BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Képet ad a Tate a Hatvany-örökösöknek

Több évtized után a londoni Tate Gallery visszaadja a Hatvany-örökösöknek John Constable egyik festményét, amelyet a második világháború során raboltak el Hatvany Ferenc gyűjteményéből, és ezt követően több kézen át került a világhírű Tate Gallery gyűjteményébe.

A Tate Gallery által visszaszolgáltatandó Brightoni tengerpart című festménynek a háború utáni sorsáról annyi ismeretes, hogy 1962-ben került a londoni Leger Galériába, majd innen a Worchester városában levő Broadway Art Gallerybe, ahol megvásárolta az a tulajdonos, aki végül a Tate-nek adományozta 1986-ban. Az egykori Hatvany-gyűjtemény örökösei 2012-ben nyújtották be igényüket a képre az ezekben az ügyekben eljárni hivatott Spoliation Advisory Panelhez.

Peresztegi Ágnes, a restitúciós ügyek jogi szakértője, aki az örökösöket az eljárásban képviselte, elmondta: még ha a Panellel nem értettek is mindenben egyet, a washingtoni alapelvek alapján akkor is méltányos és igazságos döntés született.

A Spoliation Advisory Panelt (Elrabolt Műkincsek Tanácsadó Bizottságát) 2000-ben hozták létre az Egyesült Királyságban, és a 2009-es törvény alapján annak érdekében jár el, hogy a holokauszt alatt elrabolt műkincsekkel kapcsolatos igényeket rendezze, amennyiben a műtárgy ma az Egyesült Királyság egyik nemzeti gyűjteményében található.

A testület nemcsak a jogi helyzetet vizsgálja, hanem a morális elvárásokat is, beleértve az igény erkölcsi alapjait, s ez megalapozhat egy visszaszolgáltatási kötelezettséget akkor is, ha jogtechnikai okok miatt (elévülés, elbirtoklás stb.) nem lenne kötelező visszaadni a műtárgyat.

A Panel 2014-ben javasolta a Tate-nek, hogy adják vissza a festményt az örökösöknek, és a Tate döntött is a visszaadásról, de az újsághírre felfigyelt a Szépművészeti Múzeum, és megküldött a Tate-nek egy 1946-os kiviteli engedélyt, amely szerint a festményt hivatalos engedéllyel vitték ki Magyarországról, bár nem a Hatvany család, hanem egy, a család által ismeretlen kérelmező. A múzeum munkatársai ugyanakkor nem tartották fontosnak, hogy a dokumentumot a Hatvany család képviselőjének is megküldjék.

A dokumentum miatt mind a Tate, mind a Hatvany család újabb kutatásba kezdett. Ennek az eredményét értékelte most a Panel azzal, hogy újra megállapította: a festmény a második világháború során került ki a Hatvany-gyűjteményből, és a feltárt bizonyítékok alapján az a valószínű, hogy a művet olyan személyek vitték ki az országból, akik vagy nem tudták, hogy az a Hatvany-gyűjteménybe tartozik, és a második világháború során eltűnt műkincsek listáján szerepel, vagy bíztak abban, hogy a Szépművészeti Múzeum által lefolytatott kiviteli eljárás alatt ez a tény nem tűnik fel senkinek.

Mravik László művészettörténészt is meglepte a Szépművészeti Múzeum önálló lépése az ügyben, mert amikor állami megbízásból a Sacco di Budapest című katalógust szerkesztette (ebben a kötetben összefoglalta a Magyarországról a második világháború következtében hiányzó műkincseket), a Szépművészeti Múzeum adattárában nem kutathatott. Reméli azonban, a Szépművészeti Múzeum ezzel megnyitja az adattárát, és végre érdemi segítséget nyújt abban, hogy akár az ott jogtalanul őrzött műtárgyak is visszakerülhessenek jogos tulajdonosukhoz.

A példaértékű nagy-britanniai döntés korábbi és mostani indoklásai mintául szolgálhatnak a két éve elfogadott magyar restitúciós törvény végrehajtására is, amely igencsak akadozik. Így ugyanis méltányosan rendezhetők az elmúlt évtizedekben elhúzódó restitúciós ügyek. Ez a törvény ugyanakkor Magyarország számára is különleges alkalmat nyújthat, hogy teljesítse az 1998-ban aláírt washingtoni alapelveket.

„Csak az elmúlt években Lengyelország, Németország és most az Egyesült Királyság is adott vissza olyan műkincseket, amelyeket a holokauszt magyar üldözötteitől raboltak el, és ezzel megerősítették a washingtoni alapelveket és a terezini nyilatkozatot, amely a holokauszt alatt elrabolt műkincsek visszaadására szólít fel – mondta Ronald S. Lauder, a World Jewish Congress elnöke. – Bízom benne, hogy a lefolytatott kutatások alapján Magyarország végre abban a helyzetben van, hogy a műkincs-visszaszolgáltatási kérelmeket az ügy érdemét figyelembe véve tudja vizsgálni, és a visszaszolgáltatás morális kötelezettségét is szem előtt tudja tartani, mint a mostani egyesült királysági döntés.”

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.