piaci forgalmon belül.


