BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Nincs ok a felhőtlen optimizmusra

Várhatóan idén is tovább nő a televíziós és a teljes reklámpiac, de már tavaly több olyan szabályozási és piaci változás kezdődött, amely az idei eredményeket kedvezőtlenül érintheti.

Idén október végéig listaáron már csaknem annyit költöttek a cégek televíziós reklámokra, mint tavaly a teljes évben – derül ki a Nielsen Közönségmérés Kft. adataiból. Miután az nem derül ki, hogy a médiavállalkozások mekkora mértékű kedvezményt adtak a hirdetőknek, ezek az adatok valójában csak a tendenciáról árulkodhatnak. Információink szerint egyes kábeltévék körülbelül 95 százalékos engedményszinttel dolgoznak a listaárhoz képest, míg a két nagy kereskedelmi tévé 75-80 százalékossal. Idén októberig a listaáras televíziós reklámköltés mintegy 770 millió forintot tett ki, míg tavaly a teljes évben 775 millió forint volt.
A listaáras és a valós költés közötti különbséget jól szemlélteti, hogy a 2014-es teljes tényadatok alapján számított reklámtorta a 2013-as 175,5 milliárd forintról 189,05 milliárd forintra emelkedett, vagyis 7,77 százalékkal növekedett.

Felhőtlen optimizmusra még idén sincs oka a piacnak – fogalmazott a Világgazdaságnak Urbán Zsolt, a Magyar Reklámszövetség elnöke, aki hozzátette, hogy óvatosan örülhetünk, mert ugyan több médiatípusnál nagyarányú növekedés mutatható ki, de a számok mögött hangsúlyos hatások állnak. Számos egyedi tényező is befolyásolta a tavalyi évet. A választások mellett néhány kiemelt sportesemény zajlott 2014-ben, elsősorban a futball-világbajnokság időszaka jelentett markáns ugrást a hirdetési piacon.

A 2016-os sportesemények – például az olimpia vagy a labdarúgó-Eb – szintén befolyással lehetnek a 2016-os számokra. Ugyanakkor olyan szabályozási és piaci változások indultak meg 2014-ben, amelyeknek a hatásai 2015-ben és az azt követő években lesznek igazán látványosak – fejtegette Urbán. Így például a reklámadó bevezetését már tavaly is megérezte a piac, de a hatása az idén fog nagymértékben lecsapódni, nem beszélve a reklámtörvény évközbeni módosításáról, ami elbizonytalanította a reklámpiac működését.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.