BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Félmilliárdos belépőt fizet a PSA

Az Irán ellen atomprogramja miatt 2012-ben elrendelt gazdasági szankciók feloldásával nemcsak az olajipar, hanem a második legnagyobb iparág, az autógyártás is feltámadhat. Négy éve a szektor 700 ezer embert foglalkoztatott, a perzsák akkor a Közel-Kelet első számú, egyben a világ 11. legnagyobb gyártójának számítottak. A szankciók bevezetése azonban kettétörte a fejlődést, a termelés és vele a minőség is drasztikusan visszaesett, az árak négyszeresükre nőttek, az alkatrész-utánpótlás akadozik. A gyártási volumen a korábbi évi másfél millióról 700 ezerre zuhant. Bár Irán büszke volt arra, hogy az autógyártás terén önellátó maradt, a bonyolult elektronikus alkatrészekből importra szorult. Az embargó miatt a hiányzó részegységeket kínai cégektől szerezték be, amelyek ezzel stratégiai fontosságúra emelték jelenlétüket.

A kínaiak ki- vagy visszaszorítása nem lesz egyszerű, és hatalmas áldozatokat követel a nyugatiaktól. Amin Azad autóipari szakújságíró az iráni Al-Monitornak elmondta, hogy az embargó nemcsak az autóiparban, de a gondolkodásmódban is mély nyomot hagyott. Az elővigyázatosság megköveteli, hogy a piac újranyitásakor a két meghatározó helyi gyártó érdekeit kiemelten kezeljék. Hatalmas piacról van szó, ahol a vezetés támogatja a beruházásokat, ráadásul – ha a helyzet konszolidálódik – azok meg is térülhetnek. Haszan Róháni elnök 2021-re évi 3 milliós kapacitásúra akarja felfejleszteni az autógyártást, innen akarja ellátni a teljes régiót, amihez partnerek is kellenek. A múltra fátylat lehet ugyan borítani, de az irániak nem felejtik, hogy a szűkös időkben kik pártoltak el tőlük – viszont a modern technológiára is égetően szükségük van. Ilyet hoz például a francia PSA Peugeot-Citroen, amely 2012-ben, a szankciókat betartva, bezárta helyi érdekeltségeit. Most a cég 430 millió eurót fizet az emiatt keletkezett károkért, bár ennek egy részét szolgáltatásokban és alkatrészszállításokban is leróhatja. Emellett közös vállalatot alapíthat az Iran Khodro nevű helyi gyártóval, ez 317 millió eurós tételt jelent a jóvátételben – írja a Reuters. A Peugeot szóvivője „jó és előremutató” ügyletként minősítette az iráni piacra szóló félmilliárdos belépőjegy megváltását.

A PSA volt korábban a legnagyobb európai szereplő Iránban. Az áldozatvállalás nem véletlen, a helyi utakon a francia gyártó négymillió autója fut, 2012-ben globális eladásai 10 százalékkal estek vissza az embargó miatt. A Renault sem tétlenkedik: felfrissítette a strapabíró Dacia Sandero és Logan iráni gyártását, és később Clio és Captur is készülhet ottani egységeiben. A Volkswagen és a Mercedes is készül a visszatérésre.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.