BUX 38,644.57
-1.50%
BUMIX 3,853.23
+0.02%
CETOP20 1,945.79
-0.35%
OTP 8,530
-5.33%
KPACK 3,100
0.00%
0.00%
0.00%
-1.40%
+0.42%
ZWACK 17,450
+0.29%
0.00%
ANY 1,600
-0.62%
RABA 1,145
-1.72%
0.00%
-3.62%
-1.35%
+0.47%
0.00%
-5.14%
-1.90%
0.00%
-0.54%
OTT1 149.2
0.00%
-2.24%
MOL 2,560
+2.24%
+0.77%
ALTEO 2,270
+3.18%
0.00%
+1.87%
EHEP 1,545
-3.13%
0.00%
+0.79%
MKB 1,972
0.00%
0.00%
+0.35%
0.00%
0.00%
SunDell 42,000
0.00%
0.00%
-1.16%
-7.46%
0.00%
+0.96%
NUTEX 10.85
+2.36%
GOPD 12,000
0.00%
OXOTH 3,700
+9.79%
+4.53%
NAP 1,188
-1.49%
0.00%
0.00%
Forrás
RND Solutions
Cégvilág

Az idősek kapnak az elején e-jegyeket

Az év végén megkezdődik Budapesten az elektronikus közlekedési jegyrendszer fokozatos elindítása. A költséges beruházás azonban nem hoz díjemelést.

A Budapesti Közlekedési Központ (BKK) több mint 1500 munkatársa decemberben elsőként kapja meg elektronikus kártyáját – közölte a Világgazdasággal a BKK. A jelenlegi tervek szerint a 65 éven felüliek, utána pedig az éves és havi Budapest-bérlettel utazók számára nyílik meg a lehetőség a rendszer használatára, végül 2017-ben a bérlettel és a jeggyel utazók igényelhetik az utazáshoz szükséges elektronikus chipkártyát. (Ezzel az újítással a BKK már jövőre képes lesz pontosan kimutatni, hogy hány 65 éven felüli használja ingyenesen a járatokat – ez a közlekedési társaság állami támogatásáról szóló megállapodás miatt lehet fontos).

A teljes elektronikus jegyrendszer bevezetése több lépcsőben, párhuzamosan folyik. Elsőként a kártya kibocsátásának rendszerét alakítja ki a BKK, valamint az ahhoz szükséges szoftvereket tesztelik a szakembereik. Ez a BKK szerint azért fontos mozzanat, mert a rendszer teljes bevezetését követően több millió kártya kerül forgalomba.

A kártyakibocsátással párhuzamosan további két területen kezdődik meg, illetve folytatódik a fejlesztés. Egyrészt a központi hardver- és szoftverrendszerek, interfészek és tranzakciós rendszerek elkészítésén dolgozik a BKK a szállítóval közösen, másrészt a Futár rendszerhez hasonlóan több mint 2700 fővárosi közösségi közlekedési járműre kell felszerelni az érvényesítő készülékeket. A metrókapukat és HÉV-vonalakat a projekt 2017. decemberi zárásáig bekapcsolják a rendszerbe.

Összességében tehát a járművek, illetve a metró- és HÉV-állomások készülékeinek felszerelését követően lehet a rendszer üzemszerű indításáról beszélni, ezt a jövő év második felében kezdi meg a szállító.

A teljes körű működéshez a rendszer egyes elemeit össze kell kapcsolni egymással és egy központi szerveregységgel. A kapuk és a jegyérvényesítő készülékek erről a szerverről töltik le azt az információt, hogy az utas érvényes jeggyel vagy bérlettel utazik-e. Ezt az adatkapcsolatot fizikailag is és szoftveresen is ki kell építeni. A rendszert emellett a BKK számviteli rendszereivel is össze kell kötni azért, hogy minden egyes tranzakció – jegyértékesítés, utazás, számlaigénylés – a magyar számviteli szabályok szerint történjen.

Az elektronikus jegyrendszer bevezetése jelentős fejlesztést igényel, de emiatt semmiképpen sem emelkednek az utazás költségei, díjai – közölte a BKK. Ennek az az oka, hogy a rendszer bevezetése – a nyugat-európai tapasztalatok alapján – többletbevételt hoz a fővárosnak. Növeli a fizetési hajlandóságot, az utasok kényelmi szempontok alapján egyszerűbben és pontosabban tudják igénybe venni a BKK szolgáltatásait. A fizetési módok és lehetőségek kiterjesztése mellett a főváros elsősorban az elektronikus jegyrendszer bevezetésétől várja a fizetési fegyelem javulását, valamint ennek folyományaként a fővárosi közösségi közlekedés viteldíjbevételeinek növekedését. Az EBRD-hitel visszafizetésének forrása ezen többletbevétel lesz, ezért nem indokolt, hogy a hitelt továbbhárítsák az utasokra – emelte ki a közlekedésszervező vállalkozás.

Új ügyfélcentrumok is lesznek

Az elektronikus jegyrendszer bevezetését az Európai Újjáépítési és Fejlesztési Bank 54,5 millió euró értékben finanszírozza a 2013. szeptemberben aláírt kölcsönszerződés értelmében. A fővárosi önkormányzat a 2013 áprilisában megkötött fejlesztési megállapodásból 5,3 milliárd forintot bocsátott a BKK rendelkezésére. A BKK-nak további mintegy 800 millió forintra lenne szüksége az elektronikus jegyrendszer kiszolgálásra alkalmas új ügyfélcentrumok kialakításhoz. A jövő év végére ugyanis megszűnnek a zártablakos pénztárak, így városrészek maradhatnak élőerős ügyfélkiszolgálás nélkül. A szerdai közgyűlésre készült előterjesztés szerint javasolják a 813 millió forintos támogatást.




Értesüljön a gazdasági hírekről első kézből! Iratkozzon fel hírlevelünkre!
Kapcsolódó cikkek