BUX 41,779.48
+0.74%
BUMIX 3,950.99
+1.32%
CETOP20 1,976.81
+0.33%
OTP 9,904
-3.75%
KPACK 3,100
0.00%
0.00%
0.00%
+1.14%
-0.61%
ZWACK 17,050
0.00%
0.00%
ANY 1,620
+1.25%
RABA 1,180
+2.16%
-4.29%
-0.24%
+6.16%
-0.92%
OPUS 188.8
+2.61%
+11.11%
-0.74%
0.00%
+2.74%
OTT1 149.2
0.00%
+3.54%
MOL 2,700
-0.59%
0.00%
ALTEO 2,390
+1.70%
-9.09%
+0.40%
EHEP 1,590
+4.95%
0.00%
+0.64%
MKB 1,972
0.00%
0.00%
-1.20%
0.00%
0.00%
SunDell 41,600
0.00%
-0.47%
0.00%
+1.48%
+5.71%
+4.38%
+2.48%
GOPD 12,700
0.00%
OXOTH 3,740
0.00%
+4.09%
NAP 1,190
+1.54%
0.00%
0.00%
Forrás
RND Solutions
Cégvilág

Milliárdos beruházások hiúsultak meg

Mi történt volna, ha az utóbbi években nem változott volna meg ilyen erősen a szabályozási környezet? – szólt a konferencia egyik panelbeszélgetésének résztvevőihez intézett kérdés. Pálinkás Zsolt, a Tesco-Global Áruházak Zrt. ügyvezető igazgatója szerint ebben az esetben mintegy 80-90 milliárdos beruházást valósított volna meg a Tesco az elmúlt években, ami mintegy kétezer munkahelyet teremtett volna. Heiszler Gabriella, a SPAR Magyarország Kereskedelmi Kft. ügyvezető igazgatója szerint a bizonytalan üzleti környezet megnehezíti a beruházásokat. „Negyedannyi, harmadannyi beruházást valósítottunk meg az elmúlt években, ez több tízmilliárdos tételt jelent. A korábbi évek bővítéséhez képest most stagnál a foglalkoztatottak létszáma” – tette hozzá. A Magyar Bevásárlóközpontok Szövetségének elnöke, Gyalay-Korpos Gyula pedig több olyan tervezett bevásárlóközpont-beruházást említett, amelyet jegelni kellett a szabályozási környezet változása miatt.

Egy másik, a beszállítók lehetőségeiről szóló panelbeszélgetésen Pirint János, a Tesco-Global Áruházak Zrt. beszerzési igazgatója azt emelte ki, hogy „nincsen exportpiac hazai piac nélkül”. Szerinte azzal, hogy a Tescónál a régiós országokat közös közép-európai vezetés alá vonták össze, komoly lehetőség nyílt a hazai beszállítók számára, mert így egyszerűbben ki lehet jutni a külpiacokra. A különböző típusú szereplők közötti versenyről elmondta: a diszkontok hipermarketek akarnak lenni, de ez fordítva is igaz, néha tudathasadásos helyzetek jönnek létre.

A Fornetti kereskedelmi és marketingigazgatója, Bánhidi Attila szerint a kereskedelmi láncok régiós piacán Magyarországon a legkisebb mértékű a lokálpatriotizmus.

A konferencia harmadik panelbeszélgetésén Antalffy Gábor, a Kereskedők és Vendéglátók Országos Érdekképviseleti Szövetségének elnöke arról beszélt, hogy a kereskedők megítélése mindig negatív volt. Az egymást követő kormányzatok mindig ezt a szektort akarták kifehéríteni, úgy tekintettek az ágazatra, mint ahonnan ki lehet venni a pénzt. „Az igazi feketekereskedelmet, az áfacsalásokat azonban az online kassza nem kezeli.”

Gablini Gábor, a Gépjármű Márkakereskedők Országos Szövetségének elnöke szerint a pénztárgép bevezetése segítette fehéredni a szektort, de ezzel egyben tovább nőtt a tisztességes szereplők versenyhátránya a feketegazdasággal szemben, ahol még adószámmal sem rendelkeznek. Kiemelte: a használt autókereskedelemben jelentős a feketegazdaság aránya. Gablini Gábor azt is kiemelte, hogy a válság mellett kapott egy másik nagy sebet a hazai gépjármű-kereskedelem, ami a válságadó kivetése volt. „Ez mélyütés volt a szakmának” – mondta. A válság során a szektor szereplőinek több mint 60 százaléka ment tönkre, de szerinte lehet, hogy csak 40 százalék jutott volna erre a sorsa, ha csupán a piaci hatások érték volna az ágazatot, és a különadó nem.

Értesüljön a gazdasági hírekről első kézből! Iratkozzon fel hírlevelünkre!
Kapcsolódó cikkek