Cégvilág

A vásárlói bizalom visszaszerzése a tét Detroitban

Ezúttal inkább az elveszített bizalom visszaszerzéséről, mintsem az új modellek leleplezéséről szól majd az Észak-amerikai Nemzetközi Autókiállítás. A hétfőn megnyitott detroiti showt beárnyékolják a közelmúlt botrányai. A General Motors a kisebb mechanikai hatásra is a kocsit leállító slusszkulcs miatt bekövetkezett halálos balesetek elhallgatása miatt magyarázkodhatott, a japán Takata a maguktól felrobbanó légzsákok miatt kapott bírságot, majd jött szeptemberben a Volkswagen, amely becsapta a fél világot dizelmotorjainak szoftveresen manipulált, „tiszta” kibocsátási adataival.

Nem is csoda, hogy novemberben az autóipari vállalatokba vetett fogyasztói bizalom a YouGov piackutató adatai szerint hároméves mélypontra süllyedt. A bírságok, a sorozatos visszahívások, kongresszusi vizsgálatok és monstre perek közepette az iparág paradox módon fénykorát éli, erről tanúskodik, hogy a 2000-es 17,3 millió darabos eladási csúcs is megdőlt, 17,5 millió körül alakult az új autók tavalyi forgalma, és az idei év még jobb lehet – írja a USA Today.

Erik Gordon, a Michigani Egyetem professzora arra figyelmeztet, hogy a maguknak csalással helyzeti előnyt kovácsoló gyártók ráfáznak, ugyanis a vásárlók egyre szélesebb rétegét milleniumi nemzedék sokkal fogékonyabb az etikus magatartásra, és nem vesz autót attól, aki ezeket szándékosan megszegi. A gyártók maguk teremtették meg a lehetőséget arra, hogy az előírásokat és azok betartását a hatóságok jóval szigorúbban ellenőrizzék. Nem csak a korábbinál is erősebb jogosítványokkal felvértezett közlekedésbiztonsági hatóságokra és egymásra, de a szektor új, más kultúrát meghonosító „külsős” szereplőire – mint a Google vagy az Apple – is oda kell figyelniük a gyártóknak.

Egyre több cég – köztük a GM, a BMW a Toyota és a Chrysler – kér fel független szakértőket, hogy világítsák a működésüket és tanúsítsák, hogy a jármű valóban tudja is azt, amivel hirdetik. Az együttműködés jellemzi a most már a Volkswagent is, amelynek a vezetése belebukott dízelbotrányba. A Martin Winterkornt váltó Matthias Müller vezérigazgató Detroitban ismét nyilvánosan kért bocsánatot a csalásért, megemlítve, hogy szerdán tárgyalnak a környezetvédelmi hatósággal (EPA) az Amerika útjain futó 580 ezer érintett VW, Audi és Porsche átalakítási technológiájáról. Mint kiderült, a VW jogi vonalon is erősített: megbízta képviseletével a kártérítési ügyek egyik legnagyobb szakértőjét, Kenny Feinberget. A cég ellen számos per folyik, ezek közül az EPA – alaphangon – 19 milliárd dolláros keresete a leghúzósabb. A veszteség az eladási statisztikán is meglátszik, 11 év folyamatos növekedése után a 2015-ben 4,8 százalékkal 5,8 millióra estek vissza a VW márka globális eladásai.

Az idei detroiti show is a luxus jegyében telik, a világ második legnagyobb, de legjobban fizető piacán mutatkozik be a Mercedes új felső középkategóriás E-Klasse modellje, és a Lincoln is megpróbálkozik az amerikai elnököket kiszolgáló luxuslimuzin, a Continental felfrissítésével. Az autó gyártását egyébként Kínába viszik, ahol a szükséges vásárlóerő is megvan a kedvező piaci fogadtatáshoz. Ami a Fordnak a Lincoln, az a Hyundainak a Genesis: önállósított luxusmárkájuk tervezése a Lamborghinitől érkezett a Manfred Fitzgerald bábáskodása mellett történik. Detroitban a G90-es szedán mutatkozik be. Újjáéled a legendás Mazda MX-5 Miata roadster, a Porsche pedig a 911-es új turbóváltozatával debütál.

A Volvo és a Honda nyert

A Volvo XC90-es városi terepjárót (SUV) és a tízedik generációjával színre lépő Honda Civicet választotta 2016 legjobb amerikai autójának a szakújságírókból álló zsűri a Detroiti autókiállítás nyitónapján. Tavaly a Ford F-150-es pickup és a VW Golf volt a befutó. Az idén német autó nem volt a versenyben a győzelemért.

Detroit
Kapcsolódó cikkek