Cégvilág

Az Axel Springer se bírja tovább Oroszországban

Tizenegy évi jelenlét után az Axel Springer (AS) kivonul Oroszországból: a német médiacsoport a helyi Artcom Mediának adja el ottani érdekeltségeit, még nem közölt áron.

Az oroszországi Springer-portfólió része többek között a Forbes magazin orosz változata, az OK! és a GEO magazin, valamint a Finanz.ru. Azt nem tudni, hogy ezek mennyit hoztak a konyhára, mert az AS nem közöl országonkénti adatokat, de szakértők szerint nem lehet szó nagy összegről. Az Artcom Media eddig divatlapokat és dizájnmagazinokat jelentetett meg.

A kiadott példányszám alapján a legnagyobb európai lapkiadónak számító AS az egyik utolsó azon külföldi vállalkozások sorában, amelyek az orosz médiatörvény megváltozása miatt távoznak az országból.

A tavaly októberben elfogadott, jövőre hatályba lépő módosítások szerint egy külföldi vállalkozásnak legfeljebb 20 százaléknyi tulajdona lehet egy oroszországi médiatársaságban. Korábban csak a rádió- és tévétársaságoknál volt 50 százalékos limit, a nyomtatott és az online sajtóban semmi nem korlátozta a külföldi jelenlétet. Az AS számára elfogadhatatlan lett volna egy kisebbségi részesedés – írta közleményében a csoport nemzetközi divíziójának elnöke, Ralph Büchi.

A finn Sanoma már áprilisban eladta a Vedomosztyi gazdasági napilapban meglevő 33 százalékos részesedését (a vevő, Demjan Kudrjavcev korábban a konkurens Kommerszant főszerkesztője volt – emlékeztetett a Financial Times, amelynek kiadója szintén érdekelt a Vedomosztyiban).

Az amerikai Discovery Communications augusztusban egy vegyes vállalatba vitte be orosz érdekeltségét, partnere a Vlagyimir Putyin házi milliárdosai közé tartozó Jurij Kovalcsuk. Az államfőt támogató oligarchák soraiból kerülhet ki a CTC Media tévétársaság vevője is: a Bloomberg értesülése szerint a svéd Modern Times Group a leggazdagabb orosznak, a helyi médiában már számos érdekeltséggel rendelkező Alisher Usmanovnak adhatja el.

Axel Springer
Kapcsolódó cikkek