BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Felújításoktól nő a Rigips forgalma

Elsősorban a felújításoknak köszönhetően 30 százalékkal tudta növelni az első fél évben az egy évvel korábbihoz képest gipszkarton-értékesítését a Rigips. A Saint-Gobain Csoport érdekeltsége új termék bevezetésére készül, az ehhez szükséges technológiai fejlesztésre mintegy 150 millió forintot költöttek.

Az első fél évben az egy évvel korábbihoz képest 30 százalékkal nőtt a Rigips-gipszkarton értékesítése, a felfutásban meghatározó szerepet játszott a lakásfelújítások magyarországi felpörgése – mondta el érdeklődésünkre Piros Attila, a Saint-Gobain Hungary Kft. Rigips divíziójának vezetője.

Az építőipari anyagokat gyártó, franciaországi központú cégcsoport érdekeltsége a múlt évben 12 százalékkal tudta növelni bevételét. Ebben a szakember közlése alapján a felújítások játszották a főszerepet. Mind a lakossági szegmensben, mind az állami, önkormányzati ingatlanoknál komoly növekedést tapasztaltak a gipszkartonok és a portermékek iránti keresletben is. Az előbbiből például hatmillió négyzetméternyit értékesített tavaly a Rigips, ami mintegy 20 százalékos fejlődést jelentett 2013-hoz képest.

„A magyar piacon 50 százalék körül van a részesedésünk. A múlt évben 3-3,5 millió négyzetméternyi, a halmajugrai üzemünkben előállított gipszkartont exportáltunk, főként Szlovákiába és Szerbiába. Korábban jelentős felvevőpiacnak számított Ukrajna is, azonban az ottani konfliktus miatt új területeket kellett keresnünk termékeinknek, többek között Montenegróban, Albániában és Kosovóban jelentünk meg” – mondta el Piros Attila.

Az ukrán válság más szempontból is hatott a cégre, az egyik legnagyobb európai papírgyár ugyanis a harcok által érintett területen található, aminek hatására mintegy 20 százalékkal drágult ennek az alapanyagnak az ára, és ez érződik a végtermékeknél is. A Rigips vezetője szerint komoly problémát jelent a szárazépítészeti anyagokat előállító vállalkozások számára, hogy elmaradnak az új beruházások.

Piros Attila példaként említette Csehországot, ahol évente négyszer-ötször annyi új lakás épül, mint Magyarországon, azonban még az ottani gyártók is panaszkodnak a keresletre. De kedvezőtlenül érinti a szegmenst az is, hogy az utóbbi években drámaian visszaesett az új kereskedelmi egységek, bevásárlóközpontok építése, és ez utóbbiban a plázastop miatt nem is nagyon várható változás.

Az ekáer (elektronikus közúti áruforgalom-ellenőrző rendszer) bevezetése ugyanakkor kedvezően hatott a szektorra, eltűntek a piacról a korábban a legálisan tevékenykedő vállalatoknak jelentős gondot okozó, irreálisan alacsony áron kínált termékek.

Bár a felújítási kedv növekedése miatt bővül az értékesítés, a Rigipsnél igyekeznek új termékekkel is fejleszteni a piacukat. Tavaly kezdték gyártani a levegőben lévő formaldehidet (ami többek között az új ruhákban, dezodorokban, frissen festett falakban is megtalálható) megkötő gipszkartont, és szintén újdonságnak számít az emelt hangszigetelő képességű karton. Ez a szakember közlése alapján versenytársa lehet a hagyományos falazott megoldásoknak is. Magyarországon már négy olyan szálloda van, ahol ebből készültek az elválasztófalak, és a tapasztalatok azt mutatják, hogy alkalmazásával lényegesen csökkenthető a kivitelezési idő a hagyományos eljáráshoz képest, ugyanakkor a hangszigetelő képesség nem változik.

A Rigips már megkezdte az előkészítését egy újfajta gipszkarton előállításának is, amely Piros Attila szerint alapvetően megváltoztatja majd az emberek gondolkodását erről a termékről. A gyártáshoz szükséges technológiai fejlesztésre mintegy 150 millió forintot fordítottak, és valószínűleg Európát a magyarországi üzemből látják majd el a várhatóan az utolsó negyedévben piacra kerülő kartonnal.

Újabb műszakot indítanának

A Saint-Gobain cégcsoport magyarországi gipszkartongyárát 2008-ban adták át. Az ország egyetlen ilyen jellegű üzeme évente akár 18 millió négyzetméternyi termék előállítására is alkalmas lehet. A létesítményben jelenleg három műszakban dolgoznak, de már megkezdték a felkészülést arra, hogy beindítsanak egy negyediket is. A gyár a vállalatcsoporton belül az innovatív termékek előállításának tesztelésére is szolgál, emellett képzőbázis az új üzemekben dolgozók számára.


Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.