BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Ötezer forintos dugódíj

A BKV finanszírozásának kapcsán a Világgazdaságban a múlt héten megfogalmazott forgatókönyv valósulhat meg, Tarlós István főpolgármester ugyanis pénteki sajtótájékoztatóján bejelentette, hogy a miniszterelnökhöz fordul a BKV finanszírozásának ügyében. A főpolgármester emlékeztetett rá, hogy a budapesti tömegközlekedés biztosítása a főváros törvényen alapuló kötelezettsége, az államtól átvett feladat, „de messze túlnyúlik a főváros határán át az agglomerációba”. Ez – az utazási kedvezményekkel együtt – évente 30 milliárd forintos többletterhet jelent a fővárosnak.

Budapest kötelessége a törvény szerint a közigazgatási határig tart, utána elvileg egy centiméterrel sem – hangsúlyozta a főpolgármester. Ennek ellenére a főváros 26 települést, összesen 350 ezer embert érintő közösségi közlekedést – köztük öt HÉV-vonalat – működtet az agglomerációban. Budapest egy fillért sem kap az agglomerációs HÉV-vonalak üzemeltetésére. Az agglomerációs közlekedés fenntartása a fővárosnak évente 15,9 milliárdba kerül, „négyszer annyiba, mint amennyi bevétele származik belőle”.

A főpolgármester elmondta, hogy reális költségmegosztás esetén az agglomeráció településeinek a mostani hozzájárulásukat a húszszorosára kellene növelniük, „ami nem reális”. A probléma megoldása az lehet, ha Budapest többlettámogatást kap a központi költségvetésből, vagy az állam visszaveszi a szolgáltatást – tette hozzá Tarlós. A főpolgármester szerint célszerű volna megvizsgálni azt is, hogy az utazási kedvezményeket átalakítsák, rászorultsági alapon. Jelenleg ugyanis a fővárosban a teljesen díjmentes utazások aránya több mint 12 százalék, ami nagyon magas.

A dugódíjjal kapcsolatban a főpolgármester elmondta, hogy a fővárosi kerületi polgármesterek és szakemberek kétlépcsős javaslatot dolgoztak ki: az egyik az egész fővárosra érvényes Budapest-matrica bevezetését jelenti, ami évente 5000 forintba kerülne, és a megyei autópálya-matricához hasonlóan működne, vagyis ezzel a vidéki lakosok az egész fővárosban közlekedhetnének. Az éves „matrica” mellett lenne havi is, ez 450-500 forintba kerülne, és ezek összességében éves szinten 700-800 milliós bevételt hoznának a fővárosnak. Amennyiben ezt kiterjesztenék a budapesti lakosokra is, az 2-2,5 milliárd forint bevételt eredményezne. A másik elképzelés szerint egy kombinált rendszert vezetnének be, vagyis a Budapest-matrica mellett a szűkebb belvárosra (a Hungária körútnál bentebbi területre) vonatkozó, még meg nem határozott mértékű díjat vetnének ki. Ehhez jogszabály-módosításra is szükség lesz – tette hozzá Tarlós.

Budapest nem fizet

A főváros a 2017-es vizes-vb előkészületei miatt adta át ingyen az államnak a Dagály fürdőt, az átadásért viszont kétmilliárd forint áfát kellene fizetnie a városnak. Ezt a főváros nem tervezi, nem kívánja kifizetni – hangsúlyozta Tarlós, aki szerint mivel a terület köztulajdonból került át köztulajdonba, nem lehet vagyonvesztésről beszélni.


Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.