BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Leigázzák Frankfurtot az elektromos autók

Éveken át azzal magyarázták lemaradásukat a német gyártók, hogy messze van még a villanyautók tömeges elterjedése, ezért nem is léptek piacra ilyen modellekkel, a frankfurti nemzetközi szalonon viszont már komoly flottákkal támadnak.

Veszélyesnek ítélte a bebocsátásra várók tömegét a tűzoltóság, ezért nem engedték be az összes meghívottat a világ legnagyobb autógyártójának rendezvényére, ahol nyolc márka újdonságait mutatták be. Hagyományához hűen a VW konszern már a Frankfurti Autószalon (IAA) első szakmai napját megelőző estén leleplezte újdonságait, amelyek között szerepelt Audi, Bentley, Bugatti, Lamborghini, Seat, Škoda, Porsche és Volkswagen.

A lepelhullás után sem lett minden látható, hiszen az igazi újdonságok az extravagáns karosszériák alatt lapulnak. A premiermodellek között egyre több a multifunkciós, és ez most nem sportos terepjárót vagy családias egyterűt jelent, hiszen jó néhány már sokkal többet nyújt egy átlagautónál: a guruló szórakoztató-központtá válás folyamata több évtizedes folymat, de ezek mellé még bejött az iroda, a relaxációs funkció és az ülésbe épített konditerem.

Prezentáció közben zuhant a padlóra

Először megszédült, majd elvesztett egyensúlyát, és két autó között hátraesett sajtótájékoztatóján a BMW igazgatótanácsának 49 éves elnöke: Harald Kruger magától felállt, majd segítséggel kisétált a standról. Orvosi vizsgálat után azt a tájékoztatást adták a cégtől, hogy nemrég tért vissza hosszú külföldi útról, valószínűleg kimerültség és stressz idézte elő a keringési zavarát. A mérnök végzettségű Krüger 2015. május 13. óta vezeti a vállalatot, ahol 1992 óta dolgozik.

Nem akármilyen a Porsche legújabb négyülésese sem, amely egyértelműen a Panamera sport-limuzin-kupé (vagy minek is nevezzük) luxusautó utódja. Sokat sejtet a tanulmánymodell neve: a villamos hajtású Mission E-ben 800 voltos elektromos hajtáslánc dolgozik. A megkettőzött feszültséggel működő Turbo Charging rendszerrel negyedóra alatt nyolcvanszázalékosra lehet tölteni az lítiumion-akkumulátorokat, amelyek négyszáz kilométeres útra elegendőek. További előny, hogy a kisebb áramerősség miatt vékonyabb rézkábelek is megfelelnek, ám hiába a nagyobb feszültség, ha globálisan még a 400 voltos villámtöltőből sincs sok, ezért a Mission E saját garázsban és induktív töltéssel is feltölthető, vagyis sem kábel, sem csatlakozódugó nem kell, elég az autóval a töltő tekercse fölé gurulni, és közvetlen kapcsolat nélkül indul az áramfelvétel.

A Porschénak nemcsak hajtott, de kormányzott is mind a négy kereke, és ötszáz kilowattos rendszerével álló helyzetből 3,5 másodperc alatt gyorsul százra, és 12 másodperc alatt már kétszázas tempóval száguld. Az utastérben négy önálló ülés van, a villamos rendszernek köszönhetően a padló teljesen sík. A futurisztikus műszerfalon nincsenek hagyományos kapcsolók, mert az egyes funkciók kiválasztásához elég a megfelelő kijelzőre pillantani, és a vezető szemmozgását követő optikai rendszer ezredmásodperc alatt a megfelelő menüponthoz rendeli, a funkció a kormányon elhelyezett univerzális kapcsolóval aktiválható. A megjelenítés ergonomikusan igazodik a pilóta magasságához és üléspozíciójához. A Mission E holografikus kivetítővel is segíti a vezetőt, aki tükrök helyett visszapillantó kamerák segítségével láthatja a mögötte lévő forgalmat a szélvédő két szélére helyezett képernyőkön.

Hasonló rendszerek működnek majd az Audi e-tron quattro modelljében: a kissé terepjárós, kombis elektromos luxus-szabadidőjárművet három villanymotor hajtja, egy az első tengelyt, kettő a hátsókat. A 435 lóerős rendszerteljesítmény szükség esetén, például előzéskor, 503 lóerőre, a nyomaték 800 Nm-re növelhető. Egy töltéssel 500 kilométeres útra képes az indukciósan is tölthető Audi, ahogy a VW konszern másik márkája, a Porsche.

A sebességnek megfelelően változtatja alakját a Mercedes IAA hibrid tanulmánymodell: a négyajtós kupé 80 km/óra feletti tempónál nyolc karosszériaelemét kitolva csökkenti a légellenállást, ezzel az autó 39 centivel megnő, ami 543 cm-es hosszúságot jelent.

Hiába azonban a német, azaz hazai offenzíva, az indiai tulajdonú brit Jaguar ellopta a show-t, legalábbis a szalonon, mert vidámparki hullámvasutas attrakcióval mutatta be első terepjáróját, és 6,5 G-s gyorsulással, 360 fokos szögben forogva Guinness-rekordot állított fel az F-Pace modellel.



Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.