BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Kortárs ékszerek az éjszakában

Bécsi mintára első alkalommal rendezik meg Budapesten november 13-án az Ékszerek Éjszakáját, amelynek célja felhívni a figyelmet az egyedi kortárs ékszerekre, és növelni a keresletet irántuk. Ötven művész 25 kiállítását tekinthetik meg a látogatók.

Újabb terület hirdette meg a maga éjszakáját, amikor a szokásos nyitvatartás után is várják a látogatókat. A kortárs műkereskedelem bevett intézményei az ilyen típusú, közönség- és potenciális vásárlói kört bővítő rendezvényei és a hazai szereplők – művészek és galériák egyaránt – rájöttek arra, hogy az egy időben történő megjelenésnek nagyobb a reklámereje, összefogva szélesebb körben, nagyobb dolgokat lehet csinálni az egyébként is elterjedt fesztiváljellegű eseményekkel.

A magyar ötvösök és ékszertervezők munkái kvalitásosak és kreatívak, de nehéz észrevetetniük magukat, elérni azt a réteget, amelyik értékeli az egyedi darabokat, nem idegenkedik a szokatlan vagy feltűnő megoldásoktól, és áldoz is rájuk. Nem tett jót a hivatásos ékszertervezőknek az aktuálisan divatos DIY (csináld magad) otthoni divatkiegészítő barkácsolás széles körű elterjedése, ráadásul a hobbi-ékszerkészítők megjelentek az eddigi eladási fórumaikon, mint például a WAMP, és az általuk kínált olcsó ékszerek megnehezítették a művészi igényű, tervezett, szaktudással készített ötvösmunkák eladását.

Az ékszerekkel foglalkozó rendszer gyenge, a kereskedelmi galériák száma Budapesten bőven megáll tíz alatt, vidéken pedig mindössze egy található, a pécsi Ezüstláz Galéria. Tulajdonképpen mindannyian a túlélésért küzdenek. A színtér legerősebb ékszergalériája, a budapesti Sterling nemrégiben be is zárt. Árveréseken kortárs egyedi ékszer felbukkanására nincs példa.

Európában más a helyzet, ott az ötvenes évek óta virágzik ez a terület. A nyugat-európai kortárs ékszerkészítés és -kereskedelem legfontosabb helyszíne München, ahol a legerősebb az ez irányú egyetemi oktatás is. A hatvanas évek óta tartják a városban minden év márciusában a Schmuck névre hallgató kiállítássorozatot. Mértékadó központi kiállítására pályázat és szigorú előszűrő után engedik csak be a tervezőket. Nyolcvan helyszínen Scmuck OFF néven mutatkoznak be a többiek.

A kortárs ékszer élvezetéhez ismeretek szükségesek, a hazai közönség ebből a szempontból hátrányból indul, sokkal alacsonyabb óraszámban és szűkebb merítésben tanulunk az oktatásban akár vizuális kultúrát, akár művészettörténetet. Ez is hozzájárul ahhoz, hogy az első reakció gyakran a meghökkenés. Ezt követi az ár sokallása.

A galériák százszázalékos haszonkulccsal dolgoznak, amelyhez hozzáadódik a 27 százalékos áfa, így keletkezik a gyakran eladhatatlan árú ékszer. A művész által eredetileg 20 ezer forintért beadott tárgy 50 ezer forintért kerül a vitrinbe, s közben a szereplők közül senki nem elégedett. A vevő sokallja és nem veszi meg, a művész a költségek levonása után nagyjából 8 ezer forintot keres vele, a galériásnak pedig nincs forgalma. Nem volt ez mindig így, 2006-ig az iparművészeti tárgyak áfamentesek voltak. A galériások (hasonlóan a kortárs galériák egyesületéhez) többször lobbiztak az áfa csökkentéséért, de sikertelenül. A 27 százalékos adó gyakorlatilag okafogyottá tette a zsűrizéssel foglalkozó lektorátus tevékenységét, nem érdemes a tervezőknek eléjük vinni munkáikat, így persze nincs is háttérintézmény, amely minőségi garanciát adna.

Az Ékszerek Éjszakája ebben a helyzetben szeretne vásárlóerőt generálni. A rendezvényt a FISE (Fiatal Iparművészek Stúdiója Egyesület) színeiben hét művész szervezi, a galériák pedig helyszínt biztosítanak A projektet vezető Vékony Fanni, az egyesület ötvös tagozatának vezetője korábban szakmai beszélgetéseket és tanulmányutakat szervezett Münchenbe és Bécsbe, maga is ékszereket készít, és az előző években egy tervezőcsoport tagjaként kiállított a Schmuckon is. Hisz a művészkezdeményezésekben. Különösen azokban a városokban, ahol sok művész él, de kevés a műtárgyvásárló, összefogással, együttes megjelenéssel lehet csak célt érni.

A rendezvény alacsony költségvetéssel számol, de a szükségesnek ítéltnek csak valamivel több mint a harmadát kapták meg az NKA-tól. Pályáztak a Design Terminálhoz is, pénzt nem kaptak, viszont itt lesz az Ékszerek Éjszakájának központi kiállítása.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.