Hét darab mentőhelikpotert bérelne öt évre a kormány úgy, hogy a megkötendő szerződésekben vételi jogot is kell biztosítani – derül ki a Magyar Közlönyben megjelent kormányhatározatból. A lépés azért vált szükségessé, mert a jelenleg élő bérleti szerződés 2016 márciusában lejár. A kormányhatározat felhívja az emberi erőforrások miniszterét, hogy a Magyar Légimentő Nonprofit Kft. közreműködésével gondoskodjon a bérléshez szükséges közbeszerzési eljárás lefolytatásáról, illetve – a nemzetgazdasági tárca vezetőjével együtt – a szükséges éves bérleti díj rendelkezésre állásáról.
A kormányhatározatban foglaltak persze túl nagy megleleptést nem jelentenek, hiszen azt eddig is tudni lehetett, hogy a mentőhelikopter-flotta egy részének hamarosan lejár a bérleti szerződése. Miután pedig a katonai gépekkel közös beszerzésre – előrelépés hiányában – már jövő márciusig nincs esély, ez tűnik a kézenfekvő megoldásnak.
A tenderen az Airbus Helicopters által gyártott EC135 típus tűnik a legnagyobb esélyesnek, több okból is. Az egyik, hogy a 2014 őszén zárult tenderen is ez a típus volt a nyertes, amelynek nyomán a hazai flottában csak ilyen gépek szolgálnak. Másrészt a jelenlegi személyzet kiképzése EC135 típusú gépekre szól, ami költséghatékonysági szempontból már elég komoly tényező lehet.
Ráadásul a típus nagyon kedvelt a légi mentési feladatot ellátó szervezetek körében: 1996-os megjelenése óta több mint 500 darabot adtak már el belőle kifejezetten mentési feladatokra, így iparági becslések szerint jelenleg minden negyedik mentőhelikopter EC135-ös.
Az EC135 két hajtóműves, gázturbinás, főleg kutató-mentő feladatokra alkalmazott könnyűhelikopter. Az EC135-ös a két 634 lóerős gázturbinája közül az egyik meghibásodásának esetén is repülőképes marad, ami egy városok felett repülő mentőhelikopternél alapvető követelmény. A gép 12,16 méter hosszú, rotorátmérője 10,2 méter. A maximális felszállótömege 2910 kilogramm, 254 km/órás utazósebességével 635 kilométert tud megtenni.
Az ország egész területén biztosított légi mentésért a Magyar Légimentő Nonprofit Kft. felel. A szervezet honlapján szereplő tájékoztató szerint kiemelten közhasznú társaságként alapfeladatuk az országon belüli mentés (azonnali feladatok), illetve a szakmai progresszivitás figyelembevételével a betegszállítás (azonnali, legfeljebb egy órán belüli feladatok). Emellett a szabad kapacitás terhére végeznek biztosítói megkeresés után külföldi betegszállítást, sport- és tömegrendezvényeket biztosítanak (Forma–1, ralifutamok) a mentési rendeletben foglaltak, illetve egyéb vonatkozó szabályzók szerint. Küldetésük legfontosabb célja, hogy a lakosság egészének biztosítsák minél nagyobb arányban a 15 percen belüli kiérkezést. A hét bázis elhelyezésénél ezt az alapelvet tekintették legfontosabbnak.
Katonai gépekkel nem állunk jól
Bár a honvédelmi tárca alaposan előkészítette a katonai helikopterflotta lecserélésére vonatkozó tender kiírását, a kormány döntésének hiányában még mindig nem történt előrelépés az ügyben. Ez annak ellenére van így, hogy a beszerzés évek óta húzódik, igaz, a halasztás hátterében többször inkább politikai színezetű okok állhattak. Katonai gépből nagyjából húsz darab beszerzéséről szólnak a tervek, vegyes fealadatokra. A beszerzés iránt természetesen több nagy gyártó is érdeklődik: a potenciális jelentkezők között szerepel a német–francia Airbus Helicopters, az olasz AgustaWestland, illetve az amerikai Sikorsky is. A közelmúltban ugyanakkor a Magyar Nemzet arról írt, hogy a kabinet inkább hajlik a jelenlegi, orosz gépekből álló flotta további – akár 2020-ig tartó – üzemeltetésére.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.